شرط ترکیه برای همکاری با ناتو در اجرای طرح دفاعی جدید برای شرق اروپا

به گزارش یادداشت سریع، خبرگزاری آلمان در گزارشی تضمین منافع ترکیه را شرط آنکارا برای همکاری با ناتو در اجرای برنامه دفاعی جدید این ائتلاف نظامی برای شرق اروپا دانست.

شرط ترکیه برای همکاری با ناتو در اجرای طرح دفاعی جدید برای شرق اروپا

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، برنامه های دفاعی تعیین برای کشورهای بالتیک و لهستان از عناصر اصلی استراتژی بازدارندگی ناتو در برابر روسیه است.

در این میان ترکیه مانع اجرای برنامه های دفاعی جدید ناتو برای شرق اروپا است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آنکارا در صورتی می خواهد در این راستا با ائتلاف نظامی ناتو همکاری کند که شرکای ائتلافیاش در مقابل حمایت قدرتمندانه تر از منافع این کشور را تضمین نمایند.

به عنوان مثال ترکیه از شرکای خود در ائتلاف نظامی ناتو درخواست نموده که گروههای کرد PYD و YPG را به عنوان سازمانهای تروریستی طبقه بندی نمایند. بسیاری از متحدین ناتو این درخواست را رد می نمایند.

این مانع تراشی ترکیه مسئله ای حساس و بحث برانگیز در ناتو است چرا که این برنامه دفاعی موسوم به (Graduated response plans) یک عنصر کلیدی از سیاست بازدارندگی ناتو در قبال روسیه است. در این برنامه از جمله با جزئیات به این مسئله پرداخته شده که چگونه باید در صورت بروز بحران و یا حمله از متحدین حمایت گردد.

نقشه این طرح بازدارندگی در سال 2015 و بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 تنظیم شد. کشورهای بالکان و به ویژه لهستان به صورت فزاینده ای خود را از طرف روسیه تهدید شده احساس می نمایند.

در دسامبر گذشته در اجلاس ناتو در لندن به نظر می رسید که راه اجرای این طرح جدید باز شده است. دبیر کل ناتو در آن موقع بیان کرد که درباره برنامه به روز شده برای کشورهای بالتیک و لهستان توافق شده است. به گفته وی این نشان دهنده امکان حرکت رو به جلو است.

آنچه دبیر کل ناتو در آن موقع نگفت این بود که برای اجرای این طرح باید موافقت همه اعضاء وجود داشته باشد. تا به امروز ترکیه از اجرای این طرح جلوگیری نموده است.

دفتر مرکزی ناتو نخواست در پاسخ به سوالی از طرف خبرگزاری آلمان در این باره اظهار نظری کند.

یک سخنگوی این ائتلاف نظامی تنها بیان کرد که این ائتلاف نظامی تصمیماتی برای دفاع از همه اعضاء دارد.

یک مقام ترک هم در این باره گفته است: ما فکر نمیکنیم که این مناسب باشد که موضوعات حساس و محرمانه ناتو موضوع مقالات مطبوعاتی گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1073

به "شرط ترکیه برای همکاری با ناتو در اجرای طرح دفاعی جدید برای شرق اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط ترکیه برای همکاری با ناتو در اجرای طرح دفاعی جدید برای شرق اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید