دانش آموزان چاق شناسایی می شوند

به گزارش یادداشت سریع، به گزارش خبرنگاران، در دستورالعمل کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم آمده است: بچه ها، نوجوانان و جوانان دانش آموز، سرمایه های اصلی کشور و آینده سازان مهین اسلامی هستند. تربیت متوازن و تمام ساحتی دانش آموزان از مطالبات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است به نحوی که در بیانیه ارزش های این سند بر سلامت جسمانی و نشاط دانش آموزان تأکید شده است. یکی از علل اصلی که سلامت امروز و فردای نسل در حال رشد را به مخاطره می اندازد، شیوع افزایش وزن و چاقی در سنین خردسالی و دانش آموزی است.

دانش آموزان چاق شناسایی می شوند

این دستورالعمل می افزاید: این پدیده یک پیامد هزاره سومی است که بعضی از کشورهای دنیا را به شرایط هشدار دهنده ای رسانده و درکشور ما نیز از فرایند روبه رشدی برخوردار شده است. افزایش وزن و چاقی نه تنها سلامت بچه ها و نوجوانان را در طول تحصیل به خطر می اندازد، بلکه بر زندگی آنان در آینده تأثیرگذار است و آنان را با مسائل بهداشتی، سلامتی و شیوع بیماری های غیر واگیر روبرو خواهد نمود. به همین منظور وزارت آموزش وپرورش مصمم است پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم را تدوین و از رهگذر اجرای آن نقش مؤثری در تأمین سلامت عمومی امروز و آینده جامعه ایفا نماید.

در ادامه ابلاغ این دستورالعمل وزیر آموزش و پرورش تاکید نموده است: ضمن ارسال دستورالعمل پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم انتظار می رود کلیه همکاران پرتلاش وزارت آموزش وپرورش که دغدغه اصلی آنان برابر آموزه های سند تحول بنیادین، پرورش دانش آموزانی مؤمن، سالم، دانا، توانا، خودباور، بانشاط، امیدوار و شجاع است، در اجرای دقیق این پروژه مساعدت و در رعایت موارد زیر اهتمام لازم را معمول نمایند:

1- از مدیران کل استان ها و رؤسای آموزش وپرورش مناطق/ شهرستان های کشور انتظار می رود ابعاد، اهداف، شیوه و زمان اجرای این پروژه را برای مدیران و دست اندرکاران سطوح منطقه ای و مدرسه ای (به ویژه مدیران مدارس) تشریح و بر ضرورت اجرای آن تأکید نمایند.

2- مشارکت فعال، هماهنگی اولیای دانش آموز با آموزه های اولیای مدرسه، تضمین نماینده تحقق اهداف پروژه خواهد بود. به همین لحاظ بر مشارکت و همکاری متقابل والدین با مدرسه به ویژه والدینی که فرزندان آنان دارای اضافه وزن و چاقی هستند، توصیه جدی می گردد.

3- در اولین فرصت، نسبت به تشکیل شورای آموزش وپرورش استان / شهرستان/ منطقه، باهدف حمایت اجرای فراگیر و جلب مشارکت کلیه سازمان ها و عوامل سهیم و مؤثر، به منظور اجرای پیروز پروژه اقدام گردد.

4- از فنون مدیریت اطلاع رسانی و پویش های ملی استانی، منطقه ای و مدرسه ای در تبلیغ و ترویج پروژه به منظور توسعه مشارکت تمامی ذی نفعان و حمایت اجتماعی استفاده گردد.

5- بر مطالعه و انتقال مفاهیم آموزشی دستورالعمل های این پروژه اعم از نحوه اجرا، آموزش منابع انسانی، مشارکت والدین، تغذیه سالم، فعالیت بدنی و … که در سامانه حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش و کانال های مرتبط در شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) درج شده است، توصیه می گردد.

6- ضمن افزایش فعالیت های حرکتی در مدارس و تأکید بر افزایش تحرک در محله و منزل، در پایگاه تغذیه سالم مدرسه و در منزل، محیط تغذیه ای سالمی برای کنترل کالری موردنیاز دانش آموزان فراهم آید.

7 - در عنوان کردن اثرات منفی وزن اضافی و چاقی نباید به گونه ای افراط گردد که به تأثیرگذاری منفی روحی دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق بیانجامد. جمعیت هدف ما تمامی دانش آموزان مدرسه اعم از افراد لاغر، دارای وزن طبیعی، وزن اضافی و چاق است که بایست مورد آموزش، مشاوره و حمایت قرار گیرند.

8- با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال عدم بازگشایی مدارس در بعضی از استان ها و شهرهای کشور اجرای پروژه کنترل وزن در دانش آموزان با همکاری معلمان، والدین و دانش آموزان و پیگیری به وسیله سامانه شاد و فضای مجازی مطابق دستورالعمل امکان پذیر خواهد بود.

9- این پروژه با همکاری عوامل مدرسه (مدیران، معاونان، دبیران، آموزگاران و مراقبین سلامت مدارس) انجام پذیر است، از اجرای آن به صورت برون سپاری خودداری گردد.

10- معین شاخص توده بدنی دانش آموزان در مرحله اولیه یا پیش آزمون حداکثر تا 15 آبان ماه صورت می گیرد و دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق شناسایی می شوند. سپس با آموزش، مشاوره و حمایت با همکاری خانه و مدرسه، دانش آموزان وزن خویش را مدیریت می نمایند و پس از آزمون مرحله ثانویه، تغییرات شاخص توده بدنی معین و تحلیل می گردد.

11- منابع موردنیاز اجرای این پروژه از اعتبارات معاونت تربیت بدنی و سلامت تأمین خواهد شد و دریافت هرگونه هزینه از دانش آموزان با هر عنوانی ممنوع است.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1181

به "دانش آموزان چاق شناسایی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش آموزان چاق شناسایی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید