پیمان ترانس پاسیفیک اشاعه لیبرالیسم اقتصادی توسط آمریکاست

به گزارش یادداشت سریع، به گزارش خبرنگاران، روز دوشنبه 13 مهرماه پیمان تجارت آزاد در دو سوی اقیانوس آرام (ترانس پاسیفیک)(TPP) پس از 5 سال نهایی شد.

پیمان ترانس پاسیفیک اشاعه لیبرالیسم اقتصادی توسط آمریکاست

نمایندگان 12 کشور متشکل از ژاپن، مالزی، ویتنام، برونئی، استرالیا، سنگاپور، نیوزیلند، کانادا، آمریکا، پرو، مکزیک و شیلی با این توافق تاریخی موافقت کرده و آن را نهایی کردند.

این توافق که بزرگترین منطقه تجارت آزاد در جهان را به وجود خواهد آورد موجب حذف هزاران تعرفه واردات اجناس و محصولات شده و برای 12 کشور امضاء کننده آن، استانداردهای مشترکی را ایجاد خواهد کرد.

معاهده ترانس پاسیفیک پس از نهایی شدن نه تنها محدودیت های تجاری اعمال شده بر روی هزاران کالا از محصولات دارویی آمریکا گرفته تا فراورده های لبنی نیوزلند، برنج ژاپن و سرامیک ویتنام را شامل می شود، بلکه در ابعادی وسیعتر به دولت واشنگتن کمک می کند تا قوانین تجارت جهانی را در یکی از استراتژیک ترین مناطق جهان بازنویسی کند تا به این ترتیب همزمان با بازاریابی برای کالاهای ساخت آمریکا، قدرت های اقتصادی آسیا نظیر چین و هند نیز به تبعیت از مدل های آمریکایی تجارت وادار شوند.

افزایش مداخلات آمریکا در مناقشات ارضی دریای چین جنوبی به بهانه دفاع از حق کشورهای کوچک منطقه نظیر ویتنام و فیلیپین و همچنین جانبداری غرض ورزانه از ژاپن در دعوا با چین بر سر مالکیت جزایر سنکاکو، معاهده تی پی پی را از قالب پیمان تجارت آزاد خارج کرده و آن را تبدیل به ابزاری برای مهار قدرت اقتصادی چین می کند.

دکتر آرتور سایر استاد اقتصاد سیاسی و مدیر مرکز تجارت جهانی کلوسن(Clausen) در مورد ماهیت توافق تجارت آزاد بین دو سوی اقیانوس آرام(TPP) گفت: توافق دو سوی اقیانوس آرام بخشی از یک روند گسترده بین المللی برای آزادسازی اقتصاد جهان از زمان جنگ جهانی دوم است.

وی در مورد اهمیت این نوع از مذاکرات گفت: مذاکرات همچنین بیانگر این حقیقت است که در راستای دستیابی به اهداف توافقات مذاکرات دور اروگوئه، مذاکرات منطقه ای و دو جانبه بیشتر از توافقات الحاقی جهانی جامع کارآمد هستند.

وی شرح داد: توافق مذکور در حالی است که ما آزادسازی اقتصادی را در سازمان تجارت جهانی نیز داریم. این توافق نشان از این دارد که ساز و کارهای منطقه ای بر ساز و کارهای جهانی اولویت دارد.

سایر همچنین در مورد اهمیت این توافق برای چین و روسیه اضافه کرد: اهمیت توافق (TPP) برای چین بسیار بیشتر از روسیه است هر چند هر دو کشور در دنبال کردن این توافق بطور متحد منافعی دارند.

گفتنی است دور اروگوئه، هشتمین و آخرین دور از ادوار مذاکراتی موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت (گات GATT) بود. این دور که در خلال سال های 1986 تا 1994 برگزار گردید طولانی ترین دور مذاکرات تجاری در جهان محسوب می شد. نتیجه اصلی این دور از مذاکرات تجاری پایان عمر موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) و تأسیس سازمان تجارت جهانی (WTO) به عنوان جانشین آن بود.

گفتگو: پیمان یزدانی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 453

به "پیمان ترانس پاسیفیک اشاعه لیبرالیسم اقتصادی توسط آمریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیمان ترانس پاسیفیک اشاعه لیبرالیسم اقتصادی توسط آمریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید