کره شمالی، حقایقی که نمی دانید

به گزارش یادداشت سریع، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

کره شمالی، حقایقی که نمی دانید

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان دنیا دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می گردد که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط جهانگردان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای جهانگردی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون جهانگرد برای تماشای جاذبه های جهانگردی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی بزرگترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

کره شمالی کشوری در شرق آسیاست. این کشور در قسمت شمالی شبه جزیره کره واقع شده است که بین دریای ژاپن و دریای زرد قرار گرفته است. در حال حاضر کیم جونگ اون، سومین رهبر کره شمالی، بر این کشور حکومت می نماید. کره شمالی حدود 55 درصد مساحت خشکی شبه جزیره کره را در برگرفته است در نقشه کره شمالی از شمال با چین و روسیه و از جنوب با کره جنوبی هم مرز است. پایتخت کره شمالی پیونگ یانگ است که یک مرکز صنعتی و ترابری در نزدیکی ساحل غربی است.

کره شمالی در یک منطقه غیرنظامی 4 کیلومتری تحت شرایط توافقی که در سال 1953 و پس از سرانجام جنگ کره تنظیم شد، با کره جنوبی هم مرز است. این مرز 240 کیلومتر است و از دهانه رودخانه هان در ساحل غربی شبه جزیره کره تا جنوب شرقی شهر ساحلی کوسونگ در کره شمالی امتداد دارد. در این مقاله قصد داریم در خصوص کره شمالی و حقایق ناگفته آن صحبت کنیم. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:

جغرافیا و آب و هوا

قومیت ها و زبان

مذهب

فرهنگ و هنر

اقتصاد

جغرافیا و آب و هوا

بیش تر کره شمالی را کوهستان ها و دره ها تشکیل داده اند. بلندی های کائما در شمال شرقی آن حدود 1000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بام جغرافیایی کل شبه جزیره کره محسوب می گردد. کوه پائکو که بلندترین کوه در نقشه کره شمالی و کل شبه جزیره کره است در حاشیه شمالی فلات چانگبائک در نزدیکی مرز کره و سینو قرار گرفته است که یک آتش فشان خاموش است که دریاچه ای در بالای آن تشکیل شده است. کوهستان نانگنیگ از شمال تا جنوب در وسط کشور کشیده شده است و غرب و شرق شبه جزیره را از هم جدا نموده است. دشت های دره ای بزرگی بین کوهستان های غربی این منطقه تشکیل شده است که در کرانه ساحلی غرب به هم می پیوندند. کوهستان هامگیونگ هم از کوهستان نانگنیم تا شمال شرقی کشیده شده است. کوهستان تائبائک هم در امتداد ساحل شرقی از جنوب شرقی کره شمالی تا کره جنوبی کشیده شده است. در کل به هر نقطه از نقشه کره شمالی که نگاه کنید اثری از یک کوه یا دره را می بینید و عکس های کمیاب کره شمالی بیش تر شامل مناظر طبیعی کوهستانی آن هستند.

کره شمالی آب و هوای قاره ای سردی دارد. فصل زمستان این منطقه از ماه دسامبر تا مارس، طولانی و سرد است. دمای هوا در ژانویه بین منفی 7 درجه سانتی گراد در جنوب و منفی 10 درجه سانتی گراد در شمال است. تابستان این منطقه هم از ماه ژوئن تا سپتامبر است که هوای نسبتاً گرمی دارد که در ماه جولای در بیشتر نقاط تا 20 درجه سانتی گراد می رسد.

قومیت ها و زبان

شبه جزیره کره یکی از همگن ترین نواحی دنیا از لحاظ قومیت است. اهالی کره شمالی که از سال 1945 تقریباً کاملاً منزوی شده اند، تقریباً کاملاً کره ای هستند و تنها تعداد کمی چینی، اقلیت قومی این منطقه را تشکیل داده اند. تمام کره ای ها به زبان کره ای صحبت می نمایند که رابطه آن با زبان های دیگر جای بحث دارد. ممکن است به زبان ژاپنی یا حتی زبان های آلتایی مرتبط باشد و شامل لغات چینی بسیاری هم است.

الفبای کره ای که در کره شمالی به عنوان چوسان مونتچا و در کره جنوبی به عنوان هانگول شناخته می گردد، از نمادهای آوایی برای 10 حرف صدادار و 14 حرف بی صدا تشکیل شده است. به فرمان رهبر کره شمالی به صورت سیستماتیک کوشش شده تا لغات چینی و غربی را، از زبان خود حذف نمایند.

شبه جزیره کره شمالی یکی از همگن ترین نواحی دنیا ازلحاظ قومیت است و تنها تعداد کمی چینی، اقلیت قومی این منطقه را تشکیل داده اند.

مذهب

شیوه زندگی و سیستم ارزش گذاری کره ای ها از لحاظ تاریخی بر اساس افکار کنفوسیوس بوده است. آیین بودا هم تا حد کمتری از اهمیت برخوردار بود. مبلغان کاتولیک و پروتستان هم در قرن 18 و 19 میلادی از راه رسیدند و گفته شده است که سونچان و پیونگیانگ مرکز اصلی فعالیت مسیحیان بوده اند. با شروع سلطه ژاپن در اوایل قرن بیستم، سرکوب مسیحیان در این منطقه افزایش یافت و تا سرانجام جنگ دنیای دوم هیچ مبلغ خارجی در این کشور باقی نماند.

مذهب یکتاپرستی چاندوگیو که در اصل به عنوان تونقاک شناخته می گردد توسط معلم کنفوسیوسی به نام چائه چئو در سال 1860 به وجود آمد. چاندوگیو ترکیبی از آیین بودا، کنفوسیوس گری و مسیحیت بود. شمنیسم هم که باور مذهبی به خدایان، شیاطین و ارواح است، پیش از معرفی آیین بودا و کنفوسیوس گری در کره وجود داشت. امروزه این آیین در کره شمالی تقریباً از بین رفته است. عکس های کمیاب کره شمالی شامل برخی از این آیین ها هستند.

رژیم کمونیستی این کشور همواره آزادی مذهب را به صورت زبانی تأیید نموده است اما در عمل این طور نیست. البته از چاندوگیو برای اهداف تبلیغاتی استفاده می گردد و از اواخر قرن بیستم از مسیحیت هم گاهی به عنوان وسیله ای برای ارتباط با کره جنوبی و غرب استفاده شده است. پس از جنگ کره، کلیساها و معابد بودایی مصادره و غارت شدند و بسیاری از آنها را تغییر کاربری دادند.

فرهنگ و هنر

مذاهب و باورهای شمنی، بودایی، کنفوسیوس گری و دائوییسم ریشه های عمیقی در فرهنگ کره دارند. اگرچه این کشور به صورت مداوم تحت نفوذ جریان های فرهنگی خارجی، مخصوصاً از جانب چین بوده است، اما کره ها هویت خود را حفظ نموده اند و زبان خود را توسعه داده اند. تا اواسط قرن بیستم فرهنگ غربی کم کم داشت جای خود را باز می کرد تا این که کمونیسم در این کشور قدرت یافت و آزادی فردی و زندگی خصوصی را ممنوع نمود و طبق آن همه باید در یک سو به پیش بروند و حتی هنر هم تنها در راستای اهداف دولت عمل می نماید و خارج از چارچوب فعالیت های دولت اصلاً وجود ندارد.

اقتصاد

کره شمالی دارای یک اقتصاد مرکزی دستوری است. دولت تمام تولیدات را کنترل می نماید و روی توسعه مالی تأکید می نماید و آن را اولویت بندی می نماید. از سال 1954 سیاست مالی از مجموعه ای از برنامه های مالی ملی تشکیل شد. اولین برنامه ها به بازسازی پس از جنگ و توسعه صنایع سنگین، به خصوص مواد شیمیایی و فلزات، اولویت زیادی می دادند. برنامه های بعدی روی استخراج منابع و پیشرفت فناوری و مکانیزه سازی و توسعه زیرساخت ها تمرکز داشتند. تا دهه 70 میلادی به کشاورزی توجه اندکی می شد و تا اواخر دهه 80 کوشش زیادی در جهت بهبود کیفیت و کمیت کالاهای مصرفی صورت نگرفت.

بر اساس گزارش ها، کره شمالی نتوانسته به استانداردهای مدنظر خود دست پیدا کند و رهبر کره شمالی از این شرایط ناراضی است چراکه خواسته او و دولت این است که این کشور تا جای ممکن مستقل باشد و به همین جهت درهای سرمایه گذاری خارجی را بسته است، هرچند، هر از گاهی یاری های خارجی از کشورهایی مانند اتحاد جماهیر شوروی و چین دریافت می کرد. با فروپاشی شوروی و دولت های کمونیستی شرق اروپا، کره شمالی بیشتر متحدان تجاری خود را از دست داد و چین هم میزان یاری های خود را کاهش داد و بدین ترتیب این کشور دچار مسائل مالی شدید و کمبود غذا شد، در نتیجه رهبر کره شمالی تصمیم گرفت درهای اقتصاد این کشور را به روی سرمایه گذاری خارجی باز کند تا مرهمی روی مسائل خود بگذارند.

اطلاعات زیادی از شرایط معاصر کره شمالی در دست نیست و از عکس های کمیاب کره شمالی هم نمی توان اطلاعات دقیقی به دست آورد اما با توجه به شرایط گذشته این کشور و روابط آن با همسایگانش می توان به یک جمع بندی کلی در خصوص شرایط فعلی این کشور دست یافت. کره شمالی پوشیده از کوهستان و دره است و از لحاظ قومیتی، فرهنگی و زبانی تقریباً کاملاً یکپارچه است و در این زمینه ها نمی توانید تنوع زیادی را ببینید و حتی شاید مواردی مثل مذهب را اصلاً نبینید. این کشور بیش تر روی اقتصاد مستقل و قدرت نظامی تأکید دارد و رهبر کره شمالی مخالف برقراری روابط نزدیک با کشورهای دیگر است و ترجیح می دهد در انزوا به موفقیت دست پیدا کند.

منبع: ققنوس
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1322

به "کره شمالی، حقایقی که نمی دانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره شمالی، حقایقی که نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید