خواص جالب هیدروژل در میدان جنگ و زندگی روزمره

به گزارش یادداشت سریع، ایسنا نوشت: یک هیدروژل تازه می تواند جان انسان ها را نه تنها در میادین جنگ، بلکه در دنیا غیرنظامی نیز نجات دهد.

خواص جالب هیدروژل در میدان جنگ و زندگی روزمره

هنگامی که سربازان در میدان نبرد مجروح می شوند، کنترل خونریزی یکی از مهم ترین اقدامات نجات دهنده ای است که پزشکان می توانند انجام دهند. با این حال، با توجه به احتیاجهای خاص طبابت در این مورد، این کار می تواند یک چالش مهم باشد. اکنون یک هیدروژل تزریقی نو که به وسیله دمای بدن فعال می گردد، ممکن است راهکاری موثر ارائه دهد.

هیدروژل ها زنجیره ای از مولکول ها هستند که می توانند مقادیر قابل توجهی آب را درون خود ذخیره نمایند و چیزی شبیه به یک ماده شگفت انگیز مدرن هستند. آزمایش ها نشان داده اند که هیدروژل ها می توانند به عنوان یک زره عمل نمایند و آب آشامیدنی را از هوای رقیق بیرون بکشند یا به عنوان پوشش پنجره ها عمل نمایند تا ساختمان ها را خنک تر نگه دارند.

به علت محتوای بالای آب هیدروژل ها، اغلب از آنها در زمینه پزشکی نیز استفاده می گردد و کارهایی مانند پر کردن دیسک های آسیب دیده مهره ها و ساخت ایمپلنت های مغزی بهتر با آنها انجام می گردد.

هیدروژل ها به عنوان بانداژ نیز به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند، از پروتئین هایی برای کشتن باکتری ها در محل زخم، یاری به مهر و موم کردن زخم ها در دستگاه گوارش و حتی اتصال به پوست مرطوب به وسیله استفاده از سونوگرافی استفاده می نمایند.

بیشتر بخوانید:

عکس | سورپرایزی که در شکم یک فسیل دایناسور نهفته بود

موشک هایپرسونیک نو روسیه از دریا سر درآورد / عکس

عکس | وحشت حیوانات باستان؛ تمساحی که 15 تن بود!

با این حال، به گفته پژوهشگران موسسه تاراساکی مستقر در لس آنجلس، باندهای هیدروژل تا به امروز قادر به ارائه درمان سریع و حساس به دما برای خونریزی به روشی قابل کنترل نبوده اند. پژوهشگران برای اصلاح این شرایط، یک ماده منعقد نماینده خون را با یک پلیمر حساس به دما به نامpoly (N-isopropyl acrylamide) مخلوط کردند.

سپس دو آزمایش انجام دادند که در یکی، جریان خون را با استفاده از یک سرنگ و لوله که در همان دمای خون انسان در بدن نگهداری می شوند، شبیه سازی کردند و سپس یک زخم در لوله ایجاد کردند.

در آزمایش دیگر، کبد موش ها را برای ایجاد خونریزی زخم کردند. در هر دو مورد، هیدروژل پس از قرار گرفتن در محل زخم(چه واقعی و چه شبیه سازی شده) سریع جامد شد و در مهار جریان خون بسیار پیروز بود.

علاوه بر این، این هیدروژل را می توان به راحتی با استفاده از شستشوی سرد نمکی که باعث از سرگیری خونریزی نمی گردد، پاک کرد.

بر اساس تجزیه و تحلیل زخم های ایجاد شده در میادین نبرد بین سال های 2001 و 2011، حدود 87.3 درصد از کل مرگ و میرها در میدان جنگ قبل از رسیدن سربازان به مرکز درمانی اتفاق افتاده است و 90.9 درصد از قربانیان به علت خونریزی جان خود را از دست داده اند. بنابراین یک راهکار موثر و آسان برای جلوگیری از خونریزی می تواند به وضوح بر کاهش مرگ و میر سربازان تأثیر بگذارد.

پژوهشگران می گویند مزایای استفاده از این هیدروژل شامل هموستاز(کنترل خونریزی) سریع و کافی در طیف وسیعی از صدمات و زخم ها، کنترل خونریزی پایدار برای چندین ساعت در شرایط اضطراری، برداشتن آسان بدون باقی ماندن هیچ گونه به جامانده در جراحت یا زخم، آماده برای استفاده و تجویز آسان به وسیله یک فرد غیر متخصص بدون احتیاج به آموزش، ساخت آسان و قابل استریل شدن با هزینه کم، پایداری طولانی مدت حتی در شرایط آب و هوایی نامساعد و سازگاری زیستی خوب بدون عوارض جانبی است.

پژوهشگران بعلاوه خاطرنشان کردند که این هیدروژل را می توان نه فقط برای زخم هایی که در میدان نبرد ایجاد می شوند، بلکه برای درمان هر نوع زخمی استفاده کرد و بعلاوه می تواند با داروها یا مواد دیگر برای افزایش روند بهبودی ترکیب گردد.

58321

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2361

به "خواص جالب هیدروژل در میدان جنگ و زندگی روزمره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص جالب هیدروژل در میدان جنگ و زندگی روزمره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید