تأمین سرور؛ چالشی برای اسکای روم، آموزش آنلاینی که بدون حمایت آموزش و پرورش با این پلتفرم انجام می گردد

به گزارش یادداشت سریع، مدیرعامل پلتفرم اسکای روم گفت: در اسفندماه 15 هزار سرویس رایگان ارائه دادیم در صورتی که تعداد کل مشتریان ما به واسطه چند سال فعالیت به 3 هزار نفر رسیده بود.

تأمین سرور؛ چالشی برای اسکای روم، آموزش آنلاینی که بدون حمایت آموزش و پرورش با این پلتفرم انجام می گردد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، کسب و کارهای اینترنتی ایرانی در سال های اخیر توانسته اند توانایی های خود را ارتقا داده و اکنون به مرحله ای برسند که احتیاجهای کاربران را به خوبی رفع ساخته و با شرکت های صاحب نام خارجی به رقابت بپردازند.

یکی از این شرکت های ایرانی که به ویژه پس از شیوع کرونا توانست توجه زیادی را به سمت خود جذب کند اسکای روم است. برای شناخت نوع فعالیت و خدمات این نرم افزار با مجید خواهانی مدیرعامل این شرکت مصاحبه کردیم. حاصل این گفت وگو را در قالب پرونده همت ایرانی در سه گزارش می خوانید. خواهانی از ابتدای تلاششان برای ایجاد کسب وکار گفت و شکست هایی را که در این راه متحمل شدند تا پایان طعم شیرین موفقیت را بچشند. بخش دوم این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

خبرنگاران: سرورهای اسکای روم از کجا وصل می گردد؟

خواهانی: همه سرورهای اسکای روم در داخل کشور است. البته سال گذشته چون برخی از مشتریان، کاربرهای خارج از کشور داشتند، تعدادی سرور نیز در خارج از کشور راه اندازی کردیم که در واقع سرویس ها را به آن سرورها بدهند ولی عمده سرورهای اسکا ی روم داخل ایران است.

خبرنگاران: بهتر نبود محصولی که فراوری داخلی و قابل افتخار است، اسم ایرانی بر روی آن می گذاشتید؟

خواهانی: به دلیل اینکه نگاه به خارج از کشور داشتیم با برند اسکای روم آغاز کردیم و در سال 97 فهمیدیم که با شرایط سیاسی ای که ایران پیدا نموده است، نمی گردد با محصول ایرانی در بازار جهانی خدمات داد و برای بازار بین الملل حتماً باید ری برند کنیم.

حتی پشت یک شرکت نباید ایرانی باشد و سهام داران آن نیز نباید ایرانی باشند. به هر حال بازار آن خیلی محدود می گردد. اما این برند، دیگر معروف شده بود و ری برند کردن آن در داخل ایران واقعاً خسارت بسیاری به همراه داشت و مشتری ها لطف کردند و اسکای روم را با حالت فینگلیش خود پذیرفتند. به هر حال در خیلی موارد چالش داریم، برخی اصطلاحات را فارسی و برخی دیگر را انگلیسی می زنیم. دوست داشتیم که اسم، ایرانی باشد ولی بعید می دانم دیگر احتیاجی باشد این تصمیم را عملیاتی کنیم.

خبرنگاران: من وقتی کلاسی در اسکای روم برگزار می کنم، کارمندی از اسکای روم می تواند بیاید کلاس را ببیند چه خبر است؟

خواهانی: به صورت محسوس می تواند کلاس را ببینید اما نامحسوس نمی تواند. به صورت محسوس واقعاً احتیاج است. بسیاری از برگزارنماینده ها پیغام می دهند و می گویند اگر می گردد در رویداد ما حضور داشته باشید و یاریمان کنید. وقتی که از تیم اسکای روم کسی وارد رویداد مشتریان می گردد، رنگ آواتار ما قرمز بوده و بالای لیست همه کاربران نمایش داده می گردد و حضور ما کاملاً مشهود است. به صورت نامحسوس هم که کُشنده است. اگر برای کسب و کارهایی مثل ما که در آن ها محتوا رد و بدل می گردد، کاربران تردیدی در این زمینه پیدا می نمایند و آن بیزینس به نظر من از بین می رود. به همین دلیل قطعاً این کار را انجام ندادیم و نخواهیم داد.

خبرنگاران: آیا از نهادهای دولتی و حاکمیتی برای پشتیبانی از شما آمدند که بگویند سیستم خوبی راه انداختید و به شما فضا، پول و وام می دهیم و حمایت می کنیم؟ اگر شما تجربه رفتن پیش آن ها را دارید بگویید.

خواهانی: در سال 95 شرکت ثبت کردیم و به مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت به دلیل اینکه نزدیک منزل برادرم بود، درخواست پذیرش دادیم که طی چند جلسه پرزنت، پذیرش شد و وارد مرحله پیش رشد شدیم و آنجا یک اتاق به ما دادند با یک مبلغی هم تسهیلات که باید بعداً به مرکز بازپرداخت می شد. همین موضوع باعث شد که درگیر هزینه تأمین دفتر نشویم و شرکت خود را بتوانیم ثبت کنیم و در جایی مستقر شدیم که هویت حقوقی داشته باشیم.

این اولین حمایتی بود که دریافت کردیم و خودمان به سمت آن رفتیم. بعد از آن، دانش بنیان شدن را اقدام کردیم که اتفاق خوبی بود. البته در سال های اول خیلی بهره برداری نکردیم، حتی تردید داشتیم که این اتفاق خوبی است یا خیر؟ ولی دولت در سال های 97 و 98 بر روی شرکت های دانش بنیان مانور بسیاری داد و اگر بخواهم الان به حافظه خود رجوع کنم، همین که شرکت ما دانش بنیان بود، یاری می کرد که نگاه مثبت تری به ما داشته باشند و بیشتر اعتماد نمایند.

به خاطر دانش بنیان بودن خود تسهیلات و حمایت مستقیمی دریافت ننموده ایم

ما هنوز به خاطر دانش بنیان بودن خود تسهیلات و حمایت مستقیمی دریافت ننموده ایم، یعنی تا به حال نه وامی گرفته ایم، نه قراردادی به خاطر دانش بنیان بودن بسته ایم و نه تسهیلات غیرنقدی و تجهیزاتی در اختیار ما قرار گرفته است. ولی به هر حال همین که در جلسات می گفتیم این شرکت دانش بنیان است، برای افراد اهمیت داشت. در جامعه این تفکر شکل گرفته که شرکت دانش بنیان یعنی شرکت علمی و قابل اعتماد و این مسئله در این مدت خیلی به ما یاری کرد.

تعداد 110 آئین نامه حمایتی برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد ولی واقعیت این است که خیلی سرگرم توسعه محصول خود بودیم و طرز تفکر ما این بود که خود را خیلی به حمایت های بیرون از سازمانمان وابسته نکنیم. اینکه ارگان های دولتی ها یا نهادها به سوی اسکای روم نیامدند این است که کسی خبر نداشت که ما وجود داریم. یعنی در سال های 97 و 98 هم با اینکه بازارمان توسعه پیدا نموده بود ولی اینقدر کوچک بود که کسی برند اسکای روم را نمی شناخت.

آمار استفاده نمایندگان از اسکای روم با شیوع کرونا افزایش پیدا کرد

ایام شیوع کرونا و همین 50 روزی که پشت سر گذاشتیم خیلی مطرح شدیم و خبرنگاران شرکت نمایندگان در اسکای روم در کشور بسیار بالا رفت و در واقع طوری شد که تقریباً می توانم بگویم هرکس یا اطرفیان او تجربه ای از اسکای روم کسب نموده است و در این مقطع مراجعات به ما بیشتر شد و حتی مذاکراتی بین نهادهای مختلف رخ داده است ولی هنوز هم که دو ماه از کرونا می گذرد، هیچ حمایتی از مجموعه و نهادی دریافت ننموده ایم، البته قول های خوبی به ما داده اند و به مساعدت عزیزان خیلی امید داریم.

خبرنگاران: قول که زیاد می دهند!

خواهانی: این قول ها برخی وقت ها جدی و برخی اوقات جدی نیست ولی احساس می کنیم که این دفعه جدی است.

خبرنگاران: مهم ترین اتفاقاتی که اسکای روم به جز کلاس های عادی پوشش داده است، مجلس و جلسه پرحاشیه با وزیر ارتباطات بوده است. اگر درباره جلسه مجلس نکاتی است بگویید. آیا اتفاق مهم دیگری نیز داشته اید؟

خواهانی: از آغاز اسفند 98 به خاطر کرونا تقاضا بر روی سرویس اسکای روم زیاد شد. همچنین تعداد بسیاری از مدارس را پوشش دادیم که تعداد قابل توجهی از خبرنگارانن، مدارس منطقه یک تهران بود و به واسطه سرویس دهی به این مدارس، اسکای روم در میان خانواده ها رواج پیدا کرد. تعدادی از این خانواده ها از مسئولان کشور بودند و این مسئله موجب شد که اسکای روم در ارگان های دیگری بدون اینکه خودمان خبر داشته باشیم، دیده گردد.

توزیع 13 هزار سرویس رایگان در اسفند 98 توسط اسکای روم

وقتی شرایط کرونا در ایران پیش آمد، تصمیم گرفتیم که سرویسی از طرف اسکای روم به صورت رایگان ارائه دهیم تا آنهایی که در شرایط کرونا با این احتیاج روبه رو می شوند بدون اینکه هزینه ای بخواهند پرداخت نمایند، امضای اولیه خبرنگارانن را اسکای روم تأمین کند. سرویس رایگانی را به صورت محدود روی سایت گذاشتیم و خیلی عجیب تقاضا روی آن سرویس بالا رفت. در اسفندماه 15 هزار سرویس رایگان ارائه دادیم در صورتی که تعداد کل مشتریان ما به واسطه چند سال فعالیت به 3 هزار نفر رسیده بود.

در طول سه سال اخیر کلاً 3 هزار مشتری رایگان و پولی جذب نموده بودیم، اما در اسفندماه 98 فقط 15 هزار سرویس رایگان توانستیم ارائه دهیم. این مسئله تأثیر بسیاری روی اینکه سرویس ما به سرعت در کشور فراگیر گردد، گذاشت. در ایام کرونا، سگمنت های اسکای روم عظیم شد و مجموعه های مختلفی اعم از بانک مرکزی سازمان هواپیمایی کشور و... از آن استقبال کردند و به ما اعتماد کردند و برای اسکای روم خیلی ارزشمند بود که میزبان رویدادهای ارگان های مختلف شویم.

از سال 96 سیستم آموزش آنلاین دانشگاه صنعتی شریف را تأمین کردیم. آن موقع، دانشگاه صنعتی شریف ادوبی کانکت داشت و آنالیز های علمی آموزش آنلاین را انجام می دادند و به این نتیجه رسیدند که محصول ما حرفی برای گفتن دارد و به ما اعتماد کردند.

معاون فناوری اطلاعات مجلس طی مصاحبهیی که با امینی، مدیر آموزش الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف داشت، از اسکای روم پرسیده بود و او گفته بود که چند سال است از اسکای روم استفاده می کنیم و راضی هستیم و این موضوع باعث شد که توانستیم وارد مذاکره با مجلس شویم. البته مسئولان در مجلس خیلی سختگیرانه همه پلتفرم ها را آنالیز کردند، از همه پایلوت گرفتند و ما هم پایلوت دادیم و دقیقاً مجلس زمانی آمد سراغ اسکای روم که در آن برهه سرمان خیلی شلوغ بود.

سرویس ما در شرایط عادی اصلاً جوابگوی خواسته های آن ها نبود ولی چون ارزش داشت، تیم فنی را روی سلوشن مجلس متمرکز کردیم. بدون اینکه قرارداد و وارده اقتصادی و توافقی باشد، همه احتیاجهای مجلس را رایگان و تحت عنوان پایلوت در اختیارشان قرار دادیم و آن ها نیز توانستند تجربه خوبی را روی اسکای روم کسب نمایند. البته پلتفرم های دیگر را نیز آنالیز نموده بودند و من علت آن را نمی دانم که چرا اسکای روم انتخاب شد. بعد از اینکه در مجلس ورود پیدا کردیم، به گفته مسئولان مربوطه متوجه شدند که یک پلتفرم بومی به اسم اسکای روم است و تا قبل از آن، اطلاعی از این موضوع نداشتند که البته حق داشتند چون مجموعه ما تا قبل از آن، سرویس کوچکی بود.

در سال 98 به واسطه حضور در نمایشگاه اینوکس کیش، یکی از مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به غرفه اسکای روم مراجعه داشت و از آنجا با پلتفرم ما آشنا شد و به ما قول یک جلسه حضوری داد که ببینیم چه یاریی می تواند به ما ارائه دهد. همچنین وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در نمایشگاهی دیگر از غرفه اسکای روم بازدید داشت و با ما آشنا شد. به واسطه این دو آشنایی، توانستیم که دو جلسه حضوری به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برویم.

یک جلسه سندرم نوآوری و شکوفایی رفتیم و مسئولان آی تی آن ها وقت گذاشتند با پلتفرم اسکای روم آشنا شدند و ادوبی کانکت داشتند و برای حمایت از ما و به دلیل اینکه مزیت های خوبی داشت، اسکای روم را جایگزین ادوبی کانکت کردند. البته وقتی با دلیری از مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دیدار داشتیم، نتوانستند حمایتی از ما داشته باشد اما پیشنهاد کرد که با ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات صحبت کنیم که متأسفانه نامه نگاری ها در سیکل اداری باقی ماند و فکر می کنم که پیشنهادهای ما به ناظمی نرسید و در میان معاون ها و کارشناس ها توقف کرد و این تجربه ما قبل از کرونا بود.

در دوران شیوع کرونا، برنامه مجلس شورای اسلامی را پوشش دادیم و ناظمی از مسئولان وزارت ارتباطات مستقیماً با پلتفرم اسکای روم آشنا شد. همچنین قبل از آن، ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از این پلتفرم اطلاع داشت. بعد از آن در نوروز 99، افشین معاون مجلس با من تماس گرفت و گفت که جهرمی وزیر ارتباطات قرار است بازدید نوروزی آنلاینی داشته باشد و ناظمی متصدی این مسئله است.

ماجرای استفاده وزیر ارتباطات از اسکای روم در مجلس

اسکای روم را به عنوان یک گزینه پیشنهاد کردیم و خیلی هم ناگهانی شد چراکه ساعت 11 شب به ما اعلام کردند و فردا ساعت 10 صبح قرار بود که جلسه برگزار گردد. فقط کمتر از 12 ساعت فرصت داشتیم ولی چون سرویس برقرار بود، خیلی مسئله ای نداشتیم و آنجا توانستیم به صورت مستقیم با ناظمی برای هماهنگی این جلسه ارتباط بگیریم و این اتفاق خیلی خوبی بود. البته جلسه را که میزبانی کردیم، با حواشی روبرو شد و آن هم خاطره ای برای کسب و کار ما شد و داستان حاشیه های توئیتری جالب بود.

بعد از آن جلسه مجلس، در فروردین ماه که چالش تأمین سرور و زیرساخت داشتیم، مسئولان وزارت ارتباطات، ما را به مدیران ارشد یکی از دیتاسنترها متصل کردند. دیتاسنترها در ایام تعطیلات جوابگوی تلفن نبودند و سرورهای ما هم دیگر پر شده بود و به دلیل تعطیلات نوروز و شرایط کرونایی زیرساخت ارتباطی کشور مشکل داشت. یکی از مسئولان وزارت ارتباطات به ما یاری کرد که سرور تهیه کنیم و پول ان را پرداخت کردیم و ارزشمند بود.

واقعاً برای تأمین زیرساخت چالش داریم، چراکه زیرساخت های داخل کشور و دیتاسنترها متناسب با حوزه ای که ما کار می کنیم، نیست. برای اسکای روم با گستردگی ای که اخیراً برای آن به وجود آمده است و در ایران تا حالا اتفاق نیفتاده بود، زیرساخت لازم فراهم نیست و به همین دلیل بسیاری از دیتاسنترها کیفیت خدمات خبرنگارانن برای نوع بیزینس اسکای روم مناسب نیست.

شما وقتی سایت خود را بر روی یک سروری بالا می آورید، اگر یک دقیقه این سرور قطع گردد، هیچ اتفاق بدی در سایت شما نمی افتد ولی هنگامی که در اسکای روم یک دقیقه، یک سروری قطع می گردد، چند هزار رویداد آنلاین و متعاقباً چند صدهزار یا چند میلیون کاربر به مشکل برمی خورند. این حساسیت را هیچ دیتاسنتری تا الآن درک ننموده و برند ما به دلیل این بی کیفیتی زیرساخت، خیلی آسیب دیده است. در ایام فروردین این چالش جدی تر شد و در یک بازه یک هفته ای آن قدر اختلالات اسکای روم شدید بود که مجبور شدیم دو روز مدارس تحت پوشش خود را تعطیل کنیم و در واقع یعنی بخش قابل توجهی از آموزش آنلاین کشور به خاطر نبود زیرساخت توسط اسکای روم تعطیل شد.

مدارس از این مسئله خیلی دلخور بودند و حق هم داشتند. یکی از شاگردانی که کلاس او لغو شده بود، دختر خانم مشاور یکی از مسئولان کشور بود که آن مسئول پیگیر شده بود که ما را پیدا نمایند و ببیند که مشکل اسکای روم چیست که قطع می گردد و سرویس را داون می نماید. حتی فروش خود را مجبور شدیم در اوج تقاضای بازار و در اوج رشدمان، متوقف کنیم که بتوانیم کیفیت سرویس های خود را حفظ کنیم، البته تصمیم سختی بود ولی باید این تصمیم را می گرفتیم چون اگر این اتفاق نیم افتاد، عواقب آن سنگین بود.

پس از قطع شدن کلاس فرزند یکی از مسئولان، مادر آن دخترخانم پیگیر شد بود و ما را به یکی از مدیران متصل کرد و جلسه حضوری با او برگزار کردیم. در آن جلسه درک کردند که اسکای روم به تنهایی بار سنگینی را به دوش می کشد و با توجه به اینکه کسب و کاری نوپا در حد یک استارت آپ است اما بخشی از آموزش آنلاین کشور در این شرایط را بر دوش دارد. احساس می کنم که مسئولان در آن جلسه تمایل داشتند واقعاً از ما حمایت نمایند که ما بتوانیم واقعاً مسئولیتی که ناخواسته روی دوش ما قرار گرفته را بهتر انجام دهیم. در حال حاضر روی همین حمایتی که قرار است اتفاق بیفتد، برنامه ریزی نموده ایم تا بتوانیم این تسهیلات را صرف توسعه زیرساخت خود کنیم که سرویس هایمان پایدار گردد و بتوانیم تقاضای بیشتری را پوشش دهیم.

وزارت آموزش و پرورش حمایتی از ما نمی نماید

خبرنگاران: با توجه به اینکه آموزش انلاین مدارس را تحت پوشش خود داشتید، آیا با وزارت آموزش و پرورش قراردادی داشتید؟

خواهانی: هیچ حمایتی از ما صورت نگرفت. چند نفر از اعضای اصلی شورای عالی انفورماتیک به واسطه اینکه مثلاً استاد دانشگاه بودند و در دانشگاه شریف با پلتفرم کار نموده بودند، با ما ارتباط داشتند و به نوعی تلفنی با خبرنگارانن در تماس بودیم. یکی از مسئولان ما را به روبیکا معرفی کرد. ما یک نگاهی داریم که خیلی از مجموعه ها ندارند. من حس می کنم که روبیکا حداقل این نگاه را ندارد. کیفیت و تعهد اولویت ماست.

در برهه ای از زمان که فروش ما در اوج بود، یعنی سوددهی ما واقعاً شاید در آن مقطع تکرار نگردد، به خاطر کیفیت جلوی فروش خود را متوقف کردیم ولی احساس می کنم که برخی از مجموعه ها فقط نگاهشان سوددهی بوده و کیفیت خدمات، آخرین اولویت است. به همین دلیل سمت توافقات سوددهی نرفتیم. ممکن است در زمانی باعث گردد که یک نقدینگی به سمت شرکت اسکای روم بیاید ولی معتقد هستم که به هویت آن برند لطمه می زند.

وزارت آموزش و پرورش به سوی ما نیامدند و هرکدام از مدارس به صورت جداگانه با ما ارتباط گرفتند و آموزش آنلاین خبرنگارانن را فراهم کردیم. همچنین دانشگاه های فنی و حرفه ای، علمی کاربردی، علوم پزشکی یک به یک از ما سرویس تهیه کردند. آنطور که اطلاع دارم 95 درصد دانشگاه های آزاد کشور از ادوبی کانکت استفاده می نمایند.

خبرنگاران: آیا زیرساخت شما جوابگوی این است که همه دانشگاه های آزاد از پلتفرم شما استفاده نمایند؟

خواهانی: قطعاً محصول و پلتفرم مرتب باید بهبود پیدا کند. رکورد ما قبل از کرونا 400 کاربر همزمان بود، یعنی بیشترین ایونتی که میزبانی نموده بودیم در یک رویداد 400 کاربر بود. البته در مجموع رویدادهایمان در پیک کاری اسکای روم یک هزار همزمانی را تجربه نموده بودیم؛ قطعاً وقتی این معماری می خواهد به آن نقطه ای برسد که الآن در آن قرار داریم و50 هزار کاربر همزمان را در پیک کاری میزبانی می کنیم و در یک رویداد حدود 2 هزار کاربر همزمان را تجربه کردیم، باید بهبود پیدا کند.

در همه لایه های پلتفرم و تیمی که این محصول را فراوری نموده است، ظرفیت خوبی وجود دارد که این معماری را بهبود دهد. کما اینکه در همین شرایط که تمرکز تیم روی زیرساخت نیز بوده است، معماری را مرتب بهبود داده ایم که بتوانیم توسعه پذیر باشیم. اما واقعاً الان ناراحتی همکاران فنی اسکای روم این است که به جای اینکه تمرکزشان روی توسعه معماری محصول باشد که پایه آن قوی گردد، کار ما این شده که مرتب زنگ بزنیم که چرا سرور کار نمی نماید؟ چرا از دسترس خارج شد؟ چرا پهنای باند افت کرد؟ این شرایط آزاردهنده است.

به خصوص برخی اوقات احساس می کنیم که تعمدی هم پشت این ماجرا وجود دارد. صراحتاً به ما از نت سنتر خودمان گفتند که به آن ها پیشنهاد اقتصادی شده است که سرورهای اسکای روم در فضای رقابتی بازار خارج گردد. در اسفندماه و اوایل فروردین حملات خیلی سنگینی روی سرورهای اسکای روم اتفاق می افتد که این حملات قطعاً داخل کشور است، چراکه با فضای خارج از کشور تعاملی نداریم و آن ها کاری به ما ندارند.

دیتاسنتری بوده است که موجودی سرور داشته ولی اینقدر سرور را قطره چکانی به ما داده است که مجبور شدیم به سمت قراردادی سنگین و بلندمدت که سودآوری بالایی دارد، برویم؛ یعنی شرایط را می بینند که ما چقدر احتیاج داریم و در منگنه می گذارند! واقعاً غیرمنطقی است که ناگهان فرض کنید 70 درصد سرورهای اسکای روم در وب سنتر به مشکل می خورد، بعد هم جواب نمی دهند که علت آن چه بود و در واقع جوابگویی برخی از دیتاسنترها صفر است.

خبرنگاران: با یک دیتاسنتر خاص کار می کنید یا با همه دیتاسنترها ارتباط دارید؟

خواهانی: در سال های قبل سعی کردیم بسیاری از سرویس دهنده ها را تجربه کنیم، چراکه هیچ کدام پایداری کامل نداشتند و نگاهمان این بود که سرورهای اسکای روم پراکندگی داشته باشد که اگر یک جا مشکل وجود داشت، جای دیگر سرور فعال باشد. ولی آنقدر ناپایداری سرویس دهنده های متفرقه بالا بود که اسکای روم بر روی چند دیتاسنتر اصلی کشور تمرکز کرد.

البته علی رغم اینکه سرورهای اسکای روم اختصاصی بوده ولی اجاره ای است، چراکه بودجه نداشتیم سرور بخریم و همین امر باعث می گردد که روی کیفیت خدمات اسکای روم تأثیر منفی بگذارد. برخی اوقات هم به دلیل اینکه سرور اختصاصی با پیکربندی بالا وجود نداشت، سرورهای پیکربندی پایین و ارزان قیمت را به اسکای روم می دادند و برخی از این سرورها با مشکل روبرو می گردد.

درخواست یک مجموعه این است که بیایید قراردادی مثلاً چند میلیاردی ببندید، تعهد آن را بدهید تا یک سرور خوب برای شما بخریم و راه اندازی کنیم. اسکای روم، به عنوان یک شرکت نوپا اگر در ایام پیک کرونا چند میلیارد تومان قرارداد ببندد و سه ماه دیگر این بازار فروکش کند، ممکن است سر یک تعهد سنگین، این کسب و کار ورشکست گردد، به همین دلیل آن قرارداد را امضا نکردیم.

تأمین سرور چالشی برای اسکای روم است

در حال حاضر تأمین سرور واقعاً برای ما چالش شده است. به دلیل اینکه هزینه ها بالاست، بودجه نداریم که سرور بخریم و همچنین سرور اجاره ای با پیکربندی قوی در اختیار اسکای روم گذاشته نمی گردد. با شرکت های آسیاتک، پارسا آنلاین، مبین نت، ابراربان، ارتباطات زیرساخت جلسه گذاشتیم اما هیچ کدام سرور نداشتند که به اسکای روم بدهند.

4118/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1041

به "تأمین سرور؛ چالشی برای اسکای روم، آموزش آنلاینی که بدون حمایت آموزش و پرورش با این پلتفرم انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأمین سرور؛ چالشی برای اسکای روم، آموزش آنلاینی که بدون حمایت آموزش و پرورش با این پلتفرم انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید