سوق نظام آموزشی کشور به سمت آموزش مجازی یک نیاز اساسی است

به گزارش یادداشت سریع، خبرنگاران/خراسان رضوی دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی گفت: بخش های مهمی که تحت تاثیر شدید شیوع ویروس کرونا قرار گرفته آموزش عالی و برگزاری کلاس های تئوری و عملی در دانشگاه ها است و به این دلیل سوق نظام آموزشی کشور به سمت آموزش مجازی یک نیاز مبرم و اساسی محسوب می شود.

سوق نظام آموزشی کشور به سمت آموزش مجازی یک نیاز اساسی است

دکتر محمد کشتی دار به مناسبت هفته سرآمدی آموزش در وبیناری تحت عنوان آموزش دانشگاهی دروس عملی در زمان بحران ویروس کرونا اظهار کرد: بیش از یک سال است که از عمر کرونا می گذرد و تمام دانشگاه های کشورهای بزرگ جهان از جمله دانشگاه های مربوط به آمریکا و دانشگاه هایی که در اروپاست، درگیر کووید-19 شدند.

وی افزود: در این ایام دانشگاه های دیگر به صورت مجازی فعالیت هایی داشتند و تحقیقات خویش را در زمینه علم آموزی به صورت مجازی پیش بردند. حتی مقالات و تحقیقاتی در زمینه کلاس های عملی دانشجویان صورت گرفت و به موضوعاتی از قبیل ارتباط بین دانشجو و استاد در حالت آنلاین که در واحدهای عملی نیاز است این رابطه چهره به چهره برقرار باشد، پرداخته شد. همچنین در خصوص شیوه تدریس در دوره کرونا آسیب شناسی های خوبی انجام گرفت و تلاش شد آموزش آنلاین به سمتی رود که آسیب های آن به حداقل برسد و کلاس ها برای دانشجویان مثمر ثمر باشد.

دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی شرح داد: شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورهای جهان رخ داد و تاثیرات فراوان آن بر فعالیت های اجتماعی، ورزشی، اقتصادی، سیاسی و آموزشی قابل کتمان نیست. از جمله بخش های مهمی که تحت تاثیر شدید شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، آموزش عالی و برگزاری کلاس های تئوری و عملی در دانشگاه هاست. به همین دلیل حرکت نظام آموزشی کشور به سمت آموزش مجازی یک نیاز مبرم و اساسی است.

وی در خصوص چالش های آموزش مجازی دروس عملی تربیت بدنی مطرح نمود: زیرساخت و آمادگی لازم مبنی بر آموزش تربیت بدنی از طریق فضای مجازی به صورت فراگیر وجود ندارد. درس تربیت بدنی و آموزش آن در فضای مجازی توسط خانواده ها ممکن است اهمیت و جلوه کمتری داشته باشد. نبود شناخت، لزوم استفاده بهینه از فضای مجازی و نرم افزارهای موجود در امر ورزش و همچنین فقدان سیاست های مناسب تشویقی جهت بالا بردن انگیزه های فردی اساتید تربیت بدنی از چالش های آموزش مجازی دروس عملی به شمار می رود.

کشتی دار گفت: نبود ساختار مدون استفاده از فضای مجازی در امر آموزش قبل از بروز بحران بیماری کرونا، عدم تطابق کمیت نیروی انسانی با نیاز بخش های مختلف آموزشی، محدودیت های حاکم بر فعالیت های ورزشی بانوان در فضای مجازی، ضعف فرهنگی در حوزه آموزش مجازی، برگزاری واحدهای عملی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی و کلاس های تربیت بدنی عمومی از جمله کلاس های عملی بود که با شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها برگزاری آن با مسائل فراوانی روبه رو شد.

وی با اشاره به الزامات فعالیت آموزشی در فضای مجازی بیان نمود: در نظر دریافت نوع ابزار آموزشی مورد استفاده فراگیر مانند موبایل، رایانه، تلوزیون و... برای ساخت محتوا ضروری است؛ به طوری که فونت، رنگ، قالب و اشکال مورد استفاده در هر مورد متفاوت از دیگری است. حجم اطلاعات ارائه شده باید با خواسته های تمرینی و عملی همخوان باشد؛ به طوری که ملاحظات زمان و مکان رعایت شود. محتوا باید طوری تهیه شود که پاسخ به سوالات احتاقتصادی فراگیر در آن شفاف بیان شده باشد و حجم فایل های ارسالی باید با بهترین کیفیت و در کمترین حجم ممکن تهیه شود.

دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی افزود: اجرای تمرینات عملی و حرکتی و در ضمنً آن، بیان نکات ایمنی و اساسی حرکت با جزئیات دقیق و در قالب های مورد نظر مانند عکس، پوستر و نماهای مختلف ویدیوئی نیاز دیگری است که باید در این کلاس ها به آن توجه کرد. در واقع محتوا باید طوری تهیه شود که در آن راستا ارتباط تعاملی برای بازخورد و پاسخگویی مشخص شود. جایگزینی دروس عملی گروهی با دروس عملی انفرادی که در این شرایط قابل اجرا باشد و راه اندازی و مدیریت سایت ها و نرم افزارهای اختصاصی آموزش دروس عملی تربیت بدنی همانند سامانه ستاو با محتواهای چند رسانه ای و به روز از دیگر اقدامات برای برگزاری کلاس مجازی دروس عملی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1835

به "سوق نظام آموزشی کشور به سمت آموزش مجازی یک نیاز اساسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوق نظام آموزشی کشور به سمت آموزش مجازی یک نیاز اساسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید