اول فروردین؛ عبورخطرناک بزرگترین سیارک از کنار زمین

به گزارش یادداشت سریع، این فاصله تقریبا 5.25 برابر فاصله زمین از ماه است، اما این سیارک به اندازه ای در مقیاس فضایی به زمین نزدیک است که ناسا آن را به عنوان سیارک بالقوه خطرناک طبقه بندی نموده است.

اول فروردین؛ عبورخطرناک بزرگترین سیارک از کنار زمین

ناسا روز پنجشنبه اعلام نمود که بزرگترین سیارکی که سال جاری از کنار زمین می گذرد در تاریخ 21 مارس (یک فروردین 1400) با فاصله دو میلیون کیلومتری از نزدیکی آن عبور می نماید. قطر این سیارک با نام 2001 FO 32 حدود یک کیلومتر است و 20 سال پیش کشف شده است.

پل چوداس، رئیس مرکز مطالعات اجرام نزدیک زمین گفت: ما جهت مداری این سیارک به دور خورشید را خیلی دقیق می دانیم. هیچ شرایطی برای نزدیک شدن سیارک به زمین در فاصله کمتر از 1.25 میلیون مایلی (دو میلیون کیلومتری) وجود ندارد.

این فاصله تقریبا 5.25 برابر فاصله زمین از ماه است، اما این سیارک به اندازه ای در مقیاس فضایی به زمین نزدیک است که ناسا آن را به عنوان سیارک بالقوه خطرناک طبقه بندی نموده است.

ناسا اعلام نمود که این سیارک با سرعت 124 هزار کیلومتر در ساعت از کنار زمین می گذرد که سریعتر از سرعتی است که بیشتر سیارک ها از کنار زمین عبور می نمایند. لنس بنر، دانشمند ارشد در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا گفت: در حال حاضر اطلاعات کمی درباره این سیارک وجود دارد بنابراین عبور بسیار نزدیک آن می تواند فرصتی ویژه را برای فهمیدن مسائل زیادی در خصوص آن فراهم کند.

ناسا گفت که ستاره شناسان امیدوارند با مطالعه نور منعکس شده از سطح آن درک بهتری از اندازه سیارک و ایده ای از ترکیبات آن داشته باشند.

ناسا توضیح داد: هنگامی که نور خورشید به سطح سیارک برخورد می نماید، مواد معدنی موجود در سنگ بعضی از طول موج ها را جذب می نماید در حالی که بعضی دیگر را منعکس می نماید. با مطالعه طیف نوری که از سطح منعکس می گردد، ستاره شناسان می توانند اثر شیمیایی مواد معدنی سطح سیارک را اندازه گیری نمایند.

منجمان آماتور در بعضی از نقاط کره زمین می توانند این عبور را رصد نمایند. چوداس گفت: این سیارک زمانی که در آسمان نیمکره جنوبی حرکت می نماید درخشان تر خواهد بود.

وی اضافه کرد: ستاره شناسان آماتور در نیمکره جنوبی و در عرض های جغرافیایی کم نیمکره شمالی باید بتوانند این سیارک را با استفاده از تلسکوپ هایی با اندازه متوسط با دیافراگم حداقل هشت اینچی در شب های منتهی به نزدیکترین فاصله سیارک با زمین مشاهده نمایند. اما برای پیدا کردن آن احتمالا به نمودار های ستاره ای احتیاج دارند.

پس از عبور این سیارک از کنار زمین در 21 مارس 2021، عبور بعدی آن طی 31 سال آینده در 22 مارس 2052 رخ می دهد.

منبع: یورونیوز

منبع: فرادید
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1725

به "اول فروردین؛ عبورخطرناک بزرگترین سیارک از کنار زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اول فروردین؛ عبورخطرناک بزرگترین سیارک از کنار زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید