چین ماده معدنی تازه بر سطح ماه کشف نموده است و به برآوردی امیدوارکننده از ذخایر هلیوم 3 بر ماه رسیده است (تور چین ارزان)

به گزارش یادداشت سریع، به نظر می رسد ماموریت رباتیک ماه چین ChangE-5T ، چیزی بیش از آب در سطح ماه کشف نموده است. دانشمندان کشف یک ماده معدنی تازه، یک کریستال شفاف به نام Changesite-(Y)، و بعلاوه یک سوخت همجوشی بالقوه را تایید نموده اند.

چین ماده معدنی تازه بر سطح ماه کشف نموده است و به برآوردی امیدوارکننده از ذخایر هلیوم 3 بر ماه رسیده است (تور چین ارزان)

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در اعلامیه ای مشترک، اداره ملی فضایی چین و سازمان انرژی اتمی چین هفته گذشته، کشف اولین ماده معدنی نو خود در ماه را جشن گرفتند.

به گزارش خبرگزاری چینی شین هوا، Changesite-(Y) نوعی کریستال ستونی شفاف بی رنگ است که از تجزیه و تحلیل ذرات بازالت ماه به وسیله یک تیم تحقیقاتی از مؤسسه تحقیقات زمین شناسی اورانیوم پکن، یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی هسته ای. چین کشف شده است.

این نمونه با تجزیه و تحلیل 1731 گرم نمونه های ماه که به وسیله ماموریت ChangE 5 در سال 2020 برگردانده شد، پیدا شد. این یک ذره تک بلوری با شعاع حدود 10 میکرون است.

ضمناً غلظت هلیوم-3 در غبار ماه هم به دست آورده است و محققان نخستین برآوردها را در خصوص امکان استخراج انجام داده اند.

هلیوم-3 به عنوان یک سوخت بالقوه برای همجوشی هسته ای در نظر گرفته می گردد.هلیوم-3 با دو پروتون و فقط یک نوترون، تنها ایزوتوپ پایدار شناخته شده ای است که پروتون بیشتری نسبت به نوترون دارد و از این نظر منحصر به فرد است. از نظر تئوری، یک واکنش همجوشی دوتریوم/هلیوم-3 می تواند 164.3 مگاوات ساعت انرژی به ازای گرم هلیوم-3 آزاد کند - و از همه مهمتر، نه هلیوم-3 و نه محصولات واکنش آن رادیواکتیو نیستند، بنابراین راکتور را به رادیواکتیو تبدیل نمی نمایند و با مشکل زباله های هسته ای مانند راکتور دوتریوم-تریتیوم روبرو نمی شویم.

نکات منفی هم وجود دارد - برای مثال، یک راکتور همجوشی هلیوم-3 باید در دمای بسیار بالاتری نسبت به راکتور تریتیوم کار کند، و هلیوم-3 بسیار نادر است و جداسازی آن روی زمین سخت است. در واقع، روش اصلی فراوری آن امروزه این است که منتظر فروپاشی تریتیوم در کلاهک های هسته ای و ذخایر مرتبط با آن، سپس برداشتن مقادیر ناچیز، آن باشیم. در مجموع حدود 15 کیلوگرم در سال از این ماده در کل زمین فراوری می گردد است. این ماده به طور طبیعی در جو زمین وجود دارد، اما با غلظت ناچیز 7.2 قسمت در تریلیون. بعلاوه در گاز های اولیه در گوشته زمین وجود دارد، اما به طور کلی غیر قابل دسترس است.

اما هلیوم-3 مطمئناً ارزش زیادی دارد، زیرا ایالات متحده شروع به استفاده از آن در آشکارساز های نوترونی برای اسکن مواد هسته ای در گذرگاه های مرزی ایالات متحده نموده است.

قیمت کنونی آن به 17540 دلار در هر گرم رسیده است و انتظار می رود که تقاضا همچنان در حال افزایش باشد - به همین علت است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که یک نامزد عالی برای استخراج از ماه است.

تخمین زده می گردد که سطح ماه حاوی 1.1 میلیون تن هلیوم 3 باشد. با توجه به International Policy Digest، این نشان دهنده منابعی به ارزش حدود 1.5 کوادریلیون دلار است و چین می گوید هر سال، سه ماموریت شاتل فضایی به مقدار کافی سوخت برای همه انسان ها در سراسر دنیا به ارمغان بیاورد.

البته، هزینه های مربوط به ساخت عملیات معدن در ماه بسیار نجومی است. این یک عملیات کوچک نیز نخواهد بود. بالاترین غلظت تخمین زده شده هلیوم-3 در خاک ماه حدود 50 قسمت در میلیارد است (چین غلظت هایی را که در نمونه های خود کشف نموده است منتشر ننموده است)، بنابراین برای برداشت یک گرم از این احتمالاً باید 150 تن سنگ سنگ را پردازش گردد.

علاوه بر این، در حالی که اخیراً انرژی و فعالیت زیادی در زمینه همجوشی هسته ای انجام می گردد، تضمینی وجود ندارد که به زودی از آن به عنوان یک منبع انرژی فعال گردد. و اگر محققان همجوشی پیروز به ایجاد و حفظ دمای بسیار بالا، یعنی حدود 600 میلیون درجه مورد احتیاج برای همجوشی هلیوم-3 شوند، ، شاید آن ها به دمای میلیارد درجه مورد احتیاج برای همجوشی هیدروژن-بور دست یابند که که در این صورت دیگری احتیاجی به هلیوم 3 نخواهد بود! با این حال، استخراج هلیوم در ماه به طور قطع ایده ای است که چین در حال برنامه ریزی برای کشف آن است.

پس از اعلام خبر Changesite-(Y) و هلیوم-3، اداره ملی فضایی چین تأییدیه کامل دولت را برای ماموریت های فازیهای بعدی اکتشاف ماه اظهار داشت. ب

این پرتاب ها از اوایل سال 2024 شروع می شوند، قطب جنوبی ماه را کاوش نموده و ساخت یک ساختار اساسی برای ایستگاه بین المللی تحقیقات ماه را شروع خواهند کرد.

منابع: شرکت ملی هسته ای چین، چینا نیوز، گلوبال تایمز، شین هوا

منبع: یک پزشک
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2315

به "چین ماده معدنی تازه بر سطح ماه کشف نموده است و به برآوردی امیدوارکننده از ذخایر هلیوم 3 بر ماه رسیده است (تور چین ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین ماده معدنی تازه بر سطح ماه کشف نموده است و به برآوردی امیدوارکننده از ذخایر هلیوم 3 بر ماه رسیده است (تور چین ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید