علائم گرمازدگی که سلامت شما را تهدید می نماید

به گزارش یادداشت سریع، گرمازدگی heatstroke یکی از مسائل رایج در هوای گرم و فصل تابستان به عنوان خطرناک ترین نوع آسیب گرمایی می باشد. این عارضه هم می تواند خفیف و جزئی باشد و هم می تواند تا حدی خطرناک باشد که منجر به مرگ فرد نیز گردد. آشنا بودن پرستار کودک به نشانه ها و علائم گرمازدگی در هوای گرم به شما یاری می نماید هم از این عارضه پیشگیری نمایید هم در صورت مبتلا شدن به آن در سریعترین زمان ممکن درمان را آغاز کنید.

علائم گرمازدگی که سلامت شما را تهدید می نماید

گرمازدگی چیست؟

به افزایش دمای درونی بدن به 40 درجه سانتی گراد و عدم توانایی در دفع گرما به علت گرمای زیاد هوا، گرمازدگی یا به اصطلاح انگلیسی heatstroke می گویند. افزایش شدید حرارت و گرما محیط باعث ناتوانی بدن در دفع حرارت می گردد که همین امر سبب به هم خوردن سیستم تنظیم دمایی و فراوری گرما در بدن فرد و گرمازدگی می گردد.

علائم گرمازدگی

نشانه ها و علائم گرمازدگی در افراد با توجه به نوع آن ممکن به صورت ناگهانی و یا با گذشت زمان رخ دهد. شایعترین نشانه گرمازدگی در فصل تابستان تب 40 درجه می باشد اما علائم دیگری نیز وجود که به صورت موارد زیر می باشد:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردرد های شدید
  • سرگیجه و سبکی سر
  • خستگی
  • ضعف بدن
  • عرق کردن زیاد
  • گرفتگی و اسپاسم عضلات
  • فشار خون پایین و نا متعادل در زمان ایستاده بودن
  • نبض ضعیف
  • افزایش ضربان قلب
  • تشنج
  • بی هوشی و از حال رفتن
  • قرمز شدن پوست بدن
  • نفس نفس زدن و تنفس سریع
  • درجه حرارت بالا

علائم گرمازدگی در بزرگسالان

همانطور که گفته شد علائم و نشانه های این عارضه در افراد می تواند متفاوت باشد اما معمولا سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ جز شایع ترین علائم گرمازدگی در بزرگسالان و افراد سن بالا می باشد. بعلاوه امکان دارد افراد مسن و سالمندی که دچار ضعف بدنی هستند در زمان ابتلا به این عارضه بی هوشی و از حال رفتن را نیز تجربه نمایند که در اینصورت احتیاج به درمان فوری و سریع گرمازدگی و استفاده از خدمات موسسه پرستاری می باشد.

نشانه های گرمازدگی در بچه ها

در صورتی که خستگی گرمایی بچه ها کنترل نگردد، گرمازدگی در بچه ها رخ می دهد که این عارضه با نشانه ها و علائم زیر همراه است:

  • خشک یا تر شدن پوست بچه
  • ضعف شدید بچه ها در گرمازدگی
  • سردرد شدید بچه ها
  • از دست دادن هوشیاری
  • گیجی و توهمی بچه ها

عواملی که باعث تشدید علائم گرمازدگی می گردد

هر فردی با انجام فعالیت در درمای زیاد دچار گرمازدگی و آفتاب زدگی خواهد شد. اما افراد با شرایط زیر بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند

سن: بچه ها و نوزادان زیر 4 سال و افراد مسن به واسطه سیستم ایمنی بدن خود بیشتر در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند

بیماری خاص: افراد با بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی و دیابت در صورت قرار گرفتن در دمای بالا نسبت به سایر افراد بیشتر دچار گرمازدگی خواهند شد.

استفاده از دارو: بعضی از دارو ها مثل آرام بخش ها، داروهای لاغری، داروهای قلبی و فشار خون می توانند سبب گرمازدگی در افراد شوند.

چاقی: افراد چاق با اضافه وزن بالا نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض آفتاب زدگی می باشند.

درمان علائم گرمازدگی

برای درمان علائم گرمازدگی خفیف در خانه روش های بسیار زیادی وجود دارد که تعدادی از این موارد به صورت زیر می باشد:

نوشیدن مایعات خنک برای درمان علائم گرمازدگی

یکی از روش های درمان گرمازدگی در بچه ها و بزرگسالان استفاده از نوشیدنی ها و آبمیوه های خنک مثل آب نارگیل تازه و هندوانه می باشد که در درمان سریع این عارضه بسیار موثر است.

درمان فوری علائم گرمازدگی با دوش آب سرد

دوش آب سرد، غوطه ور شدن در آب یخ یکی از سریعترین روش های درمان می باشد. این روش باعث می گردد تا دمای بدن فرد به سرعت کاهش پیدا کند و از بروز سایر علائم گرمازدگی پیشگیری و جلوگیری نماید.

درمان گرمازدگی با لباس های نازک

در صورتی که فرد یا بچه ها دچار این عارضه شدند بعد از انتقال وی به محل خنک لباس های اضافه را خارج کنید و برای جلوگیری از حاد شدن گرمازدگی از لباس های نازک و خنک استفاده نمایید.

درمان سریع علائم گرمازدگی با کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ در نواحی زیر بغل، کشاله ران، گردن و کمر برای پایین آوردن دمای بدن و درمان فوری گرمازدگی بسیار موثر می باشد که می توانید از این روش برای بچه ها و بزرگسالان مبتلا به این عارضه استفاده نمایید.

برطرف علائم گرمازدگی در طب سنتی

نوشیدنی های که در طب سنتی برای درمان فوری علائم گرمازدگی و خنک کردن بدن توصیه می گردد به صورت زیر می باشد:

  • شربت آبلیمو عسل
  • شربت خاکشیر
  • شربت تخم شربتی
  • شربت سکنجبین
  • استفاده از ماست و دوغ

یاری های اولیه در علائم گرمازدگی چیست؟

اولین اقدامات لازم در هنگام روبرو با علائم گرمازدگی فرد، انتقال وی محیطی خنک با تهویه مناسب، خارج کردن لباس های اضافی فرد و استفاده از کمپرس یخ در نواحی زیر بغل، کمر و کشاله ران برای پایین آوردن دما بدن و خنک کردن فرد می باشد.

راه های جلوگیری از علائم گرمازدگی

برای پیشگیری و جلوگیری از گرمازدگی در بچه ها و بزرگسالان در هوای گرم تابستانی روش های بسیار زیادی وجود دارد که تعدادی از این روش ها به صورت زیر می باشد:

نوشیدن مایعات اضافی

یکی از راه های پیشگیری از علائم گرمازدگی نوشیدن مایعات کافی و اضافی بوده که این امر باعث هیدراته شدن بدن می گردد. بعلاوه نوشیدن آبی هندوانه، نارگیل و لیموترش تازه در جلوگیری از این عارضه بسیار موثر می باشد.

استفاده از لباس های خنک

پوشیدن لباس های روشن و نازک در فصل گرم تابستانی باعث می گردد تا بدن دمای کمتری را از محیط جذب کند که همین امر باعث پیشگیری از علائم گرمازدگی مثل تب 40 درجه و از حال رفتن فرد می گردد.

استفاده از ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب در مقابل نور خورشید و هوای گرم بیرون باعث جلوگیری از علائم گرمازدگی مثل سرخ شدن پوست و آفتاب سوختگی در بچه ها و بزرگسالان میگردد.

استفاده از عینک آفتابی

یکی دیگر از راه های جلوگیری از علائم گرمازدگی در بچه ها و بزرگسالان استفاده از عینک دودی برای پیشگیری از سرگیجه و سردرد می باشد.

عوارض علائم گرما زدگی

به نقل از mayoclinic.org

گرمازدگی بسته به مدت زمان بالا بودن دمای بدن می تواند منجر به عوارض متعددی گردد. عوارض شدید عبارتند از:

آسیب اندام های حیاتی بدون واکنش سریع به کاهش دمای بدن، گرمازدگی می تواند باعث تورم مغز یا سایر اندام های حیاتی شما گردد و احتمالاً منجر به آسیب دائمی گردد.

مرگ سریع، گرمازدگی می تواند کشنده باشد.

در صورت بروز علائم گرمازدگی و عدم درمان آن، این عارضه می تواند منجر به گرماگرفتگی گردد که در این صورت دمای بدن به 40 درجه سانتی گراد رسیده که می بایست قبل از ایجاد آسیب های مغزی، قلبی و مرگ فرد عملیات و فوریت های پزشکی و اوژانسی سریعا انجام گردد.

همانطور که گفته شد فعالیت و قرار گرفتن زیاد در هوای گرم فصل تابستان می تواند با علائم گرمازدگی همراه باشد که در صورت اقدام نشدن به موقع برای درمان آن می تواند با آسیب های جبران ناپذیری و حتی مرگ فرد همراه باشد. شما می توانید در صورت داشتن هر کدام از علائم این عارضه از راه های درمان فروی علائم گرمازدگی ذکر شده در این مقاله بهره ببرید و از عوارض آن در امان بمانید.

1. علائم گرمازدگی خفیف چیست؟

سردرد، سرگیجه، ضعف بدن، بی حالی و قرمز شدن پوست از علائم اصلی گرمازدگی خفیف در بچه ها و بزرگسالان می باشد.

2. علائم گرمازدگی تا چند روز ادامه دارد؟

این علائم در صورت درمان به موقع بعد از 1 الی 2 روز از بین می روند.

3. برای درمان گرمازدگی چه بخوریم؟

نوشیدن آب، آب هندوانه و نارگیل تازه، شربت خاکشیر، شربت سکنجبین و شبرت لیمو عسل جز برترین نوشیدنی ها برای علائم گرمازدگی در فصل تابستان می باشد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 19 تیر 1403 بروزرسانی: 19 تیر 1403 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2492

به "علائم گرمازدگی که سلامت شما را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم گرمازدگی که سلامت شما را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید