در سال گذشته چه کالاهایی وارد شده است؟

به گزارش یادداشت سریع، به گزارش خبرنگاران، حمید زادبوم در برنامه تیتر امشب سه شنبه شب شبکه خبر درباره فرایند واردات در سال های اخیر اضافه نمود: در سال گذشته 43.7 دهم میلیارد دلار واردات داشته ایم.

در سال گذشته چه کالاهایی وارد شده است؟

وی گفت: سه نوع واردات کالای سرمایه، مصرفی و واسطه ای داریم و در سال گذشته کالای واسطه ای و واسطه ای ضروری 67.3 دهم درصد و کالای سرمایه ای و سرمایه ای ضروری 13.6 دهم درصد و 17 درصد نیز کالای مصرفی و مصرفی ضروری و مابقی سایر کالاها بوده است.

زادبوم توضیح داد: در حال حاضر واردات بی رویه نداریم و نمی توانیم داشته باشیم و در سال 96 تا 98 میانگین در کل 7 درصد کاهش واردات داشته ایم، اما به طور کل در سال 96، حدود 54.4 میلیارد دلار و در سال 97 به میزان 43.1 دهم و در سال 98 نیز 43.7 دهم واردات داشته ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: واردات کالاهای ضروری بخشی برای ذخیره سازی است به طوری که واردات کالای اساسی در سال 98 نسبت به بقیه بیشتر بوده است.

وی اضافه نمود: از سال 96 تا 98 واردات هفت درصد کاهش داشته است و 98 نسبت به سال 96 بیش از 10 میلیارد دلار کاهش واردات داشته ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سال گذشته بر اساس بخشنامه سال 97 حدود 1400 قلم کالا ممنوعیت واردات داشتند و راستا ساخت داخل به سمتی رفت که واردات محدود گردد.

وی اضافه نمود: در خرداد 99 بیش از 2 هزار و 224 قلم کالا ممنوعیت واردات دارند و واردات بی رویه نداشته ایم بنابراین در کنار ساخت داخل و ممنوعیت ها، مواد اولیه فراوری و ماشین آلات و کالای اساسی باید واردات داشته باشند، اما باید تعادل برقرار باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس دستور وزیر صنعت، کارگروهی برای تخصیص ارز بر اساس اولویت کالاها تشکیل شده است و هر هفته در معاونت های وزارت صمت فهرست احتیاج به ارز کالاهای خاص داده می گردد و بر اساس ساخت داخل اولویت بندی می گردد، در اتاق پایاپای نیز صادرات و واردات کنترل و براساس عمق ساخت داخل و برگشت ارز اولویت بندی می گردد.

وی اضافه نمود: در دو ماه اخیر با توجه به اولویت ساخت داخل، هفتگی به اقلام ممنوعه واردات اضافه شده است.

زادبوم گفت: در شرایط ویژه تحریم، با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب باید با فناوری جهانی، خود را تطبیق دهیم و در درازمدت رقابت داشته باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طبقه بندی واردات و اولویت برای افزایش فراوری و جهش فراوری است بنابراین با کوشش با اعمال محدودیت واردات و عمق بخشیدن به ساخت داخل به سمت اقتصاد رقابتی برویم.

در بخش صنعت و منابع پولی محدودیت داریم

رئیس مجمع کارآفرینان گفت: برخلاف تصورات دشمن، تحریم به فرصت تبدیل شده است البته موانعی هم داریم که در بخش صنعت و منابع پولی محدودیت داریم و دولت برای تأمین منابع خود و برطرف کسر بودجه پول چاپ می نماید و مجبور است این راستا را طی کند بنابراین سال جاری نیز دولت باید این ریسک را در صنعت بپذیرد.

محمدرضا دیانی اضافه نمود: باید به صنعتگران نیز فرصت بدهیم و اقدامات مناسب شرایط ارزی امروز باشد و در بخش فراوری نیز دقت داشته باشیم.

وی گفت: باید برای تخصیص ارز به صنایعی که عمق ساخت داخل بیشتر دارند دقت گردد و با توجه به محدودیت ارز و احتیاج به کالاهای ضروری، مصرفی، بادوام و ماشین آلات نمی توان مانند قبل بخشنامه ای عمل کرد بلکه باید اولویت را عمق ساخت داخل قرار داد.

رئیس مجمع کارآفرینان اضافه نمود: اکنون در جنگ تمام عیار هستیم و باید در سال جهش فراوری با سیاست گذاری درست بر ساخت داخل تاکید کنیم و فراوری باید برای جلوگیری از ورادات تضمین داشته باشد که این کار احتیاج به برنامه ریزی بلند مدت دارد.

وی گفت: اساس کار در بخش صادرات مقیاس مالی، باید دیده گردد و رانت از بین برود بنابراین دولت باید از پیشران های مالی حمایت کند و بنگاه های کوچک و متوسط را برای حضور در عرصه جهانی دخالت دهد و بسترهای بخش خصوصی را فراهم کند.

دیانی اضافه نمود: با توجه به اینکه سیاست های امروز مناسب پیشران ها نیست دولت باید برای اقتصاد بدون نفت از بخش خصوصی یاری بگیرد. دولت باید به تشویق و موفقیت های صنعتی نیز بها بدهد و از کارافرینان نیز حمایت کند.

منبع: مهر

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1070

به "در سال گذشته چه کالاهایی وارد شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سال گذشته چه کالاهایی وارد شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید