نشست کمیته گواهی مبدأ بین ایران و اتحادیه اوراسیا شهریورماه برگزار می گردد

به گزارش یادداشت سریع، بر اساس اظهارات معاون بین الملل اتاق ایران با توجه به آغاز مذاکرات ایران و اوراسیا در خصوص برقراری موافقت نامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو و ایران، نشست کمیته گواهی مبدأ بین ایران و اوراسیا شهریورماه برگزار می گردد. برای حضور در این نشست و مذاکره، ضروری است پیشنهادهای موردنظر درباره دستورالعمل صدور گواهی مبدأ در قالب کارگروهی متشکل از نماینده اتاق ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک با همکاری سایر بخش ها و دستگاه های ذی ربط جمع بندی گردد.

نشست کمیته گواهی مبدأ بین ایران و اتحادیه اوراسیا شهریورماه برگزار می گردد

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران طی نشستی با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت، گمرک، اتاق های استانی که مسئولیت صدور گواهی مبدأ در صادرات را به عهده دارند، اتاق های مشترک با منطقه اوراسیا از شروع مذاکرات بین ایران و اوراسیا درباره موافقت نامه تجارت آزاد اطلاع داد و گفت: در این راستا نشست کمیته گواهی مبدأ قرار است در شهریورماه برگزار گردد. بنابراین لازم است پیشنهادهایی که در این مورد مطرح است را جمع بندی نموده و به صورت تعیین و دقیق در اختیار طرف مقابل قرار دهیم.

او اعلام کرد: از اتاق های استانی درخواست کردیم تا لیست منفی کالاهای موردنظر خود را برای تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا در اختیار اتاق ایران قرار دهند که خوشبختانه این لیست ها تهیه و ارسال شده است.

وی ادامه داد: در خصوص صدور گواهی مبدأ در داخل، مسائلی وجود دارد که ناشی از نبود هماهنگی لازم بین دستگاه هاست. لازم است که موارد شناسایی شده و برای آنها راه چاره ارائه دهیم تا از فرصت به وجود آمده برای ایران و حضور آن در اتحادیه اوراسیا بیش ترین بهره را ببریم.

بر اساس اظهارات کرباسی تقویت واحدهای صدور گواهی مبدأ در اتاق های سراسر کشور یک احتیاج فوری و لازم است که باید در دستورکار اتاق ها قرار گیرد. در این باره دوره های آموزشی لحاظ شده که مشارکت در آنها باید به جد دنبال گردد.

معاون بین الملل اتاق ایران با بیان این نکته که کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از جمله روسیه گاهی در پذیرش گواهی های مبدأ صادر شده توسط ایران تردیدهایی را مطرح و حتی گاهی سنگ اندازی هم می نمایند، گفت: برای رفع این نوع برخوردها به یاری سفارت ایران در روسیه پیگیر هستیم. از طرفی طبق توافق های انجام شده به جد ایجاد سامانه تبادل الکترونیک اطلاعات بین کشورهای عضو اوراسیا و ایران را دنبال می کنیم. با ایجاد این سامانه بخش قابل توجهی از مسائل مربوط به صدور گواهی مبدأ رفع می گردد.

او همچنین از نماینده وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق مشترک ایران و روسیه خواست تا اطلاعات مربوط به سازوکار کشورهای عضو اوراسیا در برخورد با صادرنمایندگان خود به ایران یا دیگر کشورهای عضو اوراسیا را دریافت نمایند؛ برای مثال این کشورها از صادرنمایندگان خود چه تعهداتی دریافت می نمایند و یا چگونه اصالت گواهی مبدأ صادر شده را تأیید نموده، چه نهادی وظیفه این تأییدیه را به عهده دارد و در این فرآیند چه اسنادی مورد توجه قرار می گیرد. به اعتقاد او ایران می تواند برای رفع مسائل داخلی در صدور گواهی مبدأ از الگو و مدل این کشورها استفاده کند.

کرباسی ضمن تأکید بر لزوم ایجاد شورای مشترک اتاق های بازرگانی کشورهای عضو اوراسیا، یادآور شد: این مهم در دستورکار دبیرخانه اتحادیه اوراسیا واقع شده است و مقرر شده بود که نشست هماهنگی با حضور اعضا در ایران برگزار گردد که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

طبق گفته های وی اولین نشست کارگروه داخلی طی یک هفته آینده برگزار می گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1166

به "نشست کمیته گواهی مبدأ بین ایران و اتحادیه اوراسیا شهریورماه برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست کمیته گواهی مبدأ بین ایران و اتحادیه اوراسیا شهریورماه برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید