جزئیات بزرگترین معامله نفت و گاز بین ایران و روسیه ، رقم قرارداد چقدر است؟

به گزارش یادداشت سریع، وزیر نفت گفت: در حوزه صادرات فرآورده ها، تهاتر و سوآپ از حوزه دریای خزر با برخی از شرکت های روسی آغاز به کار نموده ایم و نزدیک 10 میلیون تن ظرفیت تهاتر و سوآپ و صادرات فرآورده های نفتی در این حوزه داریم.

جزئیات بزرگترین معامله نفت و گاز بین ایران و روسیه ، رقم قرارداد چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران، جواد اوجی درباره برخی از ویژگی های تفاهم نامه بزرگ بین ایران و روسیه شرح داد: ایران و روسیه هر دو ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی دارند؛ خوشبختانه در این مدت نزدیک به چهار میلیارد دلار قرارداد در بحث توسعه میدان ها و 40 میلیارد دلار در حوزه احداث خطوط صادراتی گاز و واحدهای ال ان جی تفاهم نامه امضا نموده ایم.

وی اضافه نمود: در حوزه صادرات فرآورده ها و تهاتر و سوآپ از حوزه دریای خزر نیز با برخی از شرکت های روس شروع به کار نموده ایم و نزدیک به 10 میلیون تن ظرفیت تهاتر و سوآپ و صادرات فرآورده های نفتی داریم، بعلاوه در بحث پتروشیمی نیز ما صادرات محصولات و کاتالیزها را داشتیم، پارسال رقمی نزدیک به 12.5 میلیارد دلار صادرات به کشورهای مختلف از جمله به اروپا داشته ایم.

وزیر نفت ادامه داد: در این دوره برای روس ها قراردادهای توسعه میدان هایی در قالب الگوی نو قراردادهای نفتی و پیش خرید (OFF TAKE) را رونمایی کردیم که سرمایه گذار از همه ابعاد همانند از سوی وزارت نفت، دولت جمهوری اسلامی بیمه و حمایت می گردد. این نوع قراردادها برای سرمایه گذاران روس بسیار شیرین و مجذوب کننده است و خوشبختانه با توجه به اهمیت انرژی که امروز در جهان همه به این آگاهی داریم فرصت طلایی را برای امضای قراردادهای دیگر با روس ها در حوزه انرژی به وجود آورده است.

براساس گزارش وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه در ماه ژوئیه یادداشت تفاهم 40 میلیارد دلاری امضا کردند که به توسعه میدان های گازی کیش و پارس شمالی، 6 میدان نفتی، بعلاوه حفظ فشار در میدان پارس جنوبی یاری می نماید. در عین حال، این سند شامل عملیات مبادله با گاز طبیعی و فرآورده های نفتی، اجرای پروژه های گاز مایع و ساخت خطوط لوله گاز صادراتی می گردد.

تحلیلگران بخش انرژی این معامله بین ایران و روسیه را 40 میلیارد دلار ارزیابی کردند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مهر 1401 بروزرسانی: 18 مهر 1401 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2327

به "جزئیات بزرگترین معامله نفت و گاز بین ایران و روسیه ، رقم قرارداد چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات بزرگترین معامله نفت و گاز بین ایران و روسیه ، رقم قرارداد چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید