در نشست های خبری چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟
به گزارش یادداشت سریع، روز شنبه 13 بهمن ماه در چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر 97 شاهد برگزاری نشست های خبری جشنواره فیلم فجر برای فیلم های زهرمار، روزهای نارنجی، مسخره باز و شب آفتابی بودیم.
رضویان: زهرمار ضد ارزشی است
نشست خبری فیلم زهرمار با حضور جواد نوروزبیگی (تهیه نماینده)، سیدجواد رضویان (کارگردان)، سیامک انصاری، شبنم مقدمی (بازیگران)، ثنا نوروزبیگی (طراح لباس)، پیمان عباسی (نویسنده)، عبدالله اسکندری (گریمور)، رضا خسروی (آهنگساز) و محمود شاد (صداگذار) برگزار گردید.
رضویان در برابر این سوال که فکر نمی کنید ساخت فیلم های ضد ارزشی به سبک دهه 80 تمام شده است چنین پاسخ داد: من اعتقاد ندارم زهرمار ضد ارزشی است. اتفاقا به ارزش های بسیاری توجه دارد. اما اگر اینطور به نظر نمی رسد، به خاطر من است.
شبنم مقدمی هم درباره بازی اش در این فیلم گفت: من همواره سعی می کنم نقش های متفاوت انتخاب کنم.
یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری از رضویان پرسید آیا انتظار دریافت سیمرغ را دارد یا خیر؟ رضویان در پاسخ گفت: به هیچ وجه.
او درباره شیوه انتخاب بازیگران فیلمش چنین شرح داد: اولین و آخرین انتخاب ما آقای انصاری بودند. گزینه های دیگری هم بودند، گپ هایی هم زده شد. به واسطه تغییر سرمایه گذاری که برای من رخ داد، همچنان روی آقای انصاری تاکید داشتم. خانم مقدمی هم از همان ابتدا اولین انتخابم بود، چون می دانستم قدشان از آقای انصاری بلندتر است.
جواد رضویان در پاسخ به سوالی در خصوص هدف فیلم گفت: هدف یک نقد اجتماعی بود و اینکه نشان دهیم فقر می تواند منجر به چه چیزهایی شود. چه فقر اقتصادی چه فقر فرهنگی. این فیلم کوشش کرد این مورد را به تصویر بکشد.
رضویان درباره انتظارش از مخاطب پس از تماشای فیلم مطرح کرد: وقتی هر نقد اجتماعی ساخته می شود کوشش بر این است که یک آگاهی بخشی به جامعه صورت بگیرد. این جاهایی که ما در فیلم مان نشان دادیم وجود دارد و هست. من می توانم مستنداتش را هم به شما نشان بدهم. کمی حواس مان را جمع کنیم و اطراف مان را بهتر ببینیم.
مصفا: قصه روزهای نارنجی برایم جدید بود
نشست خبری فیلم روزهای نارنجی با حضور آرش لاهوتی (کارگردان و فیلم نامه نویس)، علی مصفا، ژیلا شاهی، صدف عسگری (بازیگران)، علیرضا قاسم خان (تهیه نماینده)، شهنام شهباززاده (مجری طرح)، فرشاد محمدی (مدیر فیلم برداری)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، فاضل ژیان (طراح صحنه و لباس) و شهرام خلج (طراح گریم) برگزار گردید.
اولین سوال این نشست درباره شیوه فیلم برداری دوربین روی دست فیلم از مدیر فیلم برداری اثر پرسیده شد. فرشاد محمدی در پاسخ به این سوال گفت: در این فیلم دوربین روی دست طبیعتا عمدی بوده. اجازه بدهید درباره دلیل این اتفاق من شرح ندهم. دنبال یک روش دوربین روی دست نوین نیستم. این روش در تاریخ جهان بی سابقه نیست. شاید در ایران کمتر دیده شده است. احساس کردیم دوربین هم می تواند اضطراب و غلیان درونی کاراکتر را راحت تر شرح دهد. دوربین یک کاراکتر یا شخصیتی بود که کنجکاو بود و فقط راوی نبود و یک جاهایی به قضاوت هم می پرداخت.
آرش لاهوتی نویسنده و کارگردان فیلم روزهای نارنجی درباره اینکه چطور یک شخصیت منفعل در نهایت فیلم نقش قهرمان را ایفا می نماید گفت: فکر نمی کنم شخصیت مجید یک کاراکتر سوپرقهرمان شد. به نظرم مجید زمان کمی در پیش دارد که تصمیم بگیرد که آیا به آبان یاری کند یا نه. این یک پروسه چندین ساله نیست و فقط باید در دو سه روز این تصمیم را بگیرد و این به نظرم یک واکنش کاملا طبیعی است.
علی مصفا هم درباره پذیرفتن نقشی که در این اثر ایفا نموده گفت: فیلمنامه خیلی جذاب بود. چند بار با هم صحبت کردیم من گرفتار بودم و نمی توانستم. خانم تهرانی خیلی فیلم نامه را دوست داشت و من را ترغیب کرد سر این کار بیاید. برای من نقش جذابی بود. چو برای خیلی ها پذیرفتن این نقش ها سخت است. ولی برای من جذاب بود که این کاراکتر منفعلی که مرد عمل نیست را ایفا کنم. جدا از این خود قصه فیلم هم در کنار قصه هایی که در این روزها می خواندیم و سعی می کردند یک خطوط از پیش معین شده ای را دنبال نمایند که قبلا جایزه هم گرفته، قصه جدیدی بود. سومین دلیل هم تصویری بود که این فیلم از زن ایرانی می داد و برای من جذاب بود. چون در مقایسه خیلی از فیلم هایی که زن ایرانی را زن تحت ظلم و کتک خور نشان می دهد، جالب بود.
غنی زاده: فیلم نامه چندپاره انتخابم بوده است
نشست خبری فیلم مسخره باز با حضور همایون غنی زاده (کارگردان)، صابر ابر (بازیگر)، فرزان جلالی (بازیگر خردسال)، علی مصفا (تهیه نماینده)، محمدرضا غنی زاده (موسیقی)، محمود کاشانی (صدابردار)، سهیل دانش اشراقی (طراح صحنه)، جواد مطوری (جلوه های ویژه)، ماهان حیدری (مجری طرح)، علی قاضی (مدیر فیلمبرداری)، آرش اتابک (جلوه های ویژه میدانی) و نازنین گودرزی (دستیار کارگردان) برگزار گردید.
غنی زاده کارگردان اثر در پاسخ به سوالی در خصوص فیلمنامه گفت: با چندپارگی فیلم نامه موافق هستم. البته که این چندپارگی انتخاب بنده بوده است. این نکته درست است. تکرارهای زیادی در فیلمنامه وجود دارد که بعضا ممکن است کسالت آور و خسته نماینده باشد که البته امری تعمدی بوده است. این چندپارگی برای من یک انتخاب بوده است.
غنی زاده در خصوص احتمال تکرار موفقیتش در سینما اظهار کرد: وقتی از لزوم ساخت فیلم حرف می زنیم یعنی چندان موافق ساخت چنین فیلمی نیستیم. من کوشش کردم این فیلم از تئاتر می سی سی پی بهتر بشود. وقتی من کارگردان آن اثر بودم و حالا کارگردان یک اثر سینمایی می شوم، در دام یک شباهتی می افتم که کوشش می کنم از آن بجهم، اما گاهی نمی توانم چون این تشابه در وجود من است. من اصلا قصد نداشتم که بیننده یاد می سی سی پی بیفتد و فرضم هم این بود که خیلی از تماشاگران این تئاتر را ندیده اند. با این حال اگر تشابه و تکراری در فیلم وجود دارد این ضعف از من است. من همواره دوست دارم در کارهایم نوآوری داشته باشم.
علی مصفا نیز در پاسخ به سوالی درباره بودجه فیلم گفت: بودجه فیلم 4میلیارد تومان بود.
مدنی: حتی کارت گرافیک هم نداشتیم
نشست خبری انیمیشن سینمایی شب آفتابی با حضور الهام باجلان (طراح کارکتر)، آزاده مدنی (مجری طرح و طراح صحنه)، عادل مدنی (کارگردان فنی)، مریم حبیبی (دستیار کارگردان)، علی مدنی (کارگردان)، زهرا مشتاق (تهیه نماینده)، یونس لطفی (نویسنده)، آرمین رهبر (آهنگساز) و گلناز ثانی (انیماتور) برگزار گردید.
مشتاق درباره سختی های کار انیمیشن سخن گفت و تاکید نمود: کار انیمیشن بسیار سخت است و سخت تر از آن قضاوت کردن است. چون آنقدر نمونه های خوب خارجی داریم که کار سخت می شود. من از نیمه راه به این گروه پیوستم. موقعی که کار را آغاز کردند، تهیه نماینده شخص دیگری بود. من با یاری فارابی از نیمه راه به عنوان تهیه نماینده به این کار پیوستم.
علی مدنی درباره فراوری این انیمیشن گفت: از سال 84 ساخت اولین کارم را آغاز کردم. بعد از سه ماه بازنده شدم. سال 88، بار دیگر کاری را آغاز کردم ولی تصمیم گرفتیم کاری کنیم که سرمایه گذارها تشویق به ساخت انیمیشن شوند. پیشنهاد 100 میلیونی به یکی از ارگان ها دادم که در سال 92 بازنده شد.
مدنی ادامه داد کرد: سال 92 ساخت شب آفتابی را آغاز کردیم. سال 95 تهیه نماینده اول، سرمایه اش را خواست. از روی دوستی خانم مشتاق تهیه نمایندگی کار را برعهده دریافتد.
وی درباره هزینه فراوری ساخت این انیمیشن نیز شرح داد: 200 میلیون نقدینگی به فیلم تعلق گرفت که 100 میلیون برای کار اول بود. برای این فیلم هم 100 میلیون صرف شد.
در ادامه نشست پرسش و پاسخ انیمیشن شب آفتابی عادل مدنی در خصوص کارگردانی فنی فیلم گفت: حجم مسائل فنی بسیار بود دلیل اصلی آن هم به نبود بودجه برمی شود. آنقدر امکانات کم بود که حتی کارت گرافیک نداشتیم که بتوانیم رندر بگیریم. در نهایت مجبور شدیم به سمت موتورهای بازی برویم تا بتوانیم کار را رندر بگیریم. ناامید بودیم که یک شرکت ژاپنی نرم افزار بازی را منتشر کرد که ما توانستیم در حد امکاناتش از آن استفاده کنیم.
منبع: دیجیکالا مگ