گلوبال ریسرچ: آمریکا برای جنگ پول دارد اما ونتیلاتور کافی ندارد!

به گزارش یادداشت سریع، مرکز خبری- تحلیلی گلوبال ریسرچ در یادداشتی به کم کاری دولت آمریکا در مقابله با ویروس کرونا اشاره نمود و اقدامات این کشور برای این منظور را بازی سیاسی دانست.

گلوبال ریسرچ: آمریکا برای جنگ پول دارد اما ونتیلاتور کافی ندارد!

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مرکز گلوبال ریسرچ در یادداشتی که سه شنبه (27 فروردین) منتشر کرد به حقایقی در خصوص مقابله آمریکا با ویروس کرونا پرداخت و نوشت با وجود اینکه غرب سال ها پیش ادعا نموده بود که شیوع یک بیماری همه گیر تقریباً حتمی است، چرا خود نتوانسته با موفقیت با این بیماری مقابله کند؟ و آیا این همه تشنج و استرس برای این بیماری ارزش دارد؟

این مرکز خبری-تحلیلی با اشاره به اینکه آمریکا پول زیادی را برای جنگ های بی خاتمه خود در کشور های غرب آسیا هزینه نموده در حالی که هیچ آمادگی برای این بیماری همه گیر نداشت، نوشت آمریکا به معنای واقعی کلمه، تریلیون ها دلار را برای به راه انداختن جنگ تنها در افغانستان هزینه کرد و اینکه چه هزینه های بیشتری را برای اشغال عراق، ایجاد جنگ و درگیری در لیبی و سوریه، یاری به عربستان برای تخریب یمن و نمایش قدرت نرم خود و دخالت های بی شمار در کشور های دیگر دنیا صرف نموده نیز قابل ذکر است.

گلوبال ریسرچ در ادامه نوشت این تریلیون ها دلار پول می توانست بیمارستان های آمریکایی را با بهترین دستگاه های تنفسی تجهیز کند و مخازن این کشور را با دستگاه های تنفسی ارزان تر و قابل حمل نیز پر کند تا در مواقع ضروری به کار گرفته گردد.

به نوشته گلوبال ریسرچ، مؤسسه فناوری ماساچوست ده سال پیش سندی را با عنوان طراحی و نمونه سازی دستگاه تنفسی مکانیکی قابل حمل و ارزان قیمت منتشر کرد. در بخشی از این سند آورده شده: در حالی که دستگاه های تنفسی کافی برای استفاده معمول و روزمره وجود دارد، اما برای تلفات گسترده ناشی از بیماری همه گیر آنفلوانزا، وقایع طبیعی و انتشار مواد شیمیایی سمی، آمادگی کم است. هزینه ذخیره و به کار گیری دستگاه های تنفسی مکانیکی در کشور های توسعه یافته برای مواقعی که تلفات زیاد است، گران است. طبق برنامه آمادگی ملی که بوش در نوامبر 2005 منتشر کرد، آمریکا به اندازه 742 هزار و 500 دستگاه تنفسی برای بدترین شرایط بیماری احتیاج دارد؛ که این تعداد در مقایسه با 100 هزار دستگاه موجود (ده سال پیش) برای استفاده، کم است.

این مرکز با اشاره به اینکه طی ده سال بعد از انتشار این سند، هیچ اقدامی در این مورد از سوی دولت های آمریکا انجام نشده اظهار داشت این کمبود (کمبود دستگاه های تنفسی) موجب این همه استرس و تشنج در بحبوحه شیوع کرونا شده است و این در حالی است که حکومت آمریکا و کشور های دیگر به بخش های تجاری خصوصی که قبلاً اتومبیل و وسایل خانه فراوری می کردند، فشار می آورد تا خطوط فراوری دستگاه های تنفسی را راه اندازی نمایند.

گلوبال ریسرچ با اشاره به اینکه اعمال محدودیت بر فعالیت های بیرون از خانه و عجله در ساخت دستگاه های تنفسی تنها یک بُعد از این بحران است و بُعد دیگر ساخت واکسن برای این بیماری است، این پرسش را عنوان نمود که چرا آمریکا ساخت واکسن برای این بیماری را به شرکت هایی واگذار نموده که اصلاً اعتمادی به آنان نیست؟

این مرکز در پاسخ به این پرسش نوشت در حالی که وزارت دادگستری آمریکا بار ها شرکت های دارو سازی در این کشور را به ایجاد ایمنی جعلی، ترجیح سود به سلامتی مردم و ارائه شرح به دکتر ها، قانون گذاران و سیاستمداران رشوه بگیر متهم نموده، اما همین کشور (آمریکا) به وسیله سازمان غذا و دارو در این کشور به این شرکت ها مجوز داده تا ابزار های بهداشتی عمومی از جمله واکسن بسازند. اگر ساخت واکسن به اندازه ای که می گویند، مهم باشد، بنابراین تحقیقات، توسعه، ساخت و توزیع آنان نیز باید شفاف باشد.

گلوبال ریسرچ در ادامه نوشت، حس اضطرار و فوریتی که بر مردم آمریکا تحمیل می گردد برای منافع مردم نیست، بلکه برای منافع ویژه سیاست آمریکا است. ساخت و توزیع واکسن برای شرکت های دارو سازی میلیارد ها دلار پول به همراه خواهد داشت. در سال 2009 در زمان شیوع ویروس آنفولانزای خوکی، این شرکت ها میلیارد ها دلار پول به جیب زدند؛ اما دارو هایی که این شرکت برای درمان این بیماری فراوری نموده بودند بعد ها تعیین شد که برای شکست آن ویروس کاربردی نداشته اند.

این مرکز خبری- تحلیلی در ادامه به بازی های سیاسی آمریکا اشاره نمود و نوشت این کشور در این بحران، مبارزه با کرونا در کشور های دیگر دنیا را با توجه به بهترین منافع برای خود در نظر می گیرد و به کشور هایی که در آنان منافع دارد یاری می نماید که با این ویروس مبارزه نمایند. اما تحریم های مالی فلج نماینده همچنان در کشور هایی مانند ایران، باقی مانده اند. روسیه نیز یکی از کشور هایی است که تحت فشار تحریم های آمریکا قرار گرفته است، اما با این وجود روسیه با شرکت هایی که آمریکا تحریم نموده در حال یاری به این کشور است. به گزارش ان بی سی، یک شرکت تابعه روسی که تحت تحریم های آمریکاست، دستگاه های تنفسی را فراوری و از مسکو به نیویورک فرستاده تا به آمریکا یاری کند با ویروس کرونا مبارزه کند. تصاویر تحویل این دستگاه ها نیز پخش شده اند.

به نوشته گلوبال ریسرچ، اگر ویروس کرونا یک تهدید کشنده برای آمریکا محسوب می شد، آمریکا به طور موقت سیاست هژمونی خود را کنار می گذاشت و کوشش می کرد با این ویروس مبارزه کند تا تنها خود را نجات دهد. این تشنج ها و استرس های ایجاد شده بر اثر شیوع کووید-19، در واقع منجر به اتخاذ اقداماتی از سوی آمریکا نمی گردد تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کند، بلکه به منظور طرح های سود آوری خودشان این کار را انجام می دهد تا جیب شرکت های داروسازی را پرپول و اختیار و کنترل دولت را بر مردم کشور ش بیشتر کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 965

به "گلوبال ریسرچ: آمریکا برای جنگ پول دارد اما ونتیلاتور کافی ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلوبال ریسرچ: آمریکا برای جنگ پول دارد اما ونتیلاتور کافی ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید