10 زوج کمدین برتر در سریال های ایرانی

به گزارش یادداشت سریع، اگرچه نقش فیلم نامه نویس و کارگردان در سریال های تلویزیونی حیاتی است، اما برکسی پوشیده نیست که در سریال های تلویزیونی و به خصوص سریال های کمدی تلویزیونی بخش زیادی از بار سریال بر دوش بازیگران حمل می گردد؛ این که چه اندازه بامزگی فطری دارند مانند علی صادقی، این که چه اندازه می توانند به وسیله هنر بازیگری مخاطبان را به خنده بیاندازند مانند محسن تنابنده، این که چه اندازه با تسلط بر داستانی که در آن نقش آفرینی می نمایند مخاطب را با خود همراه می نمایند مانند پژمان جمشیدی و این که چه قدر خوب با بازیگر مقابل خود ارتباط برقرار می نمایند.

10 زوج کمدین برتر در سریال های ایرانی

سریال های کمدی ایران، از خاطره انگیزترین و قدیمی ترین های آن ها تا همین سال های اخیر، همواره توانسته اند خیل عظیمی از مخاطبان را با خود همراه نمایند و در بیش تر موارد، اگر سریال پیروز و پرطرفدار از آب درآید، تا زمانی طولانی دیالوگ ها و تکه کلام هایی را بر سر زبان مخاطبان ماندگار می نماید.

پیروزیت یک سریال به عوامل زیادی بستگی دارد، اما اگر سریالی که درباره آن حرف می زنیم کمدی باشد، بازیگر نقشی حیاتی در آن ایفا می نماید. جدای از بازیگرانی که به تنهایی باعث ماندگار شدن یک سریال می شوند، بازیگرانی هم هستند که با ارتباط بی نظیری که با هم برقرار می نمایند این کار را انجام می دهند و باعث می شوند پس از اتمام یک سریال، سریال ها یا فیلم های سینمایی دیگری تنها براساس رابطه آن ها بایکدیگر ساخته شوند.

در ادامه می خواهیم 10 مورد از بهترین زوج های کمدی تلویزیون ایران را مرور کنیم:

10. سیروس گرجستانی و مرجانه گلچین

  • کارهای شاخص مشترک: سریال خوش نشین ها

سال گذشته برای ما ایرانیان یکی از غمگین ترین سال ها بود. سالی که در آن یکی از بهترین بازیگران کمدی خود را از دست دادیم. کسی که از متهم گریخت 1384 تا دنگ و فنگ روزگار 1398 برای ما خاطره سازی نموده بود.

نمی گردد به لیستی از بازیگران کمدی برتر تلویزیون ایران برخورد و نامی از سیروس گرجستانی نبرد. در هر سریالی که بود می درخشید و کمدی تنها ژانری نبود که او در آن تسلط داشت. در کارنامه پربار مرحوم گرجستانی سریالی وجود دارد به نام خوش نشین ها. سریالی که سعید آقاخانی سال 1389 روی آنتن برد و در آن یکی دیگر از بازیگران برجسته کمدی تلویزیون ایران را در کنار سیروس گرجستانی قرار داد.

مرجانه گلچین که پیش از آن سال ها در تلویزیون نقش آفرینی نموده بود و کار خود را از سریال آیینه 1364 شروع نموده بود و بعد ها در سریال بزنگاه 1387 رضا عطاران خوش درخشیده بود، حالا به مرحله ای رسیده بود که کنار سیروس گرجستانی یکی از بهترین زوج های تلویزیون را ساختند.

آفاق و اردشیر که درگیر اتفاقات عجیب و غریب، یکی پس از دیگری، می شوند. یکی از ماندگارترین زوج های تلویزیونی کمدی ایران هستند.

9. امیرجعفری و جواد عزتی

  • کارهای شاخص مشترک: سریال کمربندها را ببندیم، سریال چاردیواری، فیلم زاپاس، فیلم اکسیدان، فیلم چهارانگشت

امیر جعفری و جواد عزتی علاوه بر آثار مشترکشان، مشترکات زیاد دیگری هم دارند، مانند این که هر دوی آن ها با بازی های کمدی معروف شدند، اما طی سال های اخیر در نقش های جدی غوغا به پا نموده اند و خود را در لیست بهترین بازیگران ایران که بر اجرای نقش های متفاوت تسلط دارند، جای داده اند.

جعفری و عزتی نخستین بار در سریال کمربندها را ببندیم با هم هم بازی شدند، اما در این سریال که سال 1383 پخش می شد، زمان زیادی را به طور مشترک مقابل دوربین نگذرانند. ارتباط محکم آن ها هنگامی به چشم همه آمد که پنج سال پس از کمربندها را ببندیم در سریال چاردیواری سیروس مقدم، نقش برادر را بازی کردند. در آن جا هم اما بخش کمی از سریال به ارتباط این دو نفر متکی بود.

شش سال دیگر زمان احتیاج بود که فیلمی با موضوع ارتباط شخصیت هایی با بازی این دو بازیگر ساخته گردد و این همان زمانی بود که برزو نیک نژاد با فیلم زاپاس سال 1394 این زوج را به طور رسمی به سینمای ایران معرفی کرد. زوجی که در سال های بعد توانستند در پرفروش ترین فیلم های سال در کنار هم بدرخشند.

8. محمد کاسبی و مجید صالحی

  • کارهای شاخص مشترک: سریال خوش رکاب، سریال اُ مثبت، سریال خوش غیرت، سریال سه در چهار

در دوره ای که ادامه پیدا کردن سریال های تلویزیونی در تلویزیون ایران در قالب فصل های مختلف آن چنان باب نبود، سریال خوش رکاب با بازی محمد کاسبی و مجید صالحی که داستان عشق یک مرد و کامیون اش را روایت می نماید، آن چنان مورد توجه نهاده شد که دو سال بعد سریالی دیگر با نام خوش غیرت به عنوان ادامه آن ساخته شد.

خوش رکاب سریال نوروزی 1382 و خوش غیرت سریال نوروزی 1384 بودند و هر دوی آن ها را علی شاه حاتمی کارگردانی نموده است. شاید با خود بگویید پس نوروز 1383 سالی بود که مجید صالحی و محمد کاسبی استراحت کردند، اما این چنین نبود و آن ها در نوروز 1383 سریال اُ مثبت را روی آنتن تلویزیونی شبکه یک بردند که آن را هم علی شاه حاتمی کارگردانی می کرد. حال با خود فکر کنید که آیا زوج دیگری را می شناسید که توانسته باشند سه سال پیاپی سه سریال نوروزی پیروز داشته باشند؟

همکاری بعدی کاسبی و صالحی، سه سال بعد، در سریال سه در چهار به وقوع پیوست. جایی که کاسبی بازیگر بود و صالحی کارگردان. اما شیمی و رابطه این دو نفر آن جایی خودش را به وضوح نشان می دهد که در قسمت پایانی سریال سه در چهار، تنها قسمتی که کاسبی و صالحی همراه یک دیگر مقابل دوربین می فرایند، در کنار یک دیگر قرار می گیرند؛ هر جمله ای که صالحی می گوید را کاسبی با بهترین لحن ممکن پاسخ می دهد و هر کنشی که کاسبی نشان می دهد با بهترین واکنش صالحی همراه می گردد.

7. جناب خان و رامبد جوان

  • کارهای شاخص مشترک: مجموعه خندوانه

آیا خندوانه که یکی از پربیننده ترین برنامه های چند سال اخیر تلویزیون است، بدون جناب خان دوام می آورد؟ قطعا خیر، اما آیا جناب خان بدون رامبد جوان دوام می آورد؟ باز هم خیر.

وقتی از زوج صحبت می کنیم منظورمان همین است. منظورمان کسانی هستند که به تنهایی هم می توانستند خوب باشند، اما در کنار هم دیگر عالی می شوند. جناب خان با آواز و و شوخی های بداهه و حملات عصبی خاص خودش که توسط تسلط کم نظیر محمد بحرانی شکل گرفته است، یکی از بهترین عرسک های تاریخ تلویزیون است، اما تمام این ویژگی های جناب خان به سمت چه کسی هدف گرفته می گردد؟

رامبد جوان در مواقع احتیاج از این حملات جای خالی می دهد، در مواقع احتیاج خودش را در مقابل آن ها می اندازد. در مواقع احتیاج چهره یک ناصح را به خود می گیرد و در مواقع احتیاج از نقش خارج می گردد و می خندد تا همه بینندگان با هم بدانند که این یک برنامه ی تلویزیونی است، نه یک سریال تلویزیونی.

6. بهنام تشکر و هومن برق نورد

  • کارهای شاخص مشترک: سریال ساختمان پزشکان، سریال سارق و پلیس، سریال دودکش، سریال پادری، سریال دودکش 2

31 اردیبهشت 1390 بود که برای نخستین بار شقایق دهقان در نقش خانوم شیرزاد از روی آنتن شبکه سه سیما بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و از همان جا تبدیل به شاخص ترین شخصیت سریال شد، اما از همان روز بود که در همان سریال، یکی از بهترین زوج های کمدی تلویزیونی ایران به دنیا آمد.

یکی از جذاب ترین روابطی که در ساختمان پزشکان شکل گرفت رابطه محکم و ماندگار دکتر نیما افشار با بازی بهنام تشکر با برادر عظیمترش، ناصر افشار که هومن برق نورد نقش آن را ایفا می کرد، بود. رابطه ای که سرشار بود از حسادت، رقابت، درگیری و عشقی برادرانه و مخصوص. رابطه ای آن قدر ارزشمند برای تلویزیون که هرگز رهایش نکرد.

نخستین بار یک سال بعد از ساختمان پزشکان سروش صحت بود که سعید آقاخانی در سریال سارق و پلیس، این دو بازیگر را در مرکز سریال خود قرار داد. سپس یک سال بعد از سارق و پلیس، این بار محمدحسین لطیفی از این دو بازیگر در سریال دودکش استفاده کرد. سریالی که سال 1395 فصل دو م اش با نام پادری پخش شد و حالا برزو نیک نژاد در حال ساخت فصل سوم آن با نام دودکش 2 می باشد.

5. فامیل دور و ببعی

  • کارهای شاخص مشترک: مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی

نخستین بار در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی نوروزی سال 1390 بود که فامیل دور با صداپیشگی بهادر مالکی و ببعی با صداپیشگی محمد بحرانی در شبکه دو در کنار هم ظاهر شدند. فامیل دور که در آن موقع فرزندی نداشت ببعی را به فرزند خواندگی قبول کرد و سال ها بعد که صاحب فرزند شد هم ببعی را به عنوان فرزند ارشد خود به حساب می آورد.

شاید حضور دو عروسک در این لیست عجیب باشد اما چه کسی می تواند بگوید که عروسک های مجوعه کلاه قرمزی به اندازه انسان ها زنده و قابل لمس نیستند؟ فامیل دور و ببعی با کشمکش های مخصوص خود و تکیه کلام های مخصوص به خود از بسیاری از شخصیت های تلویزیونی این روزهای تلویزیون زنده ترند.

4. حمید لولایی و مریم امیرجلالی

  • کارهای شاخص مشترک: سریال ترش و شیرین، سریال چارخونه، سریال خانه به دوش، سریال چهار چرخ

مگر می گردد یک ایرانی باشید، نام تلویزیون را شنیده باشید، به سریال های کمدی علاقه داشته باشید و نام حمید لولایی و مریم امیرجلالی را نشنیده باشید؟ مریم امیرجلالی که حالا هفتاد و سه ساله است نخستین تجربه تلویزیونی خود را سال 1374 با سریال زیر گنبد کبود بهمن زرین پور از سر گذراند و حمید لولایی اولین بار با سریال سربداران محمدعلی نجفی سال 1360 در تلویزیون دیده شد.

هر کدام از این بازیگران در راستا خود پیش می رفتند. حمید لولایی در مرد عوضی محمدرضا هنرمند بیش از پیش دیده شد و مریم امیرجلالی در شب های تهران داریوش فرهنگ خودش را به عنوان بازیگری خوش آتیه به سینما معرفی کرد، اما نقطه اوج کارنامه مشترک این دو بازیگر، ماه رمضان 1383 است؛ جایی که رضا عطاران یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ تلویزیون ایران را به تهیه نمایندگی ایرج محمدی و مهران مهام ساخت.

خانه به دوش یک نقطه عطف برای تمام بازیگرانی که در آن نقش آفرینی می کردند بود و بخش عظیمی از پیروزیت خود را مدیون مریم امیرجلالی و حمید لولایی؛ حمید لولایی در نقش مش ماشاءالله و مریم امیرجلالی در نقش ناهید، همسر او. از همان قسمت های اولیه آن چه بین این دو بازیگر شکل می گیرد شگفت انگیز است و به اندازه ای قدرتمند که حتی وقتی از پشت تلفن هم با هم حرف می زنند، ارتباط خاصی که با هم دارند، کم رنگ نمی گردد.

مریم امیرجلالی و حمید لولایی به گونه ای در خانه به دوش نقش آفرینی می نمایند که گویا سال هاست باهم زن و شوهرند و سال هاست در فقر دست و پا می زنند. آن ها کاملا می دانند چه شخصیتی را مقابل دوربین عطاران بیاورند و چه ارتباط و شیمی ای را به مخاطب منتقل می نمایند.

همین ارتباط محکم بود که باعث شد آن ها به یکی از پرکارترین زوج های تلویزیون تبدیل شوند. آن ها سه سال بعد در سریالی دیگر از رضا عطاران به نام ترش و شیرین و در همان سال در سریالی از سروش صحت به نام چارخونه با یک دیگر هم بازی شدند و سپس چهار سال پس از این دو سریال، سال 1390، در سریالی از جواد مزدآبادی به نام چهارچرخ.

دیگر به جرئت می شد گفت اگر نام حمید لولایی و مریم امیرجلالی در تیزر سریالی در کنار یک دیگر دیده گردد، آن سریال قرار است یکی از پربیننده ترین ها باشد.

3. سام درخشانی و پژمان جمشیدی

  • کارهای شاخص مشترک: سریال پژمان، مجموعه فیلم تگزاس، مجموعه فیلم خوب، بد، جلف، سریال خوب، بد، جلف: رادیواکتیو

آخرین فیلم نامه ای که پیمان قاسم خانی برای صدا و سیما نوشت تبدیل به سریالی شد که بی شک در بین بهترین سریال های دهه نود تلویزیون ایران جا می گیرد. پژمان داستان زندگی فوتبالیستی به نام پژمان جمشیدی را روایت می نماید که در اواخر سال های حرفه ای فوتبال خود به سر می برد و سعی دارد برای خودش تیمی پیدا کند.

در پژمان کشفی عظیم صورت گرفت و پژمان جمشیدی خودش را به عنوان بازیگری مستعد که بر کلام و اطوار مسلط است، معرفی کرد. پژمان اما تنها سکوی پرتاب پژمان جمشیدی به سمت سینما و نامزدی سیمرغ بلورین نبود. پژمان نقطه عطف کارنامه سام درخشانی بود. نقطه عطفی که جان تازه ای به راستا حرفه ای او بخشید و نام او را یک بار دیگر بر سر زبان ها انداخت.

پژمان با این که بخش زیادی از پیروزیت خود را مدیون فیلم نامه درخشان پیمان قاسم خانی و کارگردانی سروش صحت است، اما به جرئت می توان گفت بدون پژمان جمشیدی، سام درخشانی و رابطه مخصوص بین این دو نفر ساخته نمی شد.

ارتباط بین این دو بازیگر در پژمان به اندازه ای درخشان بود که پس از آن فیلم های سینمایی و سریال هایی در شبکه نمایش خانگی صرفا با تکیه زدن بر شیمی بین این دو بازیگر ساخته شدند و در کوشش بوده اند که یک بار دیگر سیالی و روانی پژمان را تکرار نمایند، اما می توان گفت که هیچ یک به آن اندازه پیروز نبوده اند.

2. سیامک انصاری و مهران مدیری

  • کارهای شاخص مشترک: سریال نقطه چین، سریال جایزه عظیم، سریال شب های برره، سریال باغ مظفر، سریال مرد هزارچهره، سریال در حاشیه، فصل اول مجموعه دورهمی، سریال قهوه تلخ، سریال ویلای من، سریال شوخی کردم

کارهای شاخص مشترک مهران مدیری و سیامک انصاری به اندازه تمام خاطراتی است که متولدین دهه های مختلف ایران از تلویزیون دارند. از خنده های مخصوص شیر فرهاد به کیانوش و نگاه های بهت زده کیانوش به اطراف گرفته تا لبخندهای شیطانی بلوتوس به مستشار و درهم شکستن های چهره مستشار از روی بیچارگی.

شیمی مخصوص بین مهران مدیری و سبامک انصاری به اندازه ای است که حتی یک سریال نه چندان پیروز را نجات می دهد، برای مثال در حاشیه را در نظر بگیرید. سریالی که به اندازه کارهای قبلی مدیری پیروز و روان نیست، اما همه کسانی که مدیری و انصاری را می شناسند، تمام دقایق سریال را تحمل می نمایند تا تقابل دکتر هومن صحرایی با دکتر سهراب کاشف را ببینند، یا مثلا درباره سریال شوخی کردم که یک سریال با فرمت قدیمی بخش های جداگانه است؛ همه منتظرند تا به بخشی برسند که مهران مدیری در مقابل سیامک انصاری قرار بگیرد.

همه مخاطبان تلویزیون می دانند که مهران مدیری بدون یافتن سیامک انصاری شاید باز هم به سریال سازی ادامه می داد و چند سریال پیروز هم می ساخت، اما هرگز نمی توانست این همه سال در بالاترین سطح تلویزیون باقی بماند و سیامک انصاری اگر مدیری را پیدا نمی کرد، شاید بازهم تبدیل به بازیگری خوب با چند فیلم و سریال شاخص می شد، اما هرگز به این سطح از محبوبیت نمی رسید.

1. محسن تنابنده و احمد مهران فر

  • کارهای شاخص مشترک: فیلم سینمایی استشهادی برای خدا، سریال علی البدل، سریال پایتخت، سریال شاهگوش

در سال هایی که تلویزیون دیگر با وجود دسترسی آسان به منابع بین المللی، نمی تواند مخاطبان را پای گیرنده ها نگه دارد، فقط یک سریال بوده است که توانسته اصطلاح خالی کردن خیابان ها را به واقعیت تبدیل کند؛ پایتخت.

نام پایتخت با نام محسن تنابنده گره خورده است. او نه تنها در مقابل دوربین می درخشد، بلکه پشت دوربین هم بخش زیادی از وظایف حیاتی را برعهده دارد. اما نمی گردد نام پایتخت در محفلی برده گردد و نام ارسطو به دنبال آن نیاید. ارسطویی که با بازی احمد مهران فر یکی از کامل ترین شخصیت پردازی های چند سال اخیر تلویزیون را به بیننده ها ارایه می دهد.

نام نقی و ارسطو در پایتخت فقط در کنار یک دیگر معنا می یابد و هیچ کس شکی ندارد که زوج های بازیگری انگشت شماری هستند که بتوانند انقدر خوب یک دیگر را تکمیل نمایند. شروع همکاری های تنابنده و مهران فر اما پایتخت نبود، بلکه نام محسن تنابنده و احمد مهران فر چهار سال پیش از پخش اولین قسمت پایتخت در تاریخ یک فروردین 1390، با فیلم استشهای برای خدای علیرضا امینی به هم گره خورده بود.

هنر بازیگری هر یک از این بازیگران به تنهایی بر هیچ کس پوشیده نیست. محسن تنابنده که تا کنون چهار مرتبه توانسته است برنده سیمرغ بلورین بازیگری گردد و احمد مهران فر در تعدادی از بهترین فیلم های سینمایی چند سال اخیر ایران از درباره الی گرفته تا خجالت نکش درخشیده است، اما وقتی این دو بازیگر را در کنار هم قرار می دهید محصولی به وجود می آید که هر دقیقه اش چیزی برای خندیدن یا چیزی برای تفکر به مخاطب ارائه می دهد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1824

به "10 زوج کمدین برتر در سریال های ایرانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "10 زوج کمدین برتر در سریال های ایرانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 زوج کمدین برتر در سریال های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید