8 پروژه ریلی دیگر تا سرانجام سال 1400 تکمیل می گردد

به گزارش یادداشت سریع، تهران (پانا) - به گفته وزیر راه و شهرسازی هشت پروژه جدید ریلی در آستانه تکمیل است که تا انتها سال 1400 کامل می گردد و بعضی از آن ها در همین مدت افتتاح می شوند که نتیجه آن رشد 50 درصدی در طول ساخت خطوط ریلی کشور در مدت مدیریت دولت تدبیر و امید است.

8 پروژه ریلی دیگر تا سرانجام سال 1400 تکمیل می گردد

به گزارش وزارت را و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه هفتمین همایش بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه ها در شکستن رکورد ساخت راه آهن در دولت تدبیر و امید، گفت: دستگاه های ذی ربط با ارائه صورت مساله هایی که دارند می توانند ظرفیت علمی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان را به این سمت فعال نمایند که این پژوهش ها و ظرفیت های علمی در راستای اهداف و مسائل شان شکل بگیرد.

وی اضافه نمود: نتایج تحقیقات علمی و دانشگاهی باید برای کشور پیشرفت اقتصادی و افزایش ارزش اضافه نموده ایجاد نمایند.

اسلامی گفت: در وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتوانیم از فناوری ها و پژوهش های خودمان،خلق فرصت ها و افزایش درآمد سرانه داشته باشیم به همکاری با دانشگاه ها با نگاه و اهتمام ویژه داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در دو سال گذشته روی این تمرکز کردیم که بخش ریلی و راه آهن را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و صنعتی راهنمایی کنیم و این امر با اهتمام ویژه و کار شبانه روزی محقق شد و این هدف گذاری در حرکت است تا جهت تکاملی خود را طی کند.

وی گفت: نخستین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد احتیاج کشور از خارج وارد گردد، بر این اساس از شرکت ها و کارخانجات سازنده حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات 20 سال به طول انجامیده بود اما هم اکنون نتیجه اش این است که ریل در داخل کشور فراوری می گردد و برای پروژه های زیرساختی نصب شده و به بهره برداری می رسد.

اسلامی تاکید نمود: نتیجه این سیاست و عملکرد ما این است که گسترش خطوط ریلی را با سهم ساخت داخل بدون احتیاج به ارز انجام دادیم و این کار برای نخستین بار انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به موازات آن سرمایه گذاری برای فراوری داخل و جلوگیری از ورود محصولات خارجی را هدف گذاری کردیم و این امری ضروری بود، زیرا در این شرایط جنگ تحمیلی، تحریم های سخت، پیچیده و ظالمانه ای را کشورهای تروریست و حامیان آن ها به ما تحمیل نموده بودند.

وی بیان داشت: توانستیم سهم فراوری داخل را افزایش دهیم و در سال های 98 و 99 حدود یک هزار و 800 دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه کنیم و در این راستا با تامین اقتصادی خودمان و نیز با اعتباری که در ساختار بودجه وجود داشت، حرکت کردیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه شاید بتوان سال 99 را سال خروج از رکود و رسیدن به رکورد نامید، گفت: در این سال، شرکت واگن پارس رکورد فراوری خود در 25 سال گذشته آن هم در این شرایط کرونایی را شکست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گام دیگر این بود که وابستگی مان در واگن باری به خارج قطع گردد که این اتفاق هم افتاد و جشن خودکفایی گرفتیم، اضافه نمود: همه آیتم هایی که مربوط به واگن های باری بود، به ویژه چرخ و محور، ترمز که فوق العاده حساس است، فراوری داخل شد و این نهضت تا فراوری واگن مسافربری و لکوموتیو نیز ادامه دارد که امیدواریم با اهتمام مشترک شرکت های دانش بنیان و بهره بردار و سازندگان این امر نیز رخ دهد و کشور قطب صادرنماینده صنعت ریلی گردد.

اسلامی با بیان اینکه ما در این دو سال برای کسانی که منافع شان در واردات بود و کوشش زیادی داشتند تا آن را ادامه دهند، مزاحمت ایجاد کردیم و نگذاشتیم مانع کار خودکفایی ما شوند، تاکید نمود: امروز نیز به آنان اعلام می کنیم به جای واردات، برای صادرات کوشش نمایند و اقلام که فراوری داخل شده را صادر نمایند و این کار برایشان حلال تر است و دعای همه پشت شان خواهد بود.

وی اضافه نمود: نکته سومی که وجود داشت، کیفیت بخشی به خدمات مسافرتی بود تا مردم رضایت بیشتری از مسافرت با قطار داشته باشند و همچنین برنامه ریزی کردیم تا صاحبان بار بدانند چه موقع بارشان به دست شان می رسد و قطارها بر اساس اقتضائات حرکت ننمایند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدام های اجرا شده برای توسعه زیرساخت های ریلی، توضیح داد: براساس وعده دولت، تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست های کلی نظام که شبکه ریلی کشور توسعه یابد، در یک گام و در سه سال گذشته پنج استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند، همچنین هشت پروژه جدید دیگر را در آستانه تکمیل است که تا انتها سال 1400 انجام می گردد و بعضی از آن ها در همین مدت افتتاح می شوند که این یک رشد 50 درصدی در طول ساخت خطوط ریلی کشور است.

اسلامی گفت: با ریل گذاری که در خطوط راه آهن کشور اجرا شده است، ما از سال گذشته تا به حال در یک بازه زمانی 12 ماهه و نیز تا انتها خدمت دولت 900 کیلومتر ریل گذاری می کنیم که این 6 برابر ریل گذاری است که در طول تاریخ کشور برای احداث راه آهن انجام گرفته است.

وی تاکید نمود: ما معدل 150 کیلومتری را در احداث راه آهن به صورت تقویمی داشتیم که در این مقطع 6 برابر بقیه دوره ها رشد داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط راه آهن در استان های کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گفت: خط میانه، بستان آباد به تبریز و اتصال چابهار به زاهدان که یک پروژه راهبردی است و همچنین اتصال راه آهن به اقلید در استان فارس که آن هم یک پروژه راهبردی است و رشت به انزلی در بندر کاسپین، از پروژه هایی هستند که افتتاح می شوند.

سه شنبه های ریلی

وی درباره سه شنبه های ریلی نیز گفت: نکته مهم این است که دغدغه برای تحول و تغییرات وجود داشته باشد و سازمان های هوشمند و پویا سازمان هایی هستند که فردایی بهتر از دیروز خواهند داشت.

اسلامی توضیح داد: با ایجاد مرکز جهادی پیشرفت در سال 98 فرصتی را فراهم کردیم تا با استفاده از همه عناصر و پرسنل راه آهن و جوانان و نیز با مدیریت دانشی که در وجود افراد خبره است، دانش روز در امور به کار گرفته گردد.

وی تاکید نمود: همه این جوانان و متخصصان در این مرکز مستقر شدند و مسائل راه آهن را برای حل مساله استخراج کردند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر سه شنبه میعادگاه حل مساله است، اضافه نمود: مسائل حل شده در قالب یک شیوه، نظام نامه یا اصلاح ساختار و یا یک محصول ارائه می گردد و حاصل این ها، همین دستاوردها و میلیون ها دلار صرفه جویی ارزی و جلوگیری ا زخروج ارز است که رقم زدیم و منجر به ساخت محصولات داخل شد.

وی تاکید نمود: ذوب آهن ما سال جاری توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است و ما باید و می توانیم به قطب صادر نماینده صنعت ریلی تبدیل شویم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1840

به "8 پروژه ریلی دیگر تا سرانجام سال 1400 تکمیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 پروژه ریلی دیگر تا سرانجام سال 1400 تکمیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید