کتاب آموزش کاربردی مکانیک خودرو به روش پراتیک منتشر شد

به گزارش یادداشت سریع، خبرنگاران/ایلام برای نخستین بار و جهت ارتقای مهارت آموزی دانش آموزان فنی، طرحی با عنوان آموزش کاربردی مکانیک خودرو به روش پراتیک در قالب یک کتاب منتشر شد.

کتاب آموزش کاربردی مکانیک خودرو به روش پراتیک منتشر شد

حمزه کاظمی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این کتاب حاصل ساعت ها تفکر و تحقیق و تجربه آموزش در مراکز فنی و حرفه ای بوده و جامعه هدف اصلی آن هنرجویان رشته مکانیک خودرو در هنرستان ها و سازمان های فنی و حرفه ای و دانشگاه ها است.

وی افزود: به عنوان هنرجویی که در روش آموزشی کنونی تعلیم دیده و معلمی که سابقه کوتاهی در امر تعلیم به همان روش در هنرستان را دارم به این نتیجه رسیدم روشی که اکنون استفاده می شود یکی از بی کیفیت ترین روش های آموزش به هنرجویان است و تنها هدفش اتمام دوره سه ساله بوده و نتیجه ملموسی برای هنرجو و هنرآموز نخواهد داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتم با مطالعه بر روی روش های آموزش که در رشته های مختلف به کار برده می شود روشی را ترکیب و به بهترین روش برای تدریس در زمینه مکانیک دست پیدا کنم.

کاظمی در خصوص آموزش مکانیک خودرو به روش پراتیک تشریح کرد: آموزش مکانیک خودرو به روش پراتیک در واقع روشی مبتنی بر استفاده از وسایل کمک آموزشی است. برای انتقال دانش به دانش آموزان باید کوتاه ترین و بهترین راستا انتخاب شود، به همین دلیل در مدارس و دانشگاه های کشورهای پیشرفته استفاده از وسایل کمک آموزشی به فراوانی دیده می شود و آنها به این نتیجه رسیده اند که استفاده درست از تجهیزات کمک آموزشی یکی از مهم ترین فاکتورهای ایجاد آموزش با کیفیت و پویا است.

وی در خصوص کارگاه پراتیک مطرح کرد: در رشته های پرستاری، مامایی، پزشکی و پیراپزشکی یک واحد درسی به نام کارگاه پراتیک وجود دارد که دانشجویان این گروه ها بعد از کسب دانش لازم از طریق گذراندن واحدهای تئوری و قبل از ورود به بخش های بیمارستانی به طور آزمایشی تمریناتی را بر روی ماکت های مختلف انجام می دهند. و پس از کسب مهارت های اولیه وارد بخش های واقعی مختلف درمانی و بهداشتی می شوند.

کاظمی افزود: مانند کارگاه پراتیک رشته های بیمارستانی، اعتقاد دارم که با ورود این روش در مکانیک خودرو و سایر رشته های فنی می توان جهش زیادی در ارتقای مهارت آموزی در کشور ایجاد کرد.

معلم و پژوهشگر ایلامی بیان کرد: ما برای ارتقای سطح مهارت در هنرجویان به روش های نوینی نیاز داریم و باید قبول کنیم که روش های پیشین کهنه هستند. آموزش به روش پراتیک می تواند روشی ابتکاری باشد و به صورت مخصوص و انحصاری برای یکی از رشته های فنی طراحی شده باشد که قطعا با شرایط آن رشته هماهنگی کامل داشته و کیفیت آموزش را تا حد زیادی افزایش می دهد که در مکانیک خودرو نیز قابل اجراست.

کاظمی گفت: بر اساس هرم یادگیری ادگار دیل آموزش مکانیک خودرو به روش پراتیک می تواند سطوح بالای یادگیری (تا90%) را محقق کند. این متد تلاش می کند که هنرجو تمام حواس خود را به کار گیرد یعنی بشنود، بخواند، ببیند، بگوید، کشف کند و انجام دهد، با شبیه ساز (مولاژ) کار کند آن را باز کرده، تنظیم کند و ببندد و در فکر خود برای آن ساختاری بسازد و در نهایت آن را برای معلم و همکلاسی هایش توضیح دهد. و این یعنی فراگیری 90% از موضوعات که بالاترین سطح یادگیری خواهد بود.

به گزارش خبرنگاران، کتاب آموزش کاربردی مکانیک خودرو به روش پراتیک اثر مشترک حمزه کاظمی و زهرا پالیزبان، در 98 صفحه و با بهای 30 هزار تومان از طریق نشر نیشتمان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2037

به "کتاب آموزش کاربردی مکانیک خودرو به روش پراتیک منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب آموزش کاربردی مکانیک خودرو به روش پراتیک منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید