چرا ویندوز 11 از پردازنده من پشتیبانی نمی کند؟

به گزارش یادداشت سریع، به غیر از دردسرهای مربوط به چیپ TPM 2.0 که کاربران را برای نصب ویندوز 11 به دردسر انداخته، برای بهره گیری از این سیستم عامل باید کامپیوتر شما حداقل دارای پردازنده نسل هشتم اینتل با سری 2000 رایزن AMD باشد. مایکروسافت درباره اعمال این محدودیت مهم هنوز توضیحات روشنی ارائه نداده و باید ببینیم آیا در نهایت این محدودیت ها باقی می مانند یا نه. در این میان باید این سؤال را بپرسیم که چرا تعداد ویندوز 11 از تعداد قابل توجهی از پردازنده ها پشتیبانی نمی کند؟

چرا ویندوز 11 از پردازنده من پشتیبانی نمی کند؟

کدام پردازنده ها می توانند ویندوز 11 را اجرا نمایند؟

بلافاصله پس از معرفی ویندوز 11، مایکروسافت چندین فهرست متفاوت را به نام نیازمندی های مربوط به نصب این سیستم عامل ارائه کرد. با این حال پس از چند روز، رویکرد روابط عمومی این شرکت روشن تر شد. طبق اعلام این شرکت، ویندوز 11 فقط از این پردازنده ها پشتیبانی می نماید:

  • پردازنده های اینتل: نسل هشتم یا نوتر (فهرست کامل پردازنده های اینتل پشتیبانی شده)
  • پردازنده های AMD: سری 2000 رایزن یا نوتر (فهرست کامل پردازنده های AMD پشتیبانی شده)

باید خاطرنشان کنیم اینتل در سال 2017 از نسل هشتم پردازنده های خود رونمایی کرد و AMD هم در سال 2018 پردازنده های سری 2000 رایزن را به دست کاربران رساند. با توجه به اینکه ویندوز 10 از تقریبا تمام پردازنده های سازگار با ویندوز 7 پشتیبانی می کرد، این یک تغییر بسیار مهم محسوب می گردد و میلیون ها کاربر نمی توانند از ویندوز 11 بهره ببرند.

آیا برای پردازنده های قدیمی تر می توانیم امیدوار باشیم؟

در یکی از فهرست هایی که مایکروسافت منتشر نموده بود، شاهد نام بعضی از پردازنده های نسل هفتم اینتل هم بودیم. به طور تعیین، مایکروسافت گفته بود که این دسته از کاربران می توانند ویندوز 11 را نصب نمایند ولی در فرایند نصب به آن ها هشدار داده می گردد که این پردازنده ها به طور کامل با ویندوز 11 سازگار نیستند و به آن ها توصیه می گردد که نسل نو ویندوز را نصب ننمایند.

مایکروسافت اعلام نموده که به وسیله نسخه پیش نمایش این سیستم عامل، سازگاری آن را با پردازنده های نسل هفتم اینتل و نسل اول رایزن AMD آنالیز می نماید. البته در بیانیه مایکروسافت در رابطه با این موضوع هم به روشنی شرح نداده است. به نام مثال معلوم نیست که آیا در صورت موفقیت آمیز بودن این آزمایش ها، فقط بخشی از سیستم های مبتنی بر این پردازنده ها می توانند ویندوز 11 را نصب نمایند یا اینکه تمام آن ها قادر به انجام چنین کاری هستند؟

علاوه بر این، در نسخه اولیه پست مربوط به این موضوع آمده بود که سیستم های دارای پردازنده های نسل ششم اینتل و نسل های قدیمی تر از سری رایزن AMD به هیچ نام با ویندوز 11 سازگار نیستند. اما مایکروسافت خیلی زود این بخش از متن را بدون ارائه هیچ شرحی حذف کرد. بنابراین معلوم نیست که آیا در نهایت مایکروسافت نظر خود را برای پشتیبانی از این پردازنده های قدیمی تر تغییر می دهد یا نه.

چرا مایکروسافت برای ویندوز 11 تا این حد سختگیر شده است؟

سؤال اصلی این است که چرا مایکروسافت برای نصب ویندوز 11 این معیارهای سختگیرانه را ایجاد نموده است؟ این در حالی است که تقریبا تمام کاربران ویندوز 7 به راحتی توانستند ویندوز 8 و سپس ویندوز 10 را نصب نمایند. البته ویندوز 8 با استقبال چندانی روبرو نشد و بخش بزرگی از کاربران از ویندوز 7 به ویندوز 10 مهاجرت کردند.

مایکروسافت برای نسل نو ویندوز بیش از گذشته به امنیت توجه نموده است. مانند لزوم بهره گیری از چیپ TPM 2.0، بهره گیری از یک پردازنده نو منجر به افزایش امنیت سخت افزاری سیستم می گردد. به لطف TPM 2.0، تمام سیستم های مبتنی بر ویندوز 11 می توانند اطلاعات حساس را به طور سخت افزاری رمزنگاری نمایند و بعلاوه با بهره گیری از تعیینه Secure Boot، بوت سیستم در برابر بدافزارها در امان می ماند.

آسیب پذیری های امنیتی

در رابطه با این سختگیری مایکروسافت می توانیم یک تئوری را مطرح کنیم. محققین در اوایل سال 2018 متوجه آسیب پذیری های امنیتی جدی در پردازنده های مدرن شدند که نام Spectre و Meltdown برای آن ها انتخاب شد. مایکروسافت مجبور شد پچ ها یا همان وصله های امنیتی برای سیستم های دارای پردازنده های قدیمی تر منتشر کند که سرعت آن ها را کاهش می داد و با این کار توانست مسائل امنیتی این پردازنده ها را دور بزند.

در همان سال 2018 حمله موسوم به ZombieLoad سروصدای زیادی راه انداخت که از آسیب پذیری های امنیتی پردازنده ها سوءاستفاده می کرد. در نهایت اینتل گفت که در پردازنده های نسل هشتم این حفره ها رفع می شوند. در رابطه ویندوز 11 هم نکته قابل توجه این است که پردازنده های نسل هشتم و مدل های نوتر می توانند این سیستم عامل را نصب نمایند و به نظر می رسد این دو موضوع با یکدیگر ارتباط دارند.

البته مایکروسافت جار نمی زند که کامپیوترهای دارای پردازنده های قدیمی تر اساسا در سطح سخت افزاری نسبت به سیستم های نو ناامن هستند. چنین کاری برای کسب و کار مایکروسافت خوب نیست اما به نظر می رسد مایکروسافت می خواهد بی سروصدا کاربران را ترغیب به استفاده از سخت افزار نو کند.

پشتیبانی از ویندوز 10 تا سال 2025

باید خاطرنشان کنیم طبق اعلام مایکروسافت، ویندوز 10 تا 14 اکتبر 2025 (22 مهر 1404) به روزرسانی های امنیتی دریافت می نماید. این یعنی اگر سیستم شما دارای پردازنده قدیمی است، می توانید تا حداقل 4 سال دیگر از به روزرسانی های امنیتی ویندوز 10 بهره ببرید.

حتی اگر قصد دارید برای چند سال دیگر از ویندوز 10 بهره ببرید، به احتمال زیاد تا آن موقع باید سیستم خود را ارتقا بدهید. در آن موقع با داشتن سیستم نو، به راحتی قادر به نصب و استفاده از ویندوز 11 خواهید بود.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1922

به "چرا ویندوز 11 از پردازنده من پشتیبانی نمی کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ویندوز 11 از پردازنده من پشتیبانی نمی کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید