نوروز 1402 آغاز رونق بخشی اقتصاد صنایع دستی است

به گزارش یادداشت سریع، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، نوروز 1402 آغاز رونق بخشی اقتصاد صنایع دستی است.

نوروز 1402 آغاز رونق بخشی اقتصاد صنایع دستی است

مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان بازدید ارزیابان شورای دنیای صنایع دستی از موزه رشتی دوزی در رشت اضافه نمود: در حال تدوین سند ملی صنایع دستی هستیم؛ اقتضائات و اقدامات مربوطه احصا شده و با توجه به سیاست انسجام بخشی بین سه بخش یاد شده سال نو، سال ارتقای زنجیره ارزش و تخصیص تسهیلات برای فراوری و خرید صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه در حال اجرا اقداماتی برای رفع موانع صادرات هستیم، اظهار کرد: امیدواریم در تصویب بودجه توجه ویژه ای به صنایع دستی گردد تا بتوانیم صادرات در خوری داشته باشیم، زیرا مشتری در آن سوی مرزها بشدت تشنه صنایع دستی بویژه دست آفریده های مرتبط با حوزه مد و لباس است.

جلالی توضیح داد: باید موانع ارسال کالا رفع گردد و نخستین گام در این راستا رفع پیمان سپاری ارزی برای صادر کنندگان صنایع دستی است یعنی مشوق هایی که باعث می گردد صادرات صنایع دستی یک کنش خردمندانه و سودآور باشد، این اتفاق اتفاق افتاده و به وسیله هیات دولت مصوب و ابلاغ شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت گردشگری اضافه نمود: توجه دنیا به سوی صنایع دستی کشور جلب شده و ما باید موانع را یکی پس از دیگری رفع کنیم؛ از سوی دیگر فراوری کنندگان ما به رویکرد دنیای توجه دارند و ما بعنوان دولت باید تسهیلگر ارتباط بین فراوری کننده و مشتری در آن سوی مرزها باشیم.

جلالی در مورد پرونده های ثبت شده در شورای دنیای صنایع دستی گفت: در ایران 2 شهر دنیای صنایع دستی یعنی اصفهان و شیراز و امروز رشت با توجه به اقلیم متفاوت آن و نوع کاربری خاص صنایع دستی مورد توجه ارزیابان شورای عالی قرار گرفته و مایل به بازدید شدند که اگر به نتیجه قطعی برسند، رشت به عنوان سومین شهر دنیای صنایع دستی ثبت می گردد.

وی اضافه نمود: باید بعنوان دولت تسهیلگر ارتباط بین فراوری کننده و مشتری در آن سوی مرزها باشیم و گیلان بعنوان حلقه اتصال به اروپا و اوراسیا برای ما یک ویژگی خاص دارد و امیدواریم بتوانیم با همکاری منطقه آزاد در حوزه صادرات به این منطقه ها در حوزه صنایع دستی گامهای موثری برداریم.

وی بحث صادرات صنایع دستی را وابسته به یک سری معادلات پولی و تصمیمات بین المللی و ایجاد شاخص های بین المللی در محصولات دانست و تاکید نمود: باید در فراوریاتمان کیفیت، بسته بندی و استانداردها را مطابق شاخص های دنیای ارتقا دهیم و راههایی پیدا کنیم که فراوریات به آن سوی مرزها درست ارسال شده و سلیقه مشتری دنیای را در برگیرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: ثبت های دنیای و ملی انگیزه ای برای اتصال صنایع دستی به حوزه توسعه است و ما بر این باوریم که این حرکتهای نمادین باعث می گردد که توجه سیاستگذاران نسبت به صنایع دستی جلب گردد و به عنوان یک حلقه مفقوده در پیشرفت و رونق مالی کارا باشد.

جلالی گفت: ثبت های دنیای باعث می گردد که سازمان های بین المللی و توجه عمومی نسبت به قابلیت ها و ظرفیت های صنایع دستی در ایجاد اشتغال، عایدی پایدار و معیشت هویت محور جلب گردد و ما بتوانیم به عنوان پیشرانی برای پیشرفت از صنایع دستی استفاده کنیم.

جلالی اضافه نمود: عاملیت زنان در حوزه صنایع دستی برای ارزیابان شورای دنیای صنایع دستی شاخصه بسیار ویژه ای است و خوشبختانه 75 درصد فراوری کنندگان صنایع دستی ما در سراسر کشور بانوان و مادران گرانقدر هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 10 اسفند 1401 بروزرسانی: 10 اسفند 1401 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2393

به "نوروز 1402 آغاز رونق بخشی اقتصاد صنایع دستی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز 1402 آغاز رونق بخشی اقتصاد صنایع دستی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید