عکس ، آشنایی با هیولای تکرارنشدنی مرسدس بنز
به گزارش یادداشت سریع، E60 AMG یکی از آخرین خودروهایی است که پیش از ادغام AMG با مرسدس ساخته شد و یکی از منحصربه فردترین تجربه های رانندگی را ارائه می نماید.
به گزارش خبرنگاران ، این سدان اسپرتی است که از زرادخانهٔ AMG بیرون آمد یعنی شرکتی که تعدادی از هیجان انگیزترین و خاص ترین خودروهای پرفورمنس آن سال ها را خلق کرد. رانندگی با سوپرسدان E کلاس از نسل W124 معروف به E60 AMG نشان می دهد که AMG و مرسدس پیش از ادغام، با همکاری هم چه خودروهایی فوق العاده ای ساختند.
این روزها هرچند AMG بازوی پرفورمنس داخلی مرسدس محسوب می گردد اما AMG تا سال 1999 یک شرکت تیونینگ مستقل بود که تعدادی اندکی از محصولات مرسدس را با افزایش قدرت، به هیولاهای وحشی تبدیل می کرد.
بر اساس گزارش پدال،E60 AMG در بیرون با رنگ مشکی متالیک سافایر، واقعاً شیطانی به نظر می رسد. رینگ های رنگ شده و سر اگزوزهای کرومی ظریف هم نشان می دهد که با خودرویی دهه نودی طرف هستیم ولی غیرازاین ویژگی ها، طراحی بیرونی W124 که به وسیله برونو ساکو شکل گرفته بود، دست نخورده به جامانده است. سادگی و تناسبات W124 عالی است ولی افزایش 38 میلی متر فاصلهٔ عرضی چرخ ها و کاهش 23 میلی متری ارتفاع، حس قدرت به E60 بخشیده اند.
E60 در داخل اما بیش از AMG، مدیون مرسدس و W124 است. طراحی اینجا ساده و منطقی است، آمپرها ساده و خوانا هستند و هیچ چیز حواس راننده را از مسیر پیش رو پرت نمی نماید. دید رو به بیرون هم عالی است و هرچند W124 خودروی نسبتاً بزرگی است اما راهنمایی آن در ترافیک ها آسان خواهد بود. همه چیز در این ماشین حاکی از ایجاد تعادل بین نظم و سخاوت دارد و به همین علت، E کلاس های آن دوره جزء محبوب ترین تاکسی های تاریخ هستند.
هرچند 30 سال از زمان ساخت E60 AMG می گذرد اما این خودرو هنوز هم با اطمینانی که جلوتر از زمان خود است رانندگی می نماید. پیشرانهٔ 6 لیتری V8 این خودرو در دورهای میانی بسیار قدرتمند است و بدون توجه به اینکه عقربه سرعت سنج کجا واقع شده است، با خوشحالی سر و صدا می نماید. مثل هشت سیلندرهای امروزی AMG، این موتور هم هرگز در نیرو، سروصدا و لرزش چیزی کم نمی گذارد. البته زمانی که به طور ناگهانی پدال گاز تخت گردد، گیربکس چهار سرعته اتوماتیک لحظه ای درنگ می نماید ولی وقتی نیرو می رسد، همواره نرم عمل می نماید و درحالی که ماشین را با شتاب به جلو میراند اما هرگز باعث ناراحتی سرنشینان نمی گردد.
E60 AMG اما علیرغم توانایی های بسیار زیاد، علاقه ای به خودنمایی ندارد. این خودرویی باصلابت و تزلزل ناپذیر است که این موضوع بیشتر در پیچ های سرعت بالا مشاهده می گردد. زمانی که خودرو با سرعت به پیچ می رسد، بادی رول پدیدار می گردد ولی لاستیک ها در یافتن چسبندگی مسئله ای ندارند. حتی هنگام گاز دادن های سنگین، پایداری ماشین روی جاده عالی است و فرمان همچنان سبک و دقیق باقی می ماند. البته غربیلک فرمان که اندازهٔ مناسبی دارد، گاهی می تواند مبهم احساس گردد زیرا سیستم کمکی هیدرولیکی در سرعت های پارکینگی به سختی کار می نماید اما در دیگر مواقع احساسی طبیعی خواهد داشت. بعلاوه دسته دنده هم هنگام حرکت دادن از حالت خلاص به عقب یا درایو، به طور خوشایندی نرم عمل می نماید. به طورکلی، هرچند E60 AMG از دور ترسناک به نظر می رسد اما بسیار راحت تر از چیزی است که انتظار دارید.
این روزها، چنین مدل های AMG که پیش از ادغام با مرسدس ساخته شده اند، خواستار زیادی در حراجی ها پیدا نموده اند و E60 هم اکنون ارزشی حدود سه برابر E500 دارد. خودرویی که در اینجا آزمایش کردیم نیز قبلاً با قیمت تقریبی 250 تا 300 هزار دلار در حراجی ها ظاهر شده است. وقتی مرسدس در سال 1999 بخش عمده ای از سهام AMG را خرید، همکاری این دو شرکت بسیار نزدیک تر شد و با مالکیت کامل مرسدس بر تیونر آلمانی در سال 2005 تکمیل شد. E60 نمایانگر زمانی است که این دو شرکت مجزا، در پی یک هدف مشترک به هم نزدیک تر شدند. E60 خودروی کمیابی است اما نه فقط به خاطر فراوری محدود بلکه به علت تجربهٔ رانندگی منحصربه فردی که از همکاری موردبحث حاصل شده است.
در این ماشین ترکیبی متعادل از خودروی عضلانی و سدان لوکس ارائه شده است. اینکه W124 از مدل های پایه گرفته تا E60 همچنان مورداحترام هواداران مرسدس بنز هستند، گواهی بر میراث این نسل E کلاس است ولی در صدر این خانواده، E60 سطح خاصی از قدرت و تجمل را ارائه می نماید.
5858
منبع: خبرآنلاین