جلالی: قرارداد خرید 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی از روسیه نهایی شد

به گزارش یادداشت سریع، سفیرجمهوری اسلامی ایران در مسکو با اعلام نهایی شدن قرارداد خرید 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی از روسیه گفت که طبق زمانبندی توافق شده واکسن ها از خرداد تا آذر ماه امسال به ایران ارسال می گردد.

جلالی: قرارداد خرید 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی از روسیه نهایی شد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) در مورد خرید واکسن از روسیه در توئیتی نوشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، با دغدغه اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در ایران، با کوشش مضاعف خود پیروز شد طی مذاکرات فشرده ای با دولت روسیه، قرارداد خرید 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی را نهایی کند.

وی اضافه کرد: طبق زمان بندی توافق شده، واکسن ها از خرداد تا آذر ماه 1400 به ایران ارسال می گردد.

لازم به ذکر است براساس توافق قبلی با روسیه برای خرید 2 میلیون دوز واکسن روسی کرونا، تا به امروز 520 هزار دوز در پنج محموله وارد ایران شد.

سفیر ایران همچنین در گفت وگویی اعلام نموده که طرف روس متعهد شده مابقی این قرارداد را به زودی به ایران ارسال کند.

اولین محموله وارداتی واکسن کرونا روز پنجشنبه 16 بهمن ماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست و تحویل وزارت بهداشت شد. محموله دوم نیز 30 بهمن ماه به ایران ارسال شد. این محموله ها به میزان 120 هزار دوز بودند.سومین محموله واکسن کرونا روسی شامل 200 هزار دوز روز چهارشنبه 13 اسفند تحویل سفارت ایران شد و روز پنجشنبه 14 اسفند در یک پرواز اختصاصی شرکت ماهان به تهران ارسال شد.چهارمین محموله واکسن روسی اسپوتنیک وی به تعداد یکصد هزار دوز پنجشنبه پنجم فروردین ماه به وسیله شرکت هواپیمایی ماهان به تهران ارسال شد. پنجمین محموله واکسن کرونا روسی اسپوتنیک وی شامل 100 هزار دوز 12 فروردین ماه به تهران ارسال شد.

براساس قرارداد امضا شده بین وزارت بهداشت ایران و صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه در این مرحله از توافق در مجموع دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی به ایران ارسال خواهد شد.

کاظم جلالی درباره فراوری مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران به ایرنا گفت که تا به امروز دو شرکت ایرانی با طرف روس برای فراوری مشترک واکسن در داخل کشور قرارداد منعقد نموده اند که سلول های فراوری واکسن در اختیار یکی از این شرکت ها قرار گرفته و قرار است برای شرکت دوم هم سلول های کشت به زودی ارسال تا کار فراوری واکسن را شروع نمایند.

به گزارش فارس، در سفر روز سه شنبه 24 فروردین ماه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران و رایزنی با مقامات ایرانی، بر تسریع در راه اندازی خط فراوری مشترک واکسن کرونا در ایران تأکید شد. (اینجا بخوانید)

حسن روحانی رئیس جمهور نیز در ملاقات لاوروف بر تسریع در ارسال محموله های واکسن ساخت روسیه به ایران را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم تسریع در راه اندازی خط فراوری مشترک واکسن در ایران تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1772

به "جلالی: قرارداد خرید 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی از روسیه نهایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلالی: قرارداد خرید 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی از روسیه نهایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید