سرمایه گذاری چینی ها در 3 بخش زیرساخت کشاورزی ایران

به گزارش یادداشت سریع، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رایزنی ایران با سه کشور ایتالیا، هلند و چین برای دریافت فاینانس و سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های کشاورزی گفت: براساس رایزنی های اجرا شده ورود چینی ها در این بخش محتمل و دردسترس تر به نظر می رسد.

سرمایه گذاری چینی ها در 3 بخش زیرساخت کشاورزی ایران

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، علی مراد اکبری امروز در حاشیه نشست توسعه سامانه های آبیاری موضعی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیاست دولت انسداد چاه های غیرمجاز است که وزارت نیرو این مهم را ضروری است جزو اولویت های خود داشته باشد.

وی اضافه کرد: از نظر وزارت جهاد بالغ بر 350 هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که این چاه ها 20 میلیارد متر مکعب آب کشور را غارت می نماید.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه و برنامه های عادی کشور باید به انسداد چاه های غیرمجاز در بخش کشاورزی که مسئولیت آن با وزارت نیرو است توجه بیشتری گردد.

اکبری توضیح داد: در سال گذشته 7 هزار حلقه چاه غیرمجاز براساس آمار وزارت نیرو مسدود شده است که این رقم در مقایسه با تعداد چاه های غیرمجاز موجود اندک است البته باید صادقانه اذعان داشت که این کار به تنهایی از عهده وزارت نیرو برنمی آید و دستگاه های اجرایی، جهاد کشاورزی، قوه قضائیه، صداوسیما و... در این زمینه باید یاری نمایند.

وی گفت: بهره برداران نیز باید در زمینه لزوم بهره برداری به اندازه از منابع آب توجه نمایند و به عواقب آن مطلع باشند و در مجموع احتیاج به یک اجماع کلی در این ارتباط در کشور داریم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد که در صورتی که فرایند فعلی ادامه یابد شاهد فجایع زیست محیطی در کشور خواهیم بود.

اکبری در پاسخ به این سوال که تا خاتمه سال چه تعداد چاه غیرمجاز مسدود می گردد، گفت: در این ارتباط وزارت نیرو باید اعلام نظر کند اما ما در کنار این وزارتخانه هستیم و به تحقق اهداق موردنظر یاری می کنیم.

وی گفت: در برنامه راهبردی محصولات کشاورزی 3 عامل مهم است که مهمترین آن آب است و این امر می تواند متاثر از افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و رعایت الگوی کشت باشد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی ما به دنبال رسیدن به خوداتکایی در محصولاتی نظیر گندم، برنج، شکر و دانه های روغنی هستیم تا این محصولات استراتژیک و راهبردی به مقدار احتیاج در کشور فراوری گردد.

اکبری تاکید نمود: هر 2 هفته یک بار جلسات شورای هماهنگی با وزارت نیرو برای مصرف بهینه آب در کشور تشکیل می گردد.

وی در ادامه صحبت های خود در مورد اعطای حجمی آب به کشاورزان گفت: وزارت نیرو بالاخره قبول کرد که آب مصرفی کشاورزان را به صورت حجمی به آنها تحویل دهد که در صورت تحقق این امر نظارت های لازم از سوی ما نیز صورت می گیرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگاران اضافه کرد: این موضوع اخیرا ابلاغ شده است و آب به صورت حجمی به کشاورزان به جای استفاده از انرژی برق تحویل داده می گردد.

اکبری درباره زمان اجرای این طرح گفت: این موضوع قبل از عید به دستگاه ها ابلاغ شده است که امیدواریم به زودی در کل کشور اجرایی گردد و سیستم مانیتورینگ آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو قرار گیرد.

وی در ادامه صحبت های خود درباره تجهیز مزارع، باغات به سیستم های نوین آبیاری گفت: سال گذشته از لحاظ اعتبارات سال خوبی برای ما نبود و توانستیم کمتر از 20 درصد اراضی موردنظر را به سیستم های نوین آبیاری اختصاص دهیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران گفت: سال جاری اگر با اجرای برجام پول های بلوکه شده به ایران برگردد به نظر می رسد که بسیاری از مسائل مرتبط با اجرای سیستم های نوین آبیاری نیز حل گردد.

اکبری اضافه کرد: در بخش آبیاری تحت فشار نیز به دنبال استفاده از سرمایه گذاری خارجی ها در ایران به صورت فاینانس و سرمایه گذاری مستقیم هستیم که بعد از مدتی می توانیم پول آنها را با سود 10 درصدی پرداخت کنیم.

وی گفت: اکنون با چین، ایتالیا و هلند برای دریافت فاینانس و جذب سرمایه گذاری در حال صحبت هستیم که براساس رایزنی های اجرا شده ورود چینی ها به ایران محتمل تر و سریع تر از سایر کشورها صورت می گیرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خاتمه صحبت های خود گفت: با چینی ها در حال توافق در 3 زمینه توسعه و نوسازی تجهیزات شالیزارها، زه کشی 280 هزار هکتار از اراضی استان گلستان و توسعه روش های آبیاری تحت فشار هستیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 609

به "سرمایه گذاری چینی ها در 3 بخش زیرساخت کشاورزی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری چینی ها در 3 بخش زیرساخت کشاورزی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید