موزه پارینه سنگی زاگرس از جاذبه های دیدنی کرمانشاه، عکس

به گزارش یادداشت سریع، موزه ها معمولا موضوعات مختلفی را در بر داشته و دوره های تاریخی مختلفی را به نمایش می گذارند اما کمتر موزه ای پیدا می گردد که به صورت تخصصی به دوره ای بپردازد. یکی از این موزه های کمیاب، موزه پارینه سنگی زاگرس در کرمانشاه ایران است که به صورت تخصصی نگاهی به دوران پیش از تاریخ دارد. پس اگر با خرید بلیط هواپیما به کرمانشاه سفر کردید حتما از این موزه نیز دیدن کنید.

موزه پارینه سنگی زاگرس از جاذبه های دیدنی کرمانشاه، عکس

چرا بازدید از موزه پارینه سنگی زاگرس پیشنهاد می گردد؟

اولین موزه پارینه سنگی خاورمیانه

وجود نمونه های شبیه سازی شده(مولاژ) از انسان نئاندرتال

پخش مستندهایی درمورد پارینه سنگی ایران و جهان

وجود نقشه موقعیت غارهای دوره پارینه سنگی ایران

تاریخچه موزه پارینه سنگی زاگرس

در سال 1386، فریدون بیگلری، باستان شناس و متخصص پارینه سنگی، به همراه علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه، موزه ای با هدف نگاه و آنالیز تخصصی دوران پیش از تاریخ در کرمانشاه تاسیس کردند. این موزه در چهار بخش مختلف به آنالیز آثار دوران پارینه سنگی پرداخته است. علت انتخاب کرمانشاه به عنوان محل موزه به دلیل وجود سایت های فراوان پارینه سنگی در منطقه زاگرس بوده است.

بخش های مختلف موزه پارینه سنگی

این موزه دارای اتاق های مختلفی است که هر اتاق مربوط به دوره تاریخی خاصی است و ابزار مربوط به همان دوره در معرض نمایش قرار گرفته است.

اتاق اول

بخش اول موزه پارینه سنگی به ابزارآلات سنگی و نحوه ساخت آن ها پرداخته شده است. در این بخش همچنین نمونه های شبیه سازی شده از انسان نئاندرتال ساکن در ایران و خاورمیانه را مشاهده خواهید کرد. این نمونه های شبیه ساز شده تحت نظر دکتر بیگلری در اندازه ها و ابعاد واقعی ساخته شده اند. بد نیست بدانید که ساخت این مولاژ ها به اندازه ای احتیاج به دقت دارد که تنها بعضی از موزه های مطرح جهان پیروز به ساخت آن ها شده اند و موزه پارینه سنگی زاگرس یکی از آن موزه ها است که برای اولین بار در خاورمیانه نمونه قابل قبولی از انسان نئاندرتال را ساخته و در معرض نمایش برای استفاده عموم و متخصصین گذاشته است.

اتاق دوم

بخش دوم موزه پارینه سنگی زاگرس به فسیل ها و استخوان های انسان ها و حیوانات اختصاص یافته است. استخوان های انسان و حیوانات این بخش بیشتر از منطقه زاگرس کشف شده و چند جمجمه انسان هم وجود دارد که از باستان شناسی هایی که در اروپا و خاورمیانه صورت گرفته به دست آمده است. فسیل های بدست آمده از غار وزمه اسلام آباد را نیز در این بخش مشاهده خواهید کرد. قابل توجه ترین اثر این بخش جمجه هفتاد هزار ساله ای است که در سال 1909 میلادی از لافارس فرانسه به دست آمده است.

اتاق سوم

بخش سوم موزه پارینه سنگی کهن ترین بخش موزه است. در این بخش قدیمی ترین آثار موزه قرار گرفته اند که قدمتشان به یک میلیون سال می رسد. در این بخش ابزارآلاتی از دوره دیرینه سنگی را خواهید دید که از منطقه کَشَف رود خراسان، گنج پر گیلان و شیوه تو به دست آمده اند.

اتاق چهارم

بخش چهارم موزه پارینه سنگی به دوره نوسنگی و اواخر عصر سنگ پرداخته و ابزارآلات و استخوان های حیوانات متعلق به این دوره در این اتاق به نمایش درآمده است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه پارینه سنگی زاگرس چه قدر است؟

بازدید از موزه پاریه سنگی مانند بسیاری از موزه های دیگر شامل هزینه است و شما می توانید از ساعات اولیه صبح تا عصر به بازدید آثار این موزه بروید. البته اگر بخواهید از شلوغی های احتمالی دور باشید بهتر است در همان ساعات اولیه صبح به موزه بروید

فصل مناسب برای بازدید از موزه پارینه سنگی زاگرس چه زمانی است؟

بسته به این که طالب حضور در جمعیت باشید یا نه فصل مناسب بازدید می تواند متغییر باشد. کرمانشاه از آن جا که منطقه سردسیری است زمستان هایی سرد با برفی سنگین دارد که باعث شده تا موزه ها و مکان های دیدنی در این فصل خلوت تر باشند. نقطه مقابل زمستان، بهار و تابستان این شهر است که آب و هوای مطبوعی داشته و گردشگران فراوانی را به خود جذب می نماید. نتیجه این آب و هوای خوش بهار و تابستان، شلوغ بودن مکان های دیدنی و موزه ها از جمله موزه پارینه سنگی زاگرس است.

چگونه به موزه پارینه سنگی زاگرس برویم؟

موزه پارینه سنگی در خیابان مدرس و در محل تکیه بیگلر بیگی قرار گرفته است.

در نزدیکی موزه پارینه سنگی زاگرس از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

کلیسای قلب مقدس مسیح: 600 متر

مسجد عماد الدوله: 1 کیلومتر

خانه تاریخی سوری: 1 کیلومتر

تکیه معاون الملک: 1.8 کیلومتر

مسجد جامع شفیعی: 2.4 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه پارینه سنگی زاگرس برای اقامت وجود دارد؟

هتل مرجان: 700 متر

هتل معراج: 800 متر

هتل آزادی: 1.2 کیلومتر

هتل داریوش: 2 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه پارینه سنگی زاگرس هستند؟

کباب سرای دکتر آراد: 700 متر

اغذیه منتظر: 900 متر

رستوران سوری: 1 کیلومتر

کبابی و حلیمی علی کبابی: 1 کیلومتر

رستوران زاگرس: 1.5 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1623

به "موزه پارینه سنگی زاگرس از جاذبه های دیدنی کرمانشاه، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه پارینه سنگی زاگرس از جاذبه های دیدنی کرمانشاه، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید