ریابکوف: مذاکرات درباره برجام به نقطه پایانی رسیده است

به گزارش یادداشت سریع، معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که مذاکرات وین درباره احیای برجام به شکل اولیه آن، عملاً به نقطه پایانی رسیده و در صورت تصمیمات سیاسی لازم در پایتخت های طرفین، ظرف چند روز می تواند به نتیجه نهایی برسد.

ریابکوف: مذاکرات درباره برجام به نقطه پایانی رسیده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام نمود که مذاکرات وین پیرامون احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران عملاً به نقطه سرانجامی رسیده است.

ریابکوف در جمع خبرنگاران در این باره گفت: من فقط می توانم بگویم که بدون اغراق، مذاکرات به نقطه سرانجامی رسیده است، البته آخرین گام ها، دشوارترین آنهاست و اکنون تصمیمات سیاسی لازم درباره سرنوشت برجام در پایتخت های کشور ها اتخاذ خواهد شد.

به عقیده این دیپلمات بلندپایه روس، آخرین دور رایزنی ها در وین می تواند ظرف چند روز سرانجام پیدا کند، اگر طرفین اختلافات کنونی را حل و فصل نمایند، البته وی دیدگاه خوش بینانه ای نسبت به فرایند اوضاع دارد.

ریابکوف ادامه داد: من معتقدم که این فرایند به یک ماه نکشیده و ظرف چند روز به سرانجام خواهد رسید. البته اگر تمامی تصمیمات لازم در این راستا تا قبل از شروع دور بعدی مذاکرات وین گرفته گردد. در این صورت رایزنی ها می تواند ظرف چند روز سرانجام یافته و به نتیجه برسد.

وی یادآور شد که اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد، صحبت نه تنها بر سر احیای توافقنامه هسته ای به شکل اولیه آن است، بلکه کوشش های دیپلماتیک مضاعفی نیز صورت خواهد گرفت.

زمان آن رسیده که سفر های متقابل به مسکو و واشنگتن از سر گرفته گردد

معاون وزیر خارجه همچنین اعلام نمود، زمان آن رسیده که روسیه و آمریکا برقراری تماس های رسمی در کشور های ثالث را کنار گذاشته و در خاک خود با یکدیگر دیدار نمایند.

ریابکوف گفت: احتمالاً دیگر وقت آن رسیده که مقامات روسی و آمریکایی ها از برگزاری نشست در کشور های ثالث خودداری نموده و شکل متعارف سفر ها و میهمان شدن نزد یکدیگر را شروع نمایند. ما برای این منظور آمادگی داشته و طرف آمریکایی را نیز دعوت می کنیم همین برخورد را داشته باشد.

وی در عین حال یادآور شد که نخستین نشست هیئت های بین دولتی روسیه و آمریکا در زمینه ثبات راهبردی نه در مسکو و نه در واشنگتن، بلکه در ژنو خواهد بود و علت آن ضرورت عدم وقفه افتادن در شروع این مذاکرات است و این نشست در صورت توافق طرفین، احتمالاً طی هفته های آینده برگزار خواهد شد.

به عقیده وی، مهمترین موضوع در این رابطه، برداشتن حتی قدمی کوچک به سمت جلو در جهت حل و فصل مسائل موجود است.

سرگئی ریابکوف همچنین تأکید کرد که روسیه مایل نیست وضعیتی پیش بیاید که طرف آمریکایی به دلیل انگیزه های سیاسی از همکاری در زمینه امنیت سایبری خودداری کند و بسیار لازم است تا تماس های دوجانبه در این جهت گیری هرچه سریع تر از سر گرفته گردد. به گفته وی، البته فعلاً مقامات واشنگتن از گفتگوی سازنده با روسیه در این خصوص ممانعت نموده و این موضوع را سیاسی نموده اند.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که جان سالیوان سفیر آمریکا طی چند روز آینده به مسکو باز خواهد گشت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1877

به "ریابکوف: مذاکرات درباره برجام به نقطه پایانی رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریابکوف: مذاکرات درباره برجام به نقطه پایانی رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید