رنگ چشم نوزاد چه زمانی ثابت می گردد؟

به گزارش یادداشت سریع، رنگ چشم نوزاد از بدو تولد تا عظیم تر شدن تغییر می نماید، گاهی تغییرات رنگ چشم نوزاد تا دو ماهگی تعیین است ولی معمولا تا دو سالگی رنگ چشم کودک تغییر می نماید و بعد از آن ثابت می گردد.

رنگ چشم نوزاد چه زمانی ثابت می گردد؟

رنگ چشم نوزاد در زمان تولد روشن به نظر می رسد و بیشتر متمایل به رنگ های آبی، خاکستری روشن است. بعضی از مواقع نیز به علت ازدیاد چشمانی با رنگ های قهوه ای و سیاه، پدر و مادر از اینکه رنگ چشم کودک آن ها متفاوت با بقیه است، شاد می شوند.اما با گذشت زمان رنگ چشم کودک تغییر نموده و به سمت رنگ های تیره مخصوصاً قهوه ای میل می نماید.

ثابت شدن رنگ چشم نوزاد تا چه زمانی است؟

ثابت شدن رنگ چشم نوزاد به دلایل مختلفی بستگی دارد. از مهم ترین دلایل موثر در رنگ چشم کودک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • میزان رنگدانه

رنگدانه مو و پوست ما، ملانین است. این رنگدانه ها توسط سلول ها فراوری می گردد و در معین رنگ چشم کودک نقش زیادی ایفا می نماید. این رنگدانه ها از زمان تولد نوزاد با برخورد اولین نور به چشم نوزاد ایجاد می گردد. در صورتی که این رنگدانه ها کمتر در عنبیه فراوری شوند رنگ چشم روشن تر و اگر بیشتر فراوری شوند باعث تیره شدن رنگ چشم می شوند. فراوری کم این رنگدانه، رنگ چشم را سبز و یا فندقی و افزایش فراوری رنگدانه، چشم را قهوه ای یا سیاه می نماید .

دلیل اینکه رنگ چشم کودک متمایل به آبی خاکستری است، وجود مقدار کمی رنگدانهو یا عدم داشتن رنگدانه عنبیه چشم می باشد. ایجاد رنگدانه در عنبیه چشم بسیار سریعاتفاق می افتد و تا دو ماهگی کامل می گردد و تا دو سالگی پیگمان ها در چشم افزایش می یابند. بنابراین رنگ چشم کودک تا دو سالگی تغییر می نماید. دلیل تیره تر شدن رنگ چشم،تجمع پیگمان ها و یا رنگدانه با رنگ تیره تر است. از نظر قدیمی ها، تا سن نوزاد 40 روز نگردد نمی توان رنگ چشم کودک را معین نمود .

اگر رنگدانه یا پیگمان در عنبیه چشم وجود نداشته باشد باعث ایجاد بیماری آلبینیسم در نوزاد می گردد. در این بیماری نوزاد به غیر از چشم ها در پوست و مو نیز رنگدانه ندارد و اصطلاحاً زال است. عدم وجود رنگدانه در چشم موجب اختلال در سیستم بینایی کودک می گردد .

  • شرایط جغرافیایی

از عوامل دیگری که می تواند بر روی رنگ چشم نوزاد اثر بگذارد شرایط جغرافیاییاز جمله نور محیط می باشد .

  • ژنتیک

رنگ چشم و پوست نوزاد از ژنیتیک تبعیت می نماید. ژنتیک اثر مستقیم در معین رنگ چشم کودک دارد. ژنن هایی که از پدر و مادر به ارث می رسند ممکن است شبیهیا متفاوت باشد. دانشمند معروفی به نام مندل بیان می نماید که ژن تیره رنگ بر رنگ روشنغالب است و فردی با دو ژن قهوه ای و یا یک ژن آبی و یک ژن قهوه ای، به احتمال بیشتری رنگ چشم قهوه ای خواهد داشت. و تنها زمانی رنگ چشم کودک آبی می گردد که هر دو ژن او آبیباشد .

در صورتی که رنگ چشم والدین هر دو، روشن و آبی باشد احتمال آبی شدن رنگ چشم کودکشان بسیار زیاد است اما باز هم قطعی نیست. اگر پدر و مادر چشمانشان قهوه ای باشد، رنگ چشم کودکشان قهوه ای می گردد، اما این نیز قطعی نیست. بچه هایی که رنگ یک چشم آن ها آبی و چشم دیگر قهوه ای است از یک سندرم و بیماری ژنتیکی رنج می برند .

رنگ چشم کودک چه زمانی ثابت می گردد؟

تغییر رنگ چشم از 6 ماهگی تا 9 ماهگی ادامه دارد. در این مدت ملانین کافیدر چشم ذخیره می گردد و رنگ چشم به آسانی قابل معین خواهد بود. البته این تغییرات تا3 سالگی کودک ممکن است ادامه یابد. این تغییرات می تواند باعث تیره شدن رنگ چشم گردد و رنگ چشم او را از سبز به قهوه ای تغییر دهید اما تغییر رنگ چشم از سیاه به آبی غیرممکن است. حتی ممکن است این تغییرات تا بزرگسالی افراد ادامه داشته باشد .

در نتیجه...

دلیل اصلی رنگ عنبیه چشم، رنگدانه های موجود در عنبیه است. ولی تیره یاروشن بودن آن به ژنتیک و ملانین بستگی دارد. ژنتیک، معین کننده رنگ چشم است وبعضی از ژن ها اثر بیشتری می گذارند. 74 درصد شکل گیری رنگ چشم، ژن OCAZ است. این ژن در فراوری ملانین نقش اساسیدارد . به طور کلی تغییرات رنگ چشم کودک به عوامل ژنتیکی، میزان رنگدانه و شرایط جغرافیایی و آب و هوا بستگی دارد که تغییرات آن هم در افراد مختلف و شرایط مختلف، متفاوت است.

گروه مادر و کودک خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1382

به "رنگ چشم نوزاد چه زمانی ثابت می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ چشم نوزاد چه زمانی ثابت می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید