خواص کیوی برای سلامتی

به گزارش یادداشت سریع، خواص کیوی برای سلامتی بسیارند. به عنوان مثال کیوی یکی از بهترین منابع تأمین ویتامین C است. یک فنجان کیوی محتوی 275٪ نیاز روزانه ی افراد به این ویتامین است. فیتوکمیکال های (ترکیبات شیمیایی ساخته شده در گیاهان که خاصیت درمانی دارد) موجود در کیوی همراه با انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از کیوی یک میوه خوشمزه و سرشار از مواد مغذی ساخته اند که فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

خواص کیوی برای سلامتی

خواص کیوی برای لاغری و سلامتی

این میوه خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی داشته و محتوی مقادیر چشمگیری از 20 ماده مغذی ضروری است. کیوی با وجود کالری پایین، سرشار از انرژی است. همین امر کیوی را به گزینه ای عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. یکی از خواص کیوی این است که برای سلامت قلب هم مفید است. زیرا محتوی مقادیر بالای فیبر،ویتامین K و پتاسیم بوده و از کمبود پتاسیم در بدن جلوگیری می کند. کیوی می تواند علائم بیماری های مرتبط با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و بیماری های گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیر را کاهش دهد.

مواد مغذی موجود در کیوی به رشد و نگهداری از استخوان ها و سلامت چشم کمک کرده و حتی در داشتن خواب راحت مؤثرند.

1. سرشار از ویتامین های C و E که خاصیت آنتی اکسیدانی دارندیکی از مهم ترین خواص کیوی وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. در مطالعه ای که در آزمایشگاه سلامت عمومی نروژ صورت گرفت، افزودن روزانه یک تا دو عدد کیوی به رژیم غذایی شرکت کنندگان، توانست آسیب های اکسیداتیو داخلی را به طور چشمگیری کاهش دهد. به نظر می رسد دلیل این امر وجود اندازه زیادی ویتامین سی در کیوی باشد که به ترمیم و نگهداری از بافت ها و دستگاه های بدن کمک می کند.

همچنین ویتامین E موجود در کیوی فاقد چربی بوده و در کاهش کلسترول و مبارزه با رادیکال های آزاد بسیار مؤثر است. در کنار ویتامین C و E، پلی فنول های موجود در کیوی موجب تحریک دستگاه ایمنی به فعالیت بیشتر شده و سرعت عکس العمل دستگاه ایمنی را افزایش می دهد.

2. خواص کیوی برای پوست؛ مقابله با پیری و کمک به سلامت پوستکلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن ما بوده و واحد سازنده پوست، عضلات، استخوان ها و زردپی هاست. با افزایش سن، کلاژن شروع به تجزیه می کند، درحالی که که ویتامین C می تواند این فرایند را به تأخیر بیندازد.

براساس پژوهشی که در مجله فیزیولوژی سلولی چاپ شد، پلی ساکاریدهای موجود در کیوی می توانند تولید کلاژن در بدن را دو برابر کرده و تجزیه کلاژن ناشی از افزایش سن را کاهش دهند. همچنین کیوی محتوی کاروتنوئید و آنتی اکسیدانی به نام لوتئین است که به طور شگفت انگیزی به سلامت پوست کمک می کند و آن را از تأثیرات مخرب پرتو های فرابنفش در امان نگه می دارند.

3. کمک به سلامت دستگاه تنفسیکیوی و سایر میوه های سرشار از ویتامین C در درمان برخی بیماری های تنفسی پیروز عمل کرده اند. در دو مطالعه، بزرگ سالان و بچه ها مبتلا به آسم و سایر بیماری ها و عفونت های تنفسی شرکت کردند. افزودن کیوی به رژیم غذایی این افراد، تأثیرات مثبتی در شرایط آنها ایجاد کرد. پژوهشگران نتیجه گیری کردند که کیوی با افزایش اندازه ویتامین C در بدن بیماران می تواند علائم بیماری شان مانند خس خس سینه، گرفتگی بینی و مدت زمان گلودرد را کاهش بدهد.

4. خواص کیوی برای چشم؛ کمک به بینایی و جلوگیری از بیماری های چشمماده مغذی لوتئینِ موجود در کیوی نه تنها از پوست محافظت می کند، بلکه یک فیتوکمیکال قدرتمند است که می تواند از بروز بیماری های چشم مانند دژنراسیون وابسته به سن ماکولا پیشگیری کند. لوتئین می تواند اثرات منفی پرتو فرابنفش با طول موج کوتاه را خنثی کند.

یک عدد کیوی بزرگ محتوی 171 میلی گرم لوتئین بوده که این اندازه تقریبا از همه میوه ها بیشتر است. خواص کیوی تنها به اینها محدود نمی شود. کیوی علاوه بر لوتئین، محتوی کاروتنوئید و ویتامین A بوده که به حفظ سلامت چشم کمک می کنند.

5. خواص کیوی برای یبوست و اختلالات گوارشی؛ کمک به گوارشکیوی درمانی برای اختلالات گوارشی و مسائل روده است. براساس مطالعات مختلف، کیوی می تواند عوارض مسائل مرتبط بابیماری التهابی روده و سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد. افزودن کیوی به رژیم غذایی بیماران مبتلا به مسائل گوارشی، با افزایش آنتی اکسیدان ها و فیبر و ایجاد خاصیت ضد التهاب به بهبود عملکرد روده کمک می کند.

6. کمک به سلامت دستگاه قلبی-عروقیبدون شک کیوی یکی از بهترین میوه ها برای کمک به سلامت قلب است. خوردن روزانه یک عدد کیوی خطر سکته مغزی، تشکیل لخته خون و بیماری های قلبی-عروقی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

پتاسیم موجود در کیوی با خنثی کردن اثر سدیم به کاهش فشار خون، جلوگیری از اتساع عروق و آرامش رگ های خونی در بدن کمک می کند. فیبر موجود در کیوی به سلامت قلب کمک می کند. همچنین به همراه ویتامین K می تواند از تجمع کلسیم در سرخ رگ ها جلوگیری کند و خطر حملات قلبی را کاهش دهد.

براساس مطالعات، اندازه تری گلیسرید در افرادی که به طور منظم کیوی می خورند، نسبت به دیگران 15٪ کمتر است. همچنین کیوی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3، مهمیم، ویتامین E و مس است. همه اینها ازجمله خواص کیوی هستند که به عملکرد مناسب دستگاه قلبی-عروقی و حفظ سلامت آن کمک می کنند.

7. نگهداری و ترمیم استخوان هاویتامین K موجود در کیوی تنها به سلامت سرخ رگ ها کمک نمی کند، بلکه به کمک کلسیم در تشکیل استخوان ها هم مؤثر است. به همین دلیل کمبود ویتامین K می تواند مسائل جدی برای استخوان ها ایجاد کند. مطالعات نشان می دهند رژیم های غذایی سرشار از ویتامین K به بهبود سلامت استخوان کمک می کند و در کاهش بیماری ها و آسیب های مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان مؤثرند.

8. درمان مسائل خواب به خاطر وجود سروتونینیکی دیگر از خواص کیوی از ترکیبی به نام سروتونین سرچشمه می گیرد. احتمالا کیوی به خاطر وجود سروتونین به خواب بهتر کمک می کند. سروتونین موجود در کیوی می تواند زمان و کیفیت خواب را به ترتیب 13 و 5 درصد افزایش دهد. بنابراین اگر نمی توانید خوب بخوابید، شاید خوردن کیوی راهکار مشکل تان باشد. همچنین براساس شواهد موجود، سروتونین می تواند درتقویت حافظه، بهبود خلق و خو و حتی بهبود افسردگی مؤثر باشد.

9. خاصیت ضدسرطاندر چین از گذشته های دور از درختان سرده آکتینیدا (که کیوی هم در این سرده واقع شده است) در درمان بیماری هایی مانند درد مفصل، سنگ مثانه، سرطان کبد و مری استفاده می شده است. تأثیر بازدارندگی میوه و ریشه کیوی بر رشد سلول های مربوط به سرطان روده بزرگ، سرطان ریه و کبد انسان ثابت شده است. در آزمایش های اجرا شده بر روی موش ها، کیوی به لطف پلی ساکاریدها و آنتی اکسیدان هایش توانست خاصیت ضدتومورش را نشان بدهد و موجب کاهش سلول های سرطانی بشود.

به این دلایل کیوی در زمره بهترین غذاهای ضدسرطان واقع شده است.

10. خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریدر چندین مطالعه، هر دو نوع کیوی سبز و کیوی طلایی خاصیت ضدقارچی و ضدباکتری از خود نشان دادند. بیشترین فعالیت ضدباکتری در دانه های کیوی مشاهده شد. این دانه های سیاه رنگ به خاطر اندازه کوچک شان همراه میوه مصرف می شوند.

کیوی طلایی محتوی پروتئینی به نام اکتی چینین است که خاصیت ضدقارچی بالایی دارد. عصاره کیوی در برابر بسکمک از سویه های باکتری ها از خود فعالیت ضدباکتری نشان داد. البته این توانایی ممکن است به آنتی اکسیدان های مختلف موجود در کیوی هم مرتبط باشد.

مقایسه کیوی و پرتقالهر دوی این میوه ها به خاطر داشتن اندازه بالای ویتامین C شناخته شده هستند. مصرف پرتقال و کیوی به حفظ سلامتی بدنکمک می کند. تفاوت اندکی بین مواد مغذی موجود در پرتقال و کیوی وجود دارد که به مقایسه آنها می پردازیم.

شباهت ها
هر دوی این میوه ها به خاطر دارابودن اندازه زیاد ویتامین C و سایر مواد مغذی، خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی داشته و به تقویت دستگاه ایمنی کمک می کنند.

هر دوی این میوه ها به درمان مسائل گوارشی کمک می کنند. پرتقال خاصیت ادرارآور داشته و به سم زدایی از دستگاه گوارش کمک می کند. کیوی خاصیت ضدالتهابی داشته و به کاهش علائم بیماری های گوارشی کمک می کند.

پرتقال و کیوی خاصیت ضدباکتری و ضدمیکروبی دارند.

هر دوی این میوه ها با کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی، به سلامت قلب کمک می کنند.

تفاوت هاکیوی قند بیشتری دارد.

پرتقال خاصیت ضدالتهابی و ضددرد بیشتری دارد.

توانایی کیوی در تولید و نگهداری از استخوان ها و پیشگیری از بیماری های چشم و دستگاه تنفس ثابت شده است.

پرتقال می تواند به عنوان پاک کننده ضدباکتری استفاده شود.

تأثیر کیوی در مبارزه با پیری و رادیکال های آزاد بیشتر است. همچنین کیوی محتوی مقادیر چشمگیری از ویتامین A و لوتئین است.

پرتقال به واسطه خاصیت ضدمیکروبی اش به سلامت دهان کمک می کند.

حقایق تغذیه ای و خواص کیوییک کیوی بزرگِ تازه یِ خامِ بدون پوست محتوی مقادیر زیر است:

56 کالری انرژی؛

13 گرم کربوهیدرات؛

1 گرم پروتئین؛

0.5 گرم چربی؛

2.7 گرم فیبر؛

84.4 میلی گرم ویتامین C (معادل 141٪ نیاز روزانه بدن به این ویتامین)؛

36.7 میکروگرم ویتامین K (معادل 46٪ نیاز روزانه بدن به این ویتامین)؛

284 میلی گرم پتاسیم (معادل 8٪ نیاز روزانه بدن به این ویتامین)؛

1.3 میلی گرم ویتامین E (معادل 7٪ نیاز روزانه بدن به این ویتامین)؛

0.1 میلی گرم مس (معادل 6٪ نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی)؛

22.7 میکروگرم فولات (اسید فولیک) یا ویتامین B9 (معادل 6٪ نیاز روزانه بدن به این ویتامین).

تاریخچه مصرف کیویکیوی که با عنوان انگورفرنگی چینی هم شناخته می شود، واریته های (جوره) مختلفی دارد که کیوی سبز و کیوی طلایی معروف ترین آنها هستند. با اینکه کیوی به تنهایی هم خوشمزه است، ولی می توان از آن در سالادها، آب میوه های مخلوط و سایر وعده های غذا و میان وعده ها هم استفاده کرد.

آیا می توان از پوست کیوی استفاده کرد؟ پوست کیوی شبیه به پوست هلو بوده و کُرک دار است. می توانید کیوی را با پوست یا بدون آن میل کنید.

کیوی سابقه طولانی در تغییر نام دارد. نام اصلی چینی آن یانگ تائو به معنای توت فرنگی-هلو است. سپس اروپایی ها نام آن را انگورفرنگی چینی گذاشتند. زمانی که برای اولین بار چین شروع به صادرات کیوی کرد، هنوز از آن با نام انگورفرنگی چینی نام می بردند. در قرن بیستم میلادی کیوی به نیوزیلند صادر و در آنجا پرورش داده شد. در زمانی که نیوزیلند شروع به صادرات کیوی کرد، به میوه های خانواده بری مالیات تعلق می گرفت؛ به همین دلیل نام آن را به کیوی تغییر دادند. در نیوزیلند پرنده ای به نام کیوی هم وجود دارد که کوچک، قهوه ای و کُرک دار است و مدت ها قبل از میوه کیوی، نام این پرنده همین بوده است.

درخت کیویدرخت کیوی درختچه چوبیِ بالافراینده ای است که می تواند تا ارتفاع 9 متر هم برسد. پرورش کیوی می تواند سخت باشد و چندین بار تلاش برای پرورش آن در استان کالیفرنیا با شکست و اتلاف سرمایه همراه شد.

در سال 2012 ایتالیا بزرگ ترین صادر کننده کیوی جهان شد و نیوزیلند با اختلاف اندکی در تعقیب ایتالیا قرار گرفت.

تهیه و آماده سازی کیویکیوی قابلیت نگهداری بالایی دارد. با اینکه فصل برداشت کیوی در زمستان تا اوایل بهار است، ولی شاید در مقاطع دیگر سال هم بتوان آن را در برخی فروشگاه ها تهیه کرد. در صورت نگهداری مناسب، می توان کیوی را تا 8 هفته پس از برداشت حمل ونقل کرد.

در زمان خرید معمولا اندازه میوه شاخص معین کننده ای نیست. کیوی نارس سفت است و به نهایت شیرینی خود نرسیده است. اگر نمی خواهید کیوی را ظرف چند روز آینده مصرف کنید، کیوی های سفت تر را انتخاب کنید.

می توانید کیوی را در خانه در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کنید. نگهداری کیوی در کیسه کاغذی می تواند سرعت رسیدن آن را 4 تا 6 روز افزایش دهد. همچنین اگر در این کیسه یک عدد موز یا سیب بیندازید، سرعت رسیدن کیوی به مراتب بالاتر می رود. کیوی رسیده بیشترین آنتی اکسیدان های جذب شدنی را دارد.

در زمان آماده سازی کیوی می توانید تصمیم بگیرید که آن را با پوست یا بدون آن میل کنید. پوست کرک دار کیوی شاید به نظر برخی عجیب باشد، ولی ازنظر عده ای دیگر، پوست آن شبیه به پوست گلابی و هلو است و آن را می خورند. راحت ترین و سریع ترین راه برای کندن پوست کیوی این است که با کارد از یک سر کیوی تا سر دیگر آن را بِکَنید.

می توانید کیوی را به طور خام، در شیرینی ها و محصولات پختنی، در آب میوه ها یا برای نرم کردن گوشت استفاده کنید. پروتئین اکتینیدین موجود در کیوی با ایجاد یک واکنش آنزیمی به نرم کردن غذاها کمک می کند. برای نرم کردن گوشت به وسیله کیوی باید کیوی را به مدت 10 دقیقه به سطح گوشت بمالید و سپس گوشت را بپزید.

وجود پروتئین کیوی شما را مجبور می کند تا این میوه را در آخر به غذاهای لبنی و دسرهای خامه ای و ژلاتینی اضافه کنید. زیرا کیوی به مرور باعث آبکی شدن اینها می شود. همین امر در مورد افزودن کیوی به سالاد میوه هم صادق است. بنابراین کیوی را در آخرین مرحله به این غذاها بیفزایید.

می توانید از کیوی به روش های زیر استفاده کنید:

آن را از وسط ببرید و مانند یک کاسه طبیعی استفاده کنید.

با میوه ها و سبزیجات دیگر آب میوه مخلوط یا اسموتی درست کنید.

می توانید با کیوی بستنی یخی درست کنید و در گرمای تابستان با خوردنش خنک شوید.

کیوی را در سالادهای سبز یا سالاد میوه بریزید.

کیوی را در برخی دسرهای موردعلاقه تان بریزید.

عوارض جانبی احتمالی و مضرات کیویآلرژی یا حساسیت به کیوی بسیار رایج است و 10٪ تمام واکنش های آلرژیک نسبت به غذا در بچه ها به وجود می آید. مخصوصا افرادی که به لاتکس، موز و آووکادو حساسیت دارند، باید بیشتر مراقب واکنش های آلرژیک ناشی از مصرف کیوی باشند. حساسیت به کیوی می تواند باعث بروز سندرم حساسیت اورال، کهیر (دراثر مصرف یا لمس)، ورم، خارش پوست، حساسیت بینی و دهان و آنافیلاکسی شود که می تواند جان فرد را تهدید کند.

افرادی که از داروهای مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا استفاده می کنند، باید از کیوی در مقادیر میانه استفاده کنند. زیرا پتاسیم موجود در کیوی می تواند موجب افزایش پتاسیم بدن به بالاتر از حد طبیعی بشود. افزایش پتاسیم می تواند برای کلیه ها مخصوصا در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مضر باشد.

همچنین کیوی در برخی افراد باعث کاهش سرعت لختگی خون شده و بر کسانی که اختلالات خون ریزی دارند، مشکل ایجاد کند. بنابراین اگر عمل جراحی در پیش دارید، توصیه می شود حداقل از دو هفته قبل از عمل کیوی مصرف نکنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2029

به "خواص کیوی برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص کیوی برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید