شرایط منعطف و سهل وزارت علوم برای دانشجویان در ترم جاری ، آموزش حضوری دانشگاه ها تا سرانجام فروردین متوقف است

به گزارش یادداشت سریع، معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت های آموزش حضوری دانشگاه ها تا انتها فروردین تعطیل است.

شرایط منعطف و سهل وزارت علوم برای دانشجویان در ترم جاری ، آموزش حضوری دانشگاه ها تا سرانجام فروردین متوقف است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که تعطیلی دانشگاه ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و پیش بینی وزارت علوم برای ادامه نیمسال تحصیلی چیست؟ گفت: نکته قابل توجه این است که دانشگاه ها تعطیل نیستند و فعالیت های اداری، پژوهشی و آموزش های الکترونیکی در دانشگاه ها تداوم دارد؛ تنها فعالیت های آموزشی به شیوه حضوری با توقف روبرو شده است.

خاکی صدیق ادامه داد: با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه 17 فروردین ماه، تعطیلی فعالیت های آموزشی حضوری در دانشگاه ها تا انتها فروردین ادامه خواهد داشت و تداوم آن بستگی به نظرات تخصصی وزارت بهداشت و مصوبات ستاد یادشده خواهد داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان نمود: این تعطیلی هرگز به معنای لغو و معطل ماندن آموزش های دانشگاهی نیست بلکه با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کووید -19، آموزش های الکترونیکی جایگزین شده اند و با قوت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سطح کشور پیگیری می شوند.

وی درخصوص آنکه آیا توقف آموزش های حضوری همه مقاطع تحصیلی را شامل می گردد، توضیح داد: این توقف با نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا شامل همه مقاطع تحصیلی در دانشگاه هاست با این استثناء که دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مجازند آموزش حضوری دانشجویان دوره دکتری را با رعایت شرایط و ضوابطی از ابتدای اردیبهشت ماه شروع نمایند.

معاون آموزشی وزارت علوم، درباره شرایط بازگشائی دانشگاه ها برای دانشجویان دوره دکتری گفت: دانشگاه ها مجازند به تشخیص استاد و به منظور برطرف اشکال با رعایت فاصله افراد و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کلاس های عظیم و دارای تهویه مناسب امکان برگزاری کلاس های حضوری را برای دانشجویان دوره دکتری فراهم نمایند.

خاکی صدیق اضافه نمود: دانشجویانی که برای پیشبرد و انجام رساله خود احتیاج به حضور و فعالیت در آزمایشگاه و کارگاه دارند می توانند با رعایت ضوابط بهداشتی و تا حد امکان به صورت تک نفره از فضای آزمایشگاه یا کارگاه استفاده نمایند. در صورت لزوم ساعات کاری آزمایشگاه و کارگاه بین دانشجویان توزیع و برنامه حضور آن ها در روز ها و زمان های مختلف تنظیم گردد. قبل و بعد از حضور هر دانشجو در آزمایشگاه و کارگاه، قسمت های مورد استفاده و تجهیزات و وسایل به نحو موثر ضدعفونی گردد. البته همه این دانشجویان برای حضور در محیط دانشگاه ملزم به دریافت گواهی سلامت از مراکز بهداشتی هستند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه علت تأکید وزارت علوم بر آموزش های الکترونیکی و پرهیز از تعطیلی کلی فعالیت های آموزشی چیست، اضافه نمود: نیمسال دوم تحصیلی 98-99 که با شیوع بیماری کووید -19 همزمان شده است از نظر وزارت علوم دوره فعال تحصیلی است و به علت لزوم حفظ تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهرماه 1399 و نیز لزوم دانش آموختگی بعضی دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیمسال تحصیلی خود (در نیمسال جاری)، الزام به اتمام این نیمسال وجود دارد.

خاکی صدیق شرح داد: اما نکته مهم تر این است که تهدید کووید -19 می. تواند تبدیل به فرصتی بی نظیر برای تحول در آموزش کشور و تقویت زیرساخت ها برای ارایه آموزش های متنوع غیر حضوری و بالا بردن سطح تاب آوری نظام آموزش عالی کشور در روبروه با شرایط مشابه احتمالی در آینده گردد.

به گفته وی، با توجه به زیرساخت های مناسب و دانش فنی موجود در زمینه آموزش های الکترونیکی در بسیاری از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و کوشش های اجرا شده در سایر دانشگاه ها در همین مدت کوتاه، این شیوه جایگزین آموزش می تواند رویه غالب دانشگاه ها در تصمیم گیری برای تداوم و اتمام نیمسال جاری باشد.

خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که اگر دانشجویی به هر علت نتواند از آموزش های غیرحضوری بهره بگیرد چه امکانی دارد، گفت: از سوی وزارت علوم شرایط منعطف و سهلی برای دانشجویان و دانشگاه ها پیش بینی شده است که آسیب های احتمالی به حداقل برسد. برای نمونه در مواردی که به هر علت برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیمسال جاری امکان پذیر نباشد، برگزاری کلاس ها، تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تأیید گروه آموزشی، اضافه بر سقف واحد های هر ترم به نیمسال بعدی قابل انتقال است.

وی ادامه داد: همچنین حذف یک یا چند درس، بی توجه به لزوم رعایت حداقل واحد های انتخابی در هر نیمسال، و یا حذف کامل واحد های درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیمسال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی گردد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در صورت لزوم و با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحد های درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس های حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از انتها نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز روبرو شده اند، مجاز است.

وی اضافه نمود: به همین دلیل و برای تسهیل در موضوع، در صورتی که محدودیت های زمانی و مکانی حاکم بر نیمسال جاری فراغت از تحصیل دانشجویانی را با تأخیر روبرو سازد، به جبران فرصت از دست رفته امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر قابل افزایش است. امکان مهمانی دانشجویان در دانشگاه برای استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه های محل زندگی یا استقرار خود به عنوان دانشجوی مهمان آزاد با اطلاع و موافقت دانشگاه نیز از دیگر تسهیلات پیش بینی شده در این زمینه است.

خاکی صدیق گفت: مجموعه این امکانات منعطف و تسهیل گر در قالب توصیه نامه ای 20 بندی به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده است که در وبگاه وزارت علوم نیز قابل دسترسی و بهره برداری است و البته تشخیص چگونگی اجرای این توصیه ها برعهده دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نهاده شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 941

به "شرایط منعطف و سهل وزارت علوم برای دانشجویان در ترم جاری ، آموزش حضوری دانشگاه ها تا سرانجام فروردین متوقف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط منعطف و سهل وزارت علوم برای دانشجویان در ترم جاری ، آموزش حضوری دانشگاه ها تا سرانجام فروردین متوقف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید