ماقوت یزدی؛ دسر ساده و سریع با مواد اولیه مقرون به صرفه

به گزارش یادداشت سریع، ماقوت یکی از انواع دسرهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به یزد می باشد، برای آنکه با طرز تهیه دسر ماقوت آشنا شوید.

ماقوت یزدی؛ دسر ساده و سریع با مواد اولیه مقرون به صرفه

مواد مورد احتیاج برای تهیه ماقوت عبارتند از:

نشاسته6 قاشق غذاخوری

پودر هل1 قاشق چای خوری

گلاب2 قاشق غذاخوری

زعفران دم نموده1 قاشق غذاخوری

شکر نصف لیوان

آب2 لیوان

پودر ژله موزی یک بسته

تخم شربتی1 قاشق چایخوری

طرز تهیه ماقوت

برای تهیه ماقوت زعفرانی، ابتدا نشاسته را به همراه نصف پیمانه آب سرد داخل یک کاسه فلزی مناسب می ریزیم و به خوبی هم می زنیم تا نشاسته به طور کامل درون آب حل گردد. سپس پودر هل را به کاسه اضافه نموده و دوباره به خوبی هم می زنیم تا تمام مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

در مرحله بعد، دو لیوان آب را به همراه یک چهارم لیوان شکر داخل قابلمه ای میانه مقدار ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر به آرامی حل گردد و آب به جوش بیاید.

سپس مخلوط نشاسته، هل و زعفران دم شده را به آرامی و با دقت به شکر حل شده در آب اضافه می کنیم و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط می کنیم. بعد از آن، گلاب را به مخلوط اضافه نموده و دوباره همه چیز را با هم مخلوط می کنیم تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

مواد را به صورت مداوم و با استفاده از یک میکسر یا قاشق بزرگ هم می زنیم تا شکر به طور کامل حل گردد و نشاسته به طور کامل درون آب حل گردد. هم زدن مواد را باید به صورت متداوم تا زمانی که مایه ماقوت به غلظت و قوام مناسب برسد، ادامه می دهیم.

بعد از رسیدن غلظت مواد به شکل مناسب (در حد فرنی)، کاسه را از روی حرارت برمیداریم و محتویات آن را داخل ظرفی مناسب ریخته و داخل یخچال قرار میدهیم.

حالا تخم شربتی ها را با 1 لیوان آب می خیسانیم تا دانه های آن ژله ای شوند. حالا نوبت پودر ژله است که آن را با یک لیوان آب جوش ترکیب نموده و به خوبی هم می زنیم تا کاملاً حل گردد. سپس تخم شربتی حل شده داخل یک لیوان آب سرد را به مخلوط پودر ژله و آب جوش اضافه نموده و همه را با هم مخلوط می کنیم.

حالا پودر ژله را به مایه ماقوت را که از قبل در ظرف مناسبی برای سرو ریخته بودیم اضافه نموده و آن را به خوبی و یکدست روی مایه ماقوت پخش می کنیم.

در نهایت، ظرف ماقوت را در یخچال قرار داده و تا زمانی که ژله روی آن کامل نگرفته، از یخچال خارج نمیکنیم. پس از گرفتن ژله روی مایه ماقوت، دسر یزدی خوشمزه شما آماده سرو است.

منبع: گردشبان
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2412

به "ماقوت یزدی؛ دسر ساده و سریع با مواد اولیه مقرون به صرفه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماقوت یزدی؛ دسر ساده و سریع با مواد اولیه مقرون به صرفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید