این گیاه معطر تسکین دهنده درد دندان و میگرن است

به گزارش یادداشت سریع، خبرنگاران : مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مرزنجوش گیاهی معطر از خانواده نعناع است که دندان درد را تسکین می دهد و برای بیماری روماتیسمی از آن استفاده می گردد. این گیاه برای تسکین دردهای میگرنی و بی خوابی نیز مفید است.

این گیاه معطر تسکین دهنده درد دندان و میگرن است

به گزارش خبرنگاران به نقل از بهداشت نیوز، محسن پویان ضمن اعلام این مطلب گفت: مرزنجوش گیاهی علفی، یک ساله و در برخی مواقع دو ساله با ساقه ای راست و شاخه و برگ های متقابل بیضی شکل است که گل های سفید و ریز آن از بغل برگها در خوشه های به هم فشرده ای می رویند. میوه آن به صورت فندقه و چهار قسمتی است و فقط در مناطق گرمسیری تشکیل می گردد. تمام قسمت های گیاه دارای عطر خوشایند است. گیاه تازه مرزنجوش دارای کربوهیدرات، فیبر، فلاونوئید، ویتامین های A، C، E، K، کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، نیاسین و فولات است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این که مرزنجوش یا سرمق گیاهی دارویی است که طبیعت آن گرم و خشک است، اعلام نمود: این گیاه، سردردهای سوداوی و بلغمی را برطرف می نماید. همچنین برای درمان زکام اثرات مفید دارد و برای بهبود عوارض صرع مفید است.

پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه جویدن این گیاه از ترشح بزاق زیاد جلوگیری می نماید، توضیح داد: دمنوش آن فرح آور بوده و مصرف دمنوش آن برای تسکین درد سینه، سرفه و تنگی نفس نافع است. وی با بیان اینکه این گیاه برای درمان نفخ و دل پیچه مفید است، اضافه نمود: در استعمال خارجی برای ترمیم زخم اثرات مفیدی دارد. اسانس آن در صنایع عطر و صابون کاربرد دارد و دمنوش این گیاه، برای بیماری هیستری مفید است و برای درمان استفراغ، اسهال و برطرف خارش بدن مفید است.

پویان تأکید کرد: مرزنجوش، دندان درد را تسکین می دهد، برای بیماری روماتیسمی از آن استفاده می گردد و برای تسکین دردهای میگرنی و بی خوابی مفید است. دهانشویه آن، التهاب دهان و گلو را برطرف می نماید؛ برای پیشگیری از سرطان روده مؤثر بوده و پخته شده آن، مخلوط با عسل برای از بین بردن جای جوش و سالک قابل استفاده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1555

به "این گیاه معطر تسکین دهنده درد دندان و میگرن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این گیاه معطر تسکین دهنده درد دندان و میگرن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید