سیاره ای با 8 دقیقه زمینی فاصله از خورشید ، چرخش سریع زمین شما را از آسیب باد های خورشیدی محافظت می نماید

به گزارش یادداشت سریع، زمین پنجمین سیاره عظیم منظومه شمسی با ویژگی ها و ساختار های منحصر به فرد، مکان حیات اکنونی موجودات زنده است.

سیاره ای با 8 دقیقه زمینی فاصله از خورشید ، چرخش سریع زمین شما را از آسیب باد های خورشیدی محافظت می نماید

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، سیاره ما سومین سیاره از خورشید و تنها مکانی است که موجودات زنده در آن ساکن هستند. با اختلاف بسیار کم نسبت به سیاره زهره، زمین عظیمترین سیاره بین چهار سیاره نزدیک به خورشید است. نام زمین (Earth) تنها 100 سال قدمت دارد. تمام سیارات منظومه شمسی به جز زمین به نام خدایان روم و یونان باستان نامگذاری شده اند، با این حال Earth یک کلمه آلمانی بوده و در معنای ساده یعنی سطح زمین.

اندازه و فاصله

با شعاع 6371 کیلومتری، زمین عظیمترین سیاره خاکی است. این سیاره میانگین 150 میلیون کیلومتر و تقریبا 1 واحد نجومی با خورشید فاصله دارد. با احتساب زمان زمینی، تقریبا 8 دقیقه طول می کشد که از خورشید به زمین برسید.

مدار و چرخش

زمین هر 23.9 ساعت یکبار به دور خود و هر 365.25 روز یک دور کامل به دور خورشید می چرخد. محور چرخش زمین نسبت به صفحه مدار زمین به دور خورشید در زاویه 23.4 درجه قرار گرفته است و باعث ایجاد فصول سالانه روی این سیاره آبی می گردد. طی بخشی از سال، نیمکره شمالی به سمت خورشید و نیمکره جنوبی برخلاف آن قرار می گیرند. شش ماه بعد شرایط نیمکره ها عکس یکدیگر می گردد.

ساختار

زمین از چهار لایه تشکیل شده است. هسته سخت داخلی متشکل از آهن و نیکل 1221 کیلومتر شعاع و 5400 درجه سیلیوس دما دارد. در اطراف هسته داخلی، هسته خارجی با ضخامت 2300 کیلومتر بوده و از آهن و نیکل مذاب تشکیل شده است.

گوشته که ضخیم ترین لایه است، با مخلوط سنگ های گرم و ویسکوز 2900 کیلومتر ضخامت داشته و غلظتی شبیه به کارامل دارند. لایه خارجی، پوسته زمین است و ضخامت آن بطور متوسط 30 کیلومتر است. در انتهای اقیانوس ها این لایه نازک تر بوده و تنها 5 کیلومتر بالاتر از گوشته است.

شکل گیری

هنگامی که منظومه شمسی در حدود 4.5 میلیارد سال پیش به شکل فعلی خود رسید. هنگامی که گرانش گاز و گرد و غبار را به یکدیگر می چرخاند، زمین تشکیل شد و سیاره سوم از خورشید را شکل داد.

سطح

لیتوسفر زمین که شامل پوسته قاره ای و اقیانوسی و گوشته فوقانی است، به صفحات عظیمی تقسیم می شوند که مداوم در حرکت هستند. اقیانوس ها که تقریبا 70 درصد سطح سیاره را تشکیل داده، عمقی به اندازه 4 کیلومتر داشته و 97 درصد آب زمین را در خود جای داده اند. تقریبا تمام آتشفشان های زمین زیر اقیانوس ها پنهان هستند. طولانی ترین رشته کوه و بلندترین قله زمین در زیر این اقیانوس ها قرار گرفته اند.

اتمسفر

جو زمین از 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد گاز های دیگر تشکیل شده است. وجود این جو بر آب وهوای زمین، محافظت دربرابر تشعشعات مضر خورشیدی و شهاب سنگ ها اثر می گذارد.

وجود چرخش سریع و هسته مذاب، میدان مغناطیسی زمین را آنقدر قوی نموده که باد های خورشیدی را به شکل قطره در می آورد. وقتی ذرات باردار باد های خورشیدی در میدان مغناطیسی زمین گیر می افتند، با مولکول های هوای قطب های مغناطیسی سیاره برخورد می نمایند و باعث ایجاد شفق های قطبی یا نور های شمالی و جنوبی می شوند.

سوابق زمین شناسی نشان می دهد که وارونگی میدان مغناطیسی زمین بطور میانگین هر 400000 سال یکبار اتفاق می افتد. تا آنجا که می دانیم، وارونگی مغناطیسی صدمه ای به زندگی روی زمین وارد نمی کند و حداقل تا هزار سال دیگر اتفاق نخواهد افتاد. اما وقتی این اتفاق رخ بدهد، احتمالا عقربه های قطب نما تا چندین قرن و کامل شدن جابجایی، راستا های مختلفی نشان بدهند و بعد از کامل شدن جابجایی، همه قطب نما ها به جای شمال به جنوب اشاره خواهند کرد!

قمر و امکان حیات

زمین تنها یک قمر دارد که باعث ایجاد ثبات شده و وجود فصول و آب وهوای نامنظم را در زمین تعدیل نموده است. بعضی از قمر های سیارات دیگر قطعه سنگ هایی هستند که توسط گرانش یک سیاره گرفته شده، اما قمر زمین اینگونه نیست. وقتی زمین سیاره جوانی بود، سنگ عظیمی به آن برخورد نموده و بخشی از فضای درونی زمین را جابجا کرد. قطعات حاصل از این برخورد کنارهم قرار گرفته و قمر زمین را شکل دادند. با شعاعی به اندازه 1738 کیلومتر، قمر زمین پنجمین قمر عظیم در منظومه شمسی و در فاصله 384400 کیلومتری زمین قرار گرفته است. زمین با ویژگی های خاص تا نون تنها مکان مناسب برای حیات موجودات زنده شناخته شده است.

این سیاره را از نزدیک ببینید

سایت ناسا برای علاقه مندان به نجوم سیستم سه بعدی را طراحی نموده که به وسیله آن شما می توانید سیاره عطارد را بصورت سه بعدی مشاهده کنید. همچنین این سایت (https://solarsystem.nasa.gov/) برای شما امکاناتی درباره اطلاع از فاصله لحظه ای زمین از خورشید، مدت زمانی که سیاره رو به خورشید است، ویژگی های کلی سیاره و مقایسه آن با سیارات دیگر را بصورت سه بعدی فراهم می-کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1283

به "سیاره ای با 8 دقیقه زمینی فاصله از خورشید ، چرخش سریع زمین شما را از آسیب باد های خورشیدی محافظت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاره ای با 8 دقیقه زمینی فاصله از خورشید ، چرخش سریع زمین شما را از آسیب باد های خورشیدی محافظت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید