همه چیز راجع به اختلالات تکلم

به گزارش یادداشت سریع، اختلالات گفتار و تکلم بیشتر در بچه ها مشاهده می شود. این اختلالات به نام اختلالات تکلم، گفتاری یا زبانی شناخته می شوند و با توجه به شدت بیماری در فرد فرق دارد. گاها بسیار شدید و آزاردهنده و گاها به سرعت قابل درمان است.

همه چیز راجع به اختلالات تکلم

اختلال گفتاری چیست؟

اختلالات گفتاری می تواند بر نحوه ایجاد صدا برای ایجاد کلمات در فرد تأثیر بگذارد. برخی اختلالات صوتی نیز ممکن است اختلالات گفتاری تلقی شود. یکی از اختلالات گفتاری که معمولاً تجربه می شود، لکنت زبان است. سایر اختلالات گفتاری شامل آپراکسی و دیس آرتریا است.

آپراکسی نوعی اختلال گفتاری حرکتی است که در اثر آسیب به قسمت های مغز مربوط به گفتار ایجاد می شود.

دیس آرتریا نوعی اختلال گفتاری حرکتی است که در آن ممکن است عضلات دهان، صورت یا دستگاه تنفسی ضعیف شده یا در حرکت دچار مشکل شوند.

برخی از افراد مبتلا به اختلالات گفتاری از آنچه می خواهند بگویند آگاه هستند اما قادر به بیان افکار خود نیستند. این ممکن است منجر به مسائل عزت نفس و افسردگی شود. اختلالات گفتاری می تواند بزرگسالان و بچه ها را تحت تأثیر قرار دهد. درمان زود هنگام می تواند این شرایط را اصلاح کند.1

شایع ترین اختلالات تکلم

شایع ترین اختلالات تکلم را می توان در ده نوع طبقه بندی کرد، که در زیر به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.
آپاکسی گفتار (AOS)
Apraxia یک اختلالات تکلم حرکتی است که ناشی از آسیب به بخش های مغز مربوط به صحبت می شود. نارسایی گفتار (AOS) زمانی اتفاق می افتد که جهت عصبی بین مغز و عملکرد گفتاری شخص (عضلات گفتاری) از بین رفته یا مبهم باشد.

فرد می داند که چه می خواهد بگوید، حتی می تواند آنچه را که می خواهد روی کاغذ بنویسد. با این حال مغز قادر به ارسال پیام های صحیح نیست، به طوری که عضلات گفتاری نمی توانند آنچه را می خواهند، بیان کنند. موارد شدید به راحتی تشخیص داده می شود، از جمله نشانه هایی از عدم توانایی بیان کلمات، غلبه بر موقعیت های صوتی، حرکات غیر هدف که موجب تحریف صدا و اختلاف در تلفظ می شود.

لکنت زبان
لکنت زبان، بسیار رایج است و به راحتی می توان آن را تشخیص داد. هر کس حداقل یک بار در زندگی خود لحظات لکنت انگیز داشته است. بیشتر مردم نمی دانند که لکنت زبان نیز می تواند شامل اقدامات غیر ارادی یا نیمه ارادی مانند چشمک زدن یا تیک عصبی باشد. ابتدا، این اختلال غریزی زمانی آشکار می شود که یک کودک در حال یادگیری صحبت کردن و حرف زدن است. ممکن است بعداً در دوران کودکی نیز این اختلال شکل بگیرد. علت لکنت اغلب ناشناخته است.
دیس آرتریا (Dysarthria)
یک اختلال تکلم حرکتی است که در آن عضلات دهان، صورت یا سیستم تنفسی ممکن است ضعیف یا دچار دشواری حرکت شوند. دیس آرتریا در اثر آسیب عصبی و عضلانی ایجاد می شود. این حالت، سخنرانی فرد را با گفتار مبهم، سخنرانی آهسته، حرکت محدود فک یا حرکت لب، ریتم غیر طبیعی و نگاه کردن به زمین در هنگام صحبت، تغییر در کیفیت صدا، بیان مشکل و سایر علائم همراه می کند.

این حالت ناشی از آسیب عضلانی یا آسیب عصبی به عضلات مربوط به فرآیند صحبت مانند دیافراگم، لب ها، زبان و آکوردهای صوتی است. از آن جایی که این علامت ناشی از آسیب عصبی یا آسیب عضلانی است، این امر می تواند ناشی از طیف گسترده ای از پدیده هایی باشد که در افراد مختلف در سنین مختلف تأثیر می گذارد.

دیس آرتریا می تواند در طول رشد در رحم یا کمی بعد از تولد به عنوان یک نتیجه از شرایط مانند دیستروفی عضلانی و فلج مغزی شروع شود. در بزرگسالان برخی از شایع ترین علل دیس آرتریا سکته مغزی، تومورها و MS است.

از سایر اختلالات تکلم می توان به Lisping ،Spasmodic Dysphonia، مبهم حرف زدن، Muteness - لالی انتخابی، عدم قدرت تکلم، تأخیر گفتاری، تکلم مربوط به اوتیسم اشاره کرد.2

علائم اختلال تکلم

بسته به علت اختلال تکلم، ممکن است چند نشانه وجود داشته باشد. علائم عمده عبارت اند از:

تکرار صداها که اغلب در فردی که لکنت دارد دیده می شود

اضافه کردن صداهای اضافی و کلمات

واژه های طولانی تر

در حالی که صحبت می کند، حرکات تند و خشن را انجام می دهد که معمولاً شامل حرکات سر است

فرد چندین بار در حال حرف زدن، چشمک می زند

سرخوردگی قابل مشاهده در هنگام تلاش برای برقراری ارتباط

مکالمه های مکرر

صدای تکان خوردن هنگام صحبت کردن

خفگی، یا صحبت کردن با صدای تند و تلخ.1

دلایل اختلالات تکلم

آسیب تارهای صوتی به دلایلی مانند سرطان دهان و حنجره

آسیب های مغزی مانند سکته مغزی ، ضربه مغزی ، فلج مغزی و …

فلج تارهای صوتی

ضعف عضلات گفتاری

ضعف تنفسی

وجود پولیپ یا گره روی تارهای صوتی

اوتیسم

اختلال کم توجهی - بیش فعالی

بیماری هانتینگتون

زوال عقل.2

تشخیص اختلالات تکلم

بسکمک از آزمایش ها برای تشخیص اختلالات تکلم در دسترس هستند. از جمله:
معاینه غربالگری مفصل دنور (DASE)
یک سیستم تست معمول برای تشخیص اختلالات مفصل است. این آزمون وضوح تلفظ را در بچه ها بین 2 تا 7 ساله ارزیابی می کند. این آزمون پنج دقیقه ای از تمرین های مختلف برای ارزیابی گفتار کودک استفاده می کند.
مقیاس های اولیه زبان در مقیاس 2
این تست که از طریق پزشک جراحی Neurodevelopmental جیمز کاپلان ایجاد شده، تعیین کننده رشد زبان کودک است. این آزمون به سرعت می تواند اختلالات تکلم و یا تأخیر در زبان باز کردن را شناسایی کند.
آزمون واژگان تصویر Peabody
این آزمون واژگان و توانایی صحبت کردن فرد را اندازه گیری می کند. شخص به کلمات مختلف گوش می دهد و تصاویری را که کلمات را توصیف می کنند انتخاب می کنند. افرادی که دارای معلولیت فکری شدید هستند و کسانی که کور هستند قادر به انجام این ارزیابی نخواهند بود. تست واژگان تصویر Peabody بارها از زمان انتشار اولین نسخه آن در سال 1959 تجدیدنظر شده است.3

درمان اختلالات تکلم

اختلالات تکلم خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. با گفتاردرمانی می توان بیشتر اختلالات تکلم را درمان کرد. درمان فرق دارد و بستگی به نوع اختلال دارد. در گفتاردرمانی، یک درمانگر حرفه ای شما را از طریق تمریناتی که برای تقویت عضلات صورت و گلو به کار می فرایند هدایت می کند. شما یاد خواهید گرفت که در حین صحبت کردن تنفس خود را کنترل کنید.

تمرینات تقویت عضلات و تنفس کنترل شده کمک می کند تا صدای کلمات شما بهبود یابد. شما همچنین می توانید راه هایی را برای تمرین سخنرانی صحیح یاد بگیرید. برخی از افراد مبتلا به اختلالات تکلم نگرانی، خجالت زدگی یا افسردگی را تجربه می کنند.

بحث درمانی ممکن است در این شرایط مفید باشد. یک درمانگر در مورد راه هایی برای مقابله با شرایط و راه های بهبود چشم انداز شرایط شما صحبت خواهد کرد. اگر افسردگی شدید علت این اختلال باشد، داروهای ضد افسردگی می توانند کمک کننده باشد.3

عوارض اختلالات تکلم

اختلالات تکلم بدون درمان ممکن است موجب ایجاد اضطراب زیاد در فرد شود. با گذشت زمان، این اضطراب می تواند باعث اختلالات اضطرابی یا ترس از صحبت در برابر عموم مردم شود. درمان اولیه برای اضطراب می تواند مانع پیشرفت اختلالات اضطرابی یا ترس ها شود.

برخی از افراد مبتلا به اختلالات تکلم از آنچه که می خواهند بگویند آگاه هستند؛ اما قادر به بیان افکار خود نیستند که منجر به مسائل مربوط به کاهش عزت نفس و توسعه افسردگی می شود. اختلالات تکلم می تواند در بزرگسالان و بچه ها اتفاق بیفتد. درمان اولیه می تواند این شرایط را اصلاح کند.2

پینوشتها

1.www.drdr.ir

2.www.roshdslp.com

3.www.resaa.net

منبع: راسخون
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2093

به "همه چیز راجع به اختلالات تکلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به اختلالات تکلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید