برطرف موانع گمرکی و ترانزیت راه را برای مشارکت بخش خصوصی در بازسازی قره باغ باز می نماید

به گزارش یادداشت سریع، پاییز سال جاری (6 مهر تا 19 آبان) با درگیری نظامیان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بر سر مناطق مورد مناقشه قره باغ همراه بود که خاتمه با میانجیگری روسیه و انتشار بیانیه مشترک خاتمه یافت و البته باکو توانست بخشی از اراضی مورد اختلاف را پس از دهه ها به خاک خود الحاق کند.

برطرف موانع گمرکی و ترانزیت راه را برای مشارکت بخش خصوصی در بازسازی قره باغ باز می نماید

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گفته الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان بسیاری از مناطق آزاد شده از جمله شهرستان های آق دام ، فضولی ، جبرایل ، زنگیلان و قبادلی بطور کامل تخریب شده است؛ از این رو او برای بازسازی گسترده این مناطق علاوه بر شرکت های آذربایجانی از فعالان مالی و شرکت های کشورهای دوست نیز دعوت به همکاری نموده است.

نکته ای که سیدعباس موسوی سفیر ایران در آذربایجان در نشستی که به صورت ویدئو کنفرانس با معاونت امور بین الملل اتاق ایران داشت به آن اشاره و تاکید نمود:بخش خصوصی از فرصت مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ استفاده کند.

در همین زمینه، محمدرضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران با تاکید بر فرصت هایی که این منطقه در حوزه خدمات فنی و منهندسی طرح های حوزه انرژی فراهم نموده است به پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: خوشبختانه ایران در منطقه ای از دنیا قرار گرفته است که در اصطلاح ما به آن منطقه بیضی انرژی دنیا می گوییم؛ منطقه ای که در شمال آن کشور روسیه، جنوب، کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی، عراق در غرب، در شرق هم کشورهایی که منابع مصرفی آن به ایران وابسته است، قرار گرفته است. با توجه به همین موقعیت ویژه است که بهترین فرصت برای ایجاد و اجرای طرح های توسعه ای ایران با کشورهای منطقه فراهم است.

پدیدار بر این باور است که ایران و آذربایجان در منطقه های جدید آزادشده می توانند تبادلات تجاری خوبی داشته باشند.

او تاکید می نماید: ظرفیت های آزادی در حوزه خدمات فنی و مهندسی ایران وجود دارد که صادرات آنها می تواند ارزش افزوده مضاعفی برای بخش خصوصی ایجاد کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه می دهد: بخش خصوصی از فرصت مشارکت در فرصت مناطق آزاد شده قره باغ می تواند به نحو احسن استفاده کند؛ گفت وگوهایی هرچند به صورت پراکنده اجرا شده است. حتی در نشست هایی که هم در اتاق تهران و هم اتاق ایران برگزار گردید، راهکارهای توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی آنالیز و این طور نتیجه گرفته شد تا ابتدا اولویت را به حوزه هایی بدهیم که محدودیت های کمتری به دلیل تحریم ها داریم و بازسازی در این منطقه را آغاز کنیم. به همین دلیل، خدمات فنی و مهندسی طرح های حوزه انرژی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

پدیدار ادامه می دهد: حوزه انرژی شامل گروه های مختلفی از سازندگان، پیمانکاران،مهندسان ساخت، نیرو، انرژی های نو و سایر گروه های تخصصی است که طبق مطالعات اجرا شده 3 هزار شرکت فعال در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. از طرفی تحریم ها، باعث شده تا دوسوم ظرفیت ما خالی بماند و با شرایط ایجاد شده، بهترین فرصت برای مشارکت در پروژه های سطح نگهداشت و توسعه ای به صورت مشارکتی با آذربایجان ایجاد شد است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید می نماید که برای حضور موثر بخش خصوصی در این پروژه ها، ضروری است که موانع گمرکی و ترانزیتی به صورت بین دو کشور حل گردد.

پدیدار همچنین با اشاره به طرح موضوع همکاری های شش جانبه میان کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ترکیه و گرجستان، ابراز امیدواری کرد اگر این طرح به اجرا دربیاید، می توانیم از بسیاری ظرفیت های مغفول نیز استفاده کنیم.

پدیدار تاکید می کند که برای همکاری های موثر ضروری است تا دولت آذربایجان موانع موجود را برطرف و دولت ایران هم تسهیل گری کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران می افزاید: به نظر من، موانع موجود برای همکاری ها از طرف آذری ها بیشتر است تا خودمان. اما نباید از این نکته غافل شویم که ظرفیت های صادراتی ایران در هریک از حوزه های انرژی که گفته گردد، بالاست و بهره مندی از این ظرفیت ها هم با تسهیل گری از سوی دولت محقق خواهد شد.

او معتقد است: گاها ناهماهنگی های موجود مانع از آن می گردد که از تمام ظرفیت های داخلی در حوزه برون مرزی به درستی استفاده کنیم. به رغم اینکه ظرفیت سنجی در بخش خصوصی اجرا شده است، اما هنوز این امر مورد توجه دولت قرار نگرفته است. در این میان نقش اتاق ایران بسیار پررنگ است تا به عنوان پل ارتباطی، دولت را از ظرفیت هایی که بخش خصوصی دارد، آگاه کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1341

به "برطرف موانع گمرکی و ترانزیت راه را برای مشارکت بخش خصوصی در بازسازی قره باغ باز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف موانع گمرکی و ترانزیت راه را برای مشارکت بخش خصوصی در بازسازی قره باغ باز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید