گردهمایی هنرمندانه در خیابان

به گزارش یادداشت سریع، محمد توفیق مشیرپناهی - مریوان- خبرنگار: چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با پیغام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این شهر مرزی، گردشگری و تجاری با 80 اجرا و به همت 38 گروه داخلی در 8 بخش برگزار گردید.

گردهمایی هنرمندانه در خیابان

در بخش بین الملل این جشنواره نیز برای نخستین بار 11 کشور خارجی در قالب ارائه 10 اثر به رقابت پرداختند. شادپیمایی گروه ها و هنرمندان شرکت نماینده در روز اول با رنگ ها و نواهای متنوع و لباس های محلی فضای پرشوری به جشنواره بخشید، چنان که مورد استقبال قابل توجه شهروندان مریوانی نهاده شد. همچنین اجرای چند نمایش در سنندج موجب شد که فضای استان بیش از پیش با نمایش آمیخته گردد.

  • جشنواره به مردم مریوان شور می بخشد

یک دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی می گوید: من در شهر همدان تحصیل می کنم و هر سال در زمان برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی به زادگاهم برمی گردم. آرمان رشیدی می افزاید: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان امروز پس از پشت سر گذاشتن 14 دوره به یک برند فرهنگی، هنری تبدیل شده است و توانسته تعداد زیادی گردشگر را همزمان با جشنواره به این شهرستان گردشگرپذیر بیاورد.

وی با اشاره به استقبال پرشور مردم از جشنواره تئاتر خیابانی اظهار می نماید: بخش بزرگی از تماشاچیان جشنواره شهروندان مریوانی هستند که هنگام کار و کوشش روزانه شان از این اتفاق هنری دیدن می نمایند و در میان آنها علاوه بر جوانان، پیرمردان و پیرزنان نیز دیده می گردد. رشیدی ادامه می دهد: جشنواره در فصل برگزاری اش به مردم شهر مریوان انرژی و شادی می بخشد و فضای گرم و پرشوری در شهر به وجود می آورد و به مردم برای کار روزانه انگیزه می دهد.

یکی دیگر از شهروندان مریوانی می گوید: هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که برای گردشی ساده به خیابان بیایی، اما یک نمایش درجه یک ببینی. وی با بیان این که روزهای برگزاری جشنواره تئاتر از بهترین روزهای سال برای شهروندان مریوانی است، می گوید: امیدواریم این جشنواره سال به سال پررونق تر باشد و با استقبال بیشتر مردم دیگر استان ها روبرو گردد تا چرخ گردشگری این شهرستان هم بچرخد.

  • احتیاج به زیرساخت گردشگری

فرماندار مریوان با اشاره به این که گردشگری یکی از ملزومات توسعه است، می گوید: جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ظرفیت مطلوبی برای توسعه گردشگری، فرهنگی و اجتماعی در این شهرستان است. آرتیکاس اقبال اظهار می نماید: یکی از مطالبات و خواسته های برگزارنمایندگان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برقراری ارتباط این رویداد فرهنگی و هنری با حوزه گردشگری است. وی اضافه می نماید: جای بسی خوشحالی است که در چهاردهمین دوره این جشنواره شاهد تحقق این مطالبه بودیم و تورهای گردشگری زیادی از اقصی نقاط ایران در ایام برگزاری این رویداد بین المللی در مریوان حضور پیدا کردند.

فرماندار شهرستان مریوان بر استمرار این روند در سال های آینده هم تاکید می نماید و می افزاید: این اتفاق اگر کماکان ادامه یابد شاهد شکوفایی و توسعه بیش از پیش این جشنواره و حوزه گردشگری، فرهنگی و اجتماعی در این شهرستان خواهیم بود. اقبال تاکید می نماید: ظرفیت هتل ها و مسافرخانه های مریوان جوابگوی احتیاج حاضران در این دوره از جشنواره اعم از هنرمندان و گردشگران نبود، به همین دلیل از ظرفیت مهمانسراهای ادارات دولتی هم استفاده کردیم.

این مسئول مریوان را مکانی گردشگری که در بین تجار به بندر خاکی معروف است و به توسعه زیرساخت های گردشگری احتیاج دارد، معرفی و اظهار می نماید: یکی از اولویت های دولت نه تنها به خاطر گردشگران بلکه برای استفاده عموم مردم، بهره برداری سریع تر از پروژه جاده جدید سنندج- مریوان است. وی با اشاره به این که بر اساس نظر کارشناسان ساخت فرودگاه در مریوان توجیهی ندارد، می افزاید: تهیه زمین برای ساخت فرودگاه گران تمام می گردد، چراکه وسعت اراضی مسطح در مریوان بسیار کم است و علاوه بر این تعداد مسافرانی که برای مسافرت به این منطقه از هواپیما استفاده خواهند کرد، هم زیاد نیست.

  • حمایت بخش خصوصی

رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور نیز با بیان این که چندین اثر برگزیده این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به دیگر جشنواره های بین المللی معرفی می شوند، می گوید: این جشنواره به اصلی ترین رویداد هنرهای نمایشی در کشور تبدیل شده است. سامان خلیلیان می افزاید: در چهاردهمین دوره از برگزاری این جشنواره شاهد حضور پرشور گروه های خارجی بودیم که در 5 روز برگزاری این رویداد با هم به رقابت پرداختند.

وی اضافه می نماید: گروه هایی از همه استان ها در این جشنواره حضور داشتند و برگزاری 2 کارگاه آموزشی با حضور اساتیدی از خارج کشور از جمله برنامه های جنبی این جشنواره بود. خلیلیان به حضور دبیران اجرایی چند جشنواره خارجی در مریوان اشاره و اظهار می نماید: دبیر اجرایی جشنواره بین المللی پوتی گرجستان در مریوان حضور داشت و قرار شد یک یا 2 اثر را برای شرکت در دوره بعدی این جشنواره انتخاب کند. رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور با اشاره به این که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان امروز در جهان شناخته شده است، می گوید: لازم است که بخش خصوصی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان استان از این جشنواره حمایت نمایند.

  • تعامل فرهنگ ها

دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان ویژگی شاخص این رویداد را تعامل فرهنگ ها می داند و می گوید: افراد خارجی حاضر در این جشنواره سفیران فرهنگی هستند که هم با فرهنگ ایرانی ها آشنا می شوند و هم مردم ما را با فرهنگ خود آشنا می نمایند. فاتح بادپروا در حاشیه برگزاری کنفرانس تئاتر ملل با حضور دبیران جشنواره های بین المللی تئاتر خیابانی کرکوک، دربندی خوان، بغداد و عمان می افزاید: در این رابطه دبیران جشنواره های پوتی گرجستان، دربندی خوان، بغداد، کرکوک و عمان در مریوان حضور یافتند. وی عنوان می نماید: علاوه بر اجرای تئاتر، هدف ما تعامل فرهنگ ها و شناساندن آداب و سنن موجود در مناطق مختلف به مردم داخل و خارج از کشور است.

  • توسعه گردشگری؛ محور اصلی جشنواره

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به تغییرات این دوره از جشنواره به خبرنگاران می گوید: محور اصلی چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان توسعه بخش گردشگری است. جلال قلعه شاخانی می افزاید: سال جاری بخش گردشگری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان مورد توجه نهاده شده و در این دوره از جشنواره به نقطه ای رسیدیم که بتوانیم از آن در منطقه بهره برداری اقتصادی، اجتماعی و گردشگری داشته باشیم. قلعه شاخانی عنوان می نماید: در دوره های گذشته برگزیدگان تئاتر خیابانی به جشنواره فجر معرفی می شدند و این امر بیانگر ظرفیت مریوان در تمامی حوزه هاست.

بی شک مخاطبان تئاتر مریوان نیز حرفه ای هستند و مردم آن سواد و بینش بالایی در تئاتر پیدا نموده اند. وی اظهار می نماید: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی که به این جشنواره ارسال کرد، قدم بعدی را معرفی مریوان به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه عنوان نمود. با این تعاریف، امروز مریوان با همکاری مقامات کشوری و استانی به سمت و سویی می رود که می توان تمام ظرفیت های دیگر را نیز در این استان فعال کنیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان می نماید: مسئله ای در تامین بودجه برگزاری این جشنواره نداریم. همچنین بعد از تاسیس صندوق اعتباری و اقتصادی برای حمایت از هنر و هنرمندان، استاندار سرمایه اولیه خاصی را در اختیار این صندوق داده است که تسهیلاتی را برای توسعه فرهنگ و هنر در اختیار هنرمندان قرار می دهد و درآمدزاست.

  • روایت هنرمندان خارجی از جشنواره مریوان

کارگردانان گروه های خارجی شرکت نماینده در چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از ثبت لحظات به یادماندنی از استقبال تماشاگران در این جشنواره در ذهن خود گفتند. به گزارش خبرنگاران، در کنفرانس تئاتر ملل که در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی، هنری ارشاد مریوان برگزار گردید، کارگردانان گروه های شرکت نماینده خارجی، ضمن تشریح وضعیت تئاتر خیابانی در کشور خود از ویژگی های جشنواره مریوان گفتند.

  • تلفیق سنت های گذشته با امروز

تیتیا بومیستر استاد تئاتر از کشور هلند در این کنفرانس با اشاره به این که تئاتر خیابانی در واقع فرم تجربی مبنی بر خلاقیت است، برگزاری کارناوال چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را بسیار جذاب دانست و گفت: موسیقی اصیل کُردی و ترکیب سنت با تئاتر بسیار جالب توجه بود. این استاد تئاتر اظهار کرد: تلفیق سنت های گذشته با امروز به وسیله تئاتر خیابانی اقدام ارزشمند و ستودنی است که در جشنواره مریوان شاهد آن بودم و این کار در هلند تاکنون انجام نشده است. بومیستر با اشاره به این که تبادل دانش و فرهنگ از مزایای برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است، اضافه نمود: وجود جوانان علاقه مند به فراگیری دانش روز در خصوص تئاتر خیابانی از مزایای ورک شاپ برگزار گردیده در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است.

  • بسیار هیجان زده هستیم

یوژنی شکاووف کارگردان نمایش درها از کشور روسیه هم در این کنفرانس گفت: در کشور ما جشنواره های متعددی در سطح بین المللی در حوزه تئاتر برگزار می گردد و تا جایی که اطلاع داشته باشم تاکنون گروه ایرانی در آنها حضور نیافته است. وی یادآور شد: امیدوارم در دوره های بعدی جشنواره های تئاتر خیابانی در روسیه شاهد حضور گروه هایی از کشور ایران هم باشیم. این کارگردان روسی که اولین حضورش در ایران است، اضافه نمود: از دیدن ایران و مردمان آن به ویژه مریوانی ها بسیار هیجان زده هستیم. شکاووف حضور خود در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را تجربه گرانبهایی خواند و اضافه نمود: این جشنواره تماشاگرانی بسیار خونگرم، صمیمی و آگاهی دارد که بهترین نقطه قوت این رویداد است.

  • آشنایی با فرهنگ های مختلف

هایک اسرائلیان کارگردان نمایش مایم تئاتر از کشور ارمنستان هم گفت: تئاتر خیابانی به تازگی در ارمنستان شکل گرفته و هنوز به آن معنا و صندلی واقعی خود نرسیده است. وی که در هشتمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم حضور داشته است، ادامه داد: تماشای تئاتر خیابانی آدم ها را با فرهنگ های مناطق مختلف آشنا می نماید و این امر در این جشنواره به خوبی محقق شده است.

  • مبادله بین هنرمند و مخاطب

جوردی بلترامو کارگردان نمایش سولکس از کشور ایتالیا هم تئاتر خیابانی را تبادل و مبادله بین هنرمند و مخاطب دانست و گفت: وجود تماشاگران مشتاق و خوب منجر به اجرایی پیروز و تئاتری ارزشمند می گردد. وی اضافه نمود: رشته ای دانشگاهی ویژه تئاتر خیابانی نداریم، ولی در طول سال کارگاه ها و سمینارهای آموزشی زیادی در این خصوص برگزار می گردد.

این کارگردان ایتالیایی اظهار کرد: گروه های تئاتر خیابانی از دولت خیلی کم مورد حمایت اقتصادی قرار می گیرند، بنابراین فعالان این عرصه به وسیله اجراهای مختلف و شرکت در جشنواره ها کسب درآمد می نمایند. بلترامو در خصوص اجرای گروه خود در سنندج گفت: لحظه ای به یادماندنی از حضور مردم این شهر را شاهد بودم که در کمتر جایی از جهان نظیر آن را می توان یافت. وی اضافه نمود: هنر خود را به آنها عرضه کردم و آنها چیزی فراتر از هنر به من بازگرداندند و این تجربه ارزشمندی برای من بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 302

به "گردهمایی هنرمندانه در خیابان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردهمایی هنرمندانه در خیابان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید