تور گرجستان: آداب و رسوم و فرهنگ گرجستان

به گزارش یادداشت سریع، گرجستان کشوری با فرهنگی عجیب و باستانی از هزاران سال پیش تا به امروز تحت تاثیر کشور ها و فرهنگ های مختلف آناتولی، اروپایی، ایرانی، عربی، عثمانی و خاورمیانه شکل گرفته و هویتی خاص و منحصر به فرد برای مردم این سرزمین ایجاد نموده. فرهنگی برگفته از تموم جهان که شاید به علت تاریخ پر فراز و نشیب و موقعیت جغرافیایی این کشور در بین آسیا و اروپا شکل گرفته. مردم این کشور رفتاری محبت آمیز دارند و از برخورد با گردشگر ها لذت میبرند. مردمی که اگر چه زندگی اون ها تحت تاثیر مدرنیته قرار گرفته، اما باز هم سنت ها و فرهنگ متمایز و تاثیر گرفته خودشون رو حفظ کردند و آداب و رسوم مخصوصی در زندگیشون موج می زنه… جالبه اما مردم این کشور با وجود این همه نا آرامی ها و دوره های مکرر اشغال به وسیله کشور ها و ملیت های مختلف جهان باز هم زبان و الفبای ملی خودشون رو حفظ کردند و این به معنای هویت ملی قوی بین مردم این سرزمینه. معماری منحصر به فرد و برجسته، موسیقی سنتی و پایکوبی هایی مخصوص که تنها در گرجستان یافت می گردد. در این مقاله با خبرنگاران می خوایم با فرهنگ مردم گرجستان بیشتر آشنا بشیم و جهانی این مردم رو بهتر بشناسیم.

تور گرجستان: آداب و رسوم و فرهنگ گرجستان

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

نوع پوشش مردم گرجستان

در خصوص نوع پوشش مردم گرجستان باید بدونید که معمولا مرد ها در محیط کاری و رسمی و خیلی وقت ها در خیابان از کت و شلوار استفاده می نمایند و تمیز و براق بودن کفش یک اصل مهم در ظاهر این مردم به حساب میاد. گرجی ها به کمد لباسشون اهمیت زیادی میدن و دوست دارند همواره مرتب به نظر برسند؛ اما به طور کلی باید بدونید که گرجستان کشور فقیری محسوب میشه و استاندارد های پوشش و لباس با کشور های اروپایی و پیشرفته قابل قیاس نیست. استفاده از کراوات همیشگی نیست و تنها زمان هایی که کار رسمی و دیدار با مقام های دولتی داشته باشند از اون استفاده می نمایند. خانم ها معمولا هم از شلوار و هم دامن زیاد استفاده می نمایند و استفاده از شلوار در بین اون ها رایج تره و برای محیط های رسمی و اداری هم معمولا بلوز و شلوار می پوشند. لباس سنتی زنان در گرجستان بسیار زیباست، لباسی بلند به نام kartuli با لایه ای براق و کمربندی زیبا. در قسمت های غربی از قدیم پیراهن های زنانه قرمز روشن، زرد، سفید، آبی و سبز بیشتر مورد استفاده خانم ها قرار می گرفت. امروزه بیشتر در خیابان ها لباس های مدرن و عادی که در همه جهان استفاده میشه، پوشیده میشه ولی هنوز هم در برخی مرنام های عروسی و یا حتی در برخی منطقه ها ار لباس ها سنتی استفاده میشه.

آداب و رسوم مردم گرجستان

از سال ها پیش مردم گرجستان به مهمان نوازی و رفتاری محبت آمیز معروف بودند و حتی در این مورد مجسمه ای به نام مادر گرجستان وجود داره که به مهمان نوازی مردم این کشور اشاره می کنه و در تفلیس قرار گرفته. گرجی های معتقدند که مهمان هدیه ای از سوی خداست و برای همین هم بیشتر از هر جای دیگه ای در جهان به اون احترام میذارن. مهم نیست مهمون اون ها یک فرد گرجی باشه یا یک گردشگر خارجی چون اون ها در هرصورت با روی گشاده از مهمونشون پذیرایی می نمایند و با غذا و نوشیدنی به اون خوش آمد میگن. مردم گرجستان وقتی برای اولین بار کسی رو ببینند با اون دست میدن و سلام می نمایند و اگه فردی رو از قبل بشناسند گونه های هم رو میبوسند. گرجی ها معمولا دوست، خانواده و آشناهاشون رو با نام های کوچک صدا می زنند و اگه بخوان کمی محترمانه تر رفتار نمایند قبل از نام از کلمه خانم یا آقا استفاده می نمایند تا حالت رسمی تری پیدا کنه. در خصوص همکارانی که سن اون ها بیشتره معمولا بعد از نام کوچک هر فرد نام دوم یا همون نام پدر هم آورده میشه. ساعت های کاری در گرجستان هم معمولا از 8 یا 9 صبح تا 5 یا 6 عصره و معمولا 1 ساعت برای ناهار استراحت می نمایند و حتی برخی از ادارات و شرکت ها یک ساعت موقع ناهار شرکت رو تعطیل می نمایند.

اگه به عنوان گردشگر وارد این کشور بشید امکان اینکه از طرف یک خانواده گرجی به خونه دعوت بشید خیلی زیاده. چون گرجی ها دوست دارند مهمون داشته باشند و یک وعده غذا و نوشیدنی شما رو مهمون نمایند. احترام گذاشتن در گرجستان به سن فرد و طبقه اجتماعی اون برمیگرده و معمولا افراد سالخورده بیشترین احترام رو در این کشور دارند. دین بیشتر مردم گرجستان یعنی چیزی در حدود 65 درصد از اون ها ارتودکس گرجیه و تقریبا 10 درصد ارتودکس روسی هستند. اگرچه دین تاثیر زیادی روی فرهنگ، رفتار و ارزش های این مردم نداره.

زبان مردم گرجستان

جالبه بدونید که از اونجایی که بسیاری از پادشاهان گرجستان، شاهزادگان و نجیبان این کشور در سرزمین ایران زاده یا بزرگ شده بودند، جنبه های فرهنگ ایرانی در گرجستان توسعه زیادی پیدا نموده. در خصوص زبان این مردم باید بدونید که الفبای گرجستان از سال ها پیش و در قرن 3 پیش از میلاد اختراع شده و در سال 248 قبل از میلاد اصلاح شده و جالبه که به امروز بیشتر هویت خودش رو حفظ نموده. گرجی ها زبان مخصوص به خودشون رو دارند و تنها به همین یک زبان حرف می زنند که جز گروه زبان های قفقاز به شمار میاد. در این کشور افراد کمی به انگلیسی مسلط هستند ولی از اونجایی که در سال های اخیر ایرانی های زیادی به گرجستان مهاجرت کردند، مخصوصا در شهر های بزرگ ممکنه هر از چند گاهی به یک ایرانی بر بخورید.

فرهنگ غذا خوردن در گرجستان

باید بدونید که غذاهای گرجستان یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در این کشور محسوب می شه که طعم و مزه اون ها تحت تاثیر غذاهای خاورمیانه، اروپا و ایران قرار گرفته. اگه دوست داردی در خصوص غذاهای این کشور بیشتر بدونید می تونید مقاله مرتبط با غذاهای گرجستان رو در وب سایت خبرنگاران مطالعه کنید. به طور کلی غذا و نوشیدنی نقش مهمی در فرهنگ گرجستان داره و اون ها برای جشن هاشون معمولا انواع ظرف و ظروف و غذاهای مختلف و مخصوصی آماده می نمایند. سنت میزبانی و پذیرایی بزرگی در گرجستان وجود داره که نام اون supras است و در اون روز یک میز پر از غذاهای مختلف آماده میشه و مردم دور هم جمع میشن و غذا و نوشیدنی می خورند. به طور کلی میزهای غذای گرجی ها ساده است ولی در عین حال زمان زیادی برای اون صرف میشه و از زمان غذا خوردن برای دور هم بودن و لذت بردن استفاده میشه و دوست دارند موقع غذا خوردن باهم صحبت نمایند.

کشوری پر از اجناس وارداتی

این کشور پر شده از اجناس خارجی و واداتی که در بازار های مختلف به فروش می رسه. انواع میوه ها مثل روغن نارگیل یا شیر نارگیل، محصولات تازه و ارگانیک، آرد و حتی ادویه های زیادی که به وفور در گرجستان پیدا میشه وارداتی هستند. برخلاف خیلی از چیز ها، خرید لباس در گرجستان کمی نسبت به شهر های اروپایی گرونه و حتی برند های ارزون قیمت در این کشور قیمت نسبتا بالایی دارند که در مقایسه با قیمت سایر هزینه ها واقعا بیشتره.

گرجی ها 4 بار سال نو را جشن می گیرند!

جالبه بدونید که کشور گرجستان، کشور ارتودوکس به حساب میاد و برای همین هم مردم این کشور 2 بار سال نو رو جشن می گیرند که یکی در 1 ژانویه مثل همه مردم جهان و یک بار هم 13 ژانویه است و جالبه که به جشن دومی جشن سال نو قدیمی گفته میشه. جالبه اما خیلی ها هم در گرجستان 7 ژانویه رو برای کریسمس جشن می گیرند و غذای مخصوصی به نام Guruli Gvezeli یا پای Guruli می خورند. یکی دیگه از مهم ترین جشن های سال نو در 31 دسامبر اتفاق میفته. در طول این جشن خانواده ها در شب و دیر وقت دور میز شام میشینند و غذای مخصوصی می خورند و تا نیمه شب این شب رو در کنار هم جشن می گیرند.

منبع: گردگرد
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2144

به "تور گرجستان: آداب و رسوم و فرهنگ گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان: آداب و رسوم و فرهنگ گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید