ورزش هایی که ریزش مو را متوقف می نماید

به گزارش یادداشت سریع، تهران (پانا) - دو رکن اساسی که میتواند سبب بهبود عملکرد بدن گردد ورزش و تغذیه مناسب است. ورزش یکی از عوامل مهم برای سلامتی بدن است که بررشد مو نیز تاثیر گذار است.

ورزش هایی که ریزش مو را متوقف می نماید

افزایش جریان خون در پوست سر می تواند عاملی برای کاهش ریزش مو و رشد بیشتر موها باشد. مطالعه ای در سال 2001 به این نتیجه رسیده است که رگ های خونی عامل اصلی و کلیدی رشد موهای ضخیم هستند و فعالیت فیزیکی که به شما یاری کند و جریان خون را در پوست سر افزایش دهید، قطعاً عاملی موثر برای جلوگیری از ریزش مو است.

از طرف دیگر تمرین های ایروبیک قوی با سرعت بالا و دفعات زیاد یا تمرین هایی که همراه با وزنه هستند، می توانند سرعت ریزش مو را کاهش دهند و عاملی برای پرپشتی موها در مردان و زنان باشند.

البته گاهی اوقات تمرینات بیش از حد شدید ممکن است نتیجه عکس داشته باشد زیرا عامل ترشح ماده ای به نام DHT می گردد که خودش عامل ریزش مو است اما تمرینات کاردیو باعث کاهش سطح این ماده در جریان خون خواهد شد. پس تمرین با وزنه می تواند راهی برای جلوگیری از ریزش مو باشد.

توصیه ما به مردانی که تمرکزشان در باشگاه روی کار با وزنه است، این است که روی تعداد تمرین ها و وزنه هایی که استفاده می نمایند، تمرکز بیشتری داشته باشند و در کنار آن تمرینات ایروبیک انجام دهند تا جریان خون بیشتری در بدن شان جریان داشته باشد. به همین خاطر است که پیاده روی، دویدن، و دوچرخه سواری یک نوع عالی از تمرینات کاردیو بوده که می تواند جریان خون را افزایش داده و باعث پرپشتی موها گردد.

ورزش کاردیو با کاهش کورتیزول ریزش مو را کم می نماید

اضطراب و استرس سطح هورمون کورتیزول در بدن را بالا می برد که عاملی برای نوسانات هورمونی و افزایش سرعت کچلی در مردان است. مطالعات سال 2015 به این نتیجه رسیده اند مردانی که مخصوصاً در سنین بالا ورزش های کاردیو را انجام می دهند، 42 درصد کورتیزول کمتری در طول روز ترشح می نمایند. به عبارت دیگر افزایش ورزش های کاردیو سطح کورتیزول را کاهش می دهد که باعث کاهش ریزش مو می گردد.

کاهش ریزش مو

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، هر نوع ورزشی که انجام دهید، عاملی برای جلوگیری از ریزش موی شما خواهد بود زیرا فعالیت فیزیکی به طور طبیعی در هر نوعی که باشد، از کچلی جلوگیری می نماید. دلیل آن هم این است که عامل از بین بردن استرس است.

زمانی که ما در شرایط استرس زا قرار می گیریم، قطعاً با ریزش بیشتر موهایمان روبرو می شویم و شاید خودمان هم آغاز به کندن موهای سر کنیم. تلوژن افلوویوم وضعیتی در بدن است که هنگام استرس به فولیکول های مو فشار وارد می نماید و آن را در مرحله استراحت نگه می دارد و ریزش آن را افزایش می دهد.

پس باید بدانید که استرس، نقش مخربی برای زیبایی موهای تان دارد و باعث ریزش بیشتر آن ها می گردد و فعالیت فیزیکی می تواند از این استرس جلوگیری نموده و برای کاهش سرعت ریزش موها موثر و مفید باشد.

بعلاوه ورزش باعث فراوری ماده ای به نام اندورفین می گردد. اندورفین ماده شیمیایی در مغز است که شبیه به یک مسکن طبیعی عمل می نماید، توانایی خواب را بهبود می بخشد و باعث استرس می گردد.

محققان به این نتیجه رسیدند که انجام فعالیت های ایروبیک به طور منظم سطح کلی تنش و اضطراب را می کاهد، روحیه شما را بهبود می بخشد، خوابتان را با کیفیت می نماید و اعتماد به نفستان را افزایش می دهد. حتی پنج دقیقه طناب نیز می تواند عاملی برای تحریکِ ترشح مواد ضد استرس در بدن باشد. پس تمرینات ورزشی به طور منظم راهی برای افزایش رشد موهای سالم و کاهش استرس و جلوگیری از ریزش مو است.

ریزش مو

اما ورزش بیش از حد شدید شاید نتیجه عکس داشته باشد. ورزش بیش از حد شدید و سنگین، شاید خودش عاملی برای ریزش مو گردد. هنگامی که به بدن از فشار زیادی وارد کنید، مو ها سعی می نمایند به حالت استراحت دائمی بروند و کم کم آغاز به ریزش می نمایند و ریزش موی سنگینی را تجربه خواهید کرد بنابراین حواستان را جمع کنید. ورزش شما باید به گونه ای باشد که عامل ریزش مو نگردد.

بعلاوه بعد از دویدن، از قرار گرفتن در محیط با دمای بالا یا گرفتن دوش آب داغ به شدت خودداری کنید زیرا خود عاملی برای ریزش مو است. بعلاوه از روغن های طبیعی روی پوست سر بهره ببرید که هم جریان خون را افزایش می دهد و هم التهابات و خشکی را می کاهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2223

به "ورزش هایی که ریزش مو را متوقف می نماید" امتیاز دهید

1 کاربر به "ورزش هایی که ریزش مو را متوقف می نماید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش هایی که ریزش مو را متوقف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید