خبرنگاران ارزیابی طرح اخذ مالیات از زنجیره صادرات فولاد

به گزارش یادداشت سریع، تهران- خبرنگاران- موضوع اخذ مالیات از زنجیره فولاد روز گذشته (یازدهم آبان) در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حالی کلید خورد که در نیمه نخست سال جاری تمامی اقلام صادراتی شمش، مقاطع طویل و تخت فولادی با کاهش متوسط 40 درصدی روبرو شدند.

خبرنگاران ارزیابی طرح اخذ مالیات از زنجیره صادرات فولاد

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، اطلاعات پیشین کمیته نظارت بر بازار و توسعه صادرات سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گویای آن است برنامه جهش صادرات در سال 1400 در دستور کار واقع شده است و از جمله راهکارهای رشد صادرات فولاد ایران با اولویت نخست شامل کاهش هزینه های بانکی مرتبط با صادرات و امکان گشایش اعتبار اسنادی برای مشتریان و کشورهای هدف صادراتی پیش بینی شده است.

همچنین ارائه تسهیلات اقتصادی با بهره پایین یا بدون بهره برای خرید و انتقال فناوری فولادسازی، ارائه مشوق های اقتصادی- بانکی و معافیت های اقتصادیاتی جدید دولتی برای صادر کنندگان نمونه، به روزآوری استانداردها با هدف ارتقای کیفیت محصول و افزایش رقابت پذیری آن، شناسایی ظرفیت های خالی در زنجیره فولاد و مشخص تا سقف 10 درصد مشوق های صادراتی متناسب با رشد ارزش افزوده و قابل تسویه حساب با اقتصادیات بر ارزش افزوده و نیز افزایش بازارهای صادراتی به وسیله توسعه زنجیره فروش محصولات در کشورهای هدف است.

بنابراین هنگامی که فولاد با سهم 40 تا 45 درصدی در مجموع صادرات بخش معدن و صنایع معدنی خودنمایی می نماید، چگونه میخواهیم با وضع اقتصادیات به جهش صادراتی دستیابیم.

آیا موافقت وزارت صنعت، معدن وتجارت و از پی آن معاونت امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه با وضع اقتصادیات گویای درستی اقدام کمیسیون صنایع و معادن مجلس است، یا این طرح به برآورد توسط اهل حرفه و خبرگان اقتصادی احتیاج دارد.

موضوع وضع اقتصادیات در تمامی کشورهای جهان مورد تاکید واقع شده است، اما آیا در شرایط تشدید تحریم ها و بحران کرونا که امروز علاوه بر مردم ما جهانیان نیز با آن دست به گریبان شده اند، فرصتی مناسب برای مطالبه اقتصادیات از صادرات زنجیره فولاد است؟

آمارهای انجمن فراوری کنندگان فولاد ایران گویای نزول صادرات شمش فولاد به میزان 19 درصد در نیمه نخست سال جاری دارد که مقاطع تخت فولادی 60 درصد و مقاطع طویل به افت 45 درصدی نسبت به 6 ماهه ابتدایی سال 98 رسید.

کاهش مصرف فولاد ایران

آمارهای کمیته نظارت بر بازار و توسعه صادرات ایمیدرو نشان می دهد، پیش از این نرخ بهره وری ظرفیت در فراوری فولاد تا 62 درصد ثبت شده بود که این امر سبب اتلاف منابع شد، درحالی که متوسط این ضریب در جهان 72 درصد (WorldSteel) و درچین 86 درصد را نشان می دهد.

سال 92، ظرفیت فولاد 22.5 میلیون تن و فراوری16.1 میلیون تن بود،سال 93 ظرفیت و فراوری به ترتیب 22.5 و 17.5 میلیون تن به ثبت رسید، سال94، ارقام 23.7 و 16.7 میلیون تن ثبت شد، سال 95 بالغ بر 29.8 و 18.5 میلیون تن بود و پایان در سال گذشته با دستیابی به ظرفیت نزدیک به 40 میلیون تن، بالغ بر 27.2 میلیون تن شمش فولادی فراوری شد.

برنامه صادرات فولاد در 1400

آنالیز پیشینه صادرات فولاد ایران نشان می دهد که کشورهای مقصد صادراتی ایران از همسایگان جنوبی شروع، خاور دور، آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین را دربر می گیرد و سال 98 فراتر از 10 میلیون تن این فلز راهبردی به بازارهای هدف صادر شد.

طبق برنامه اهداف صادراتی فولاد، قرار است در سال 1400 بالغ بر 14 میلیون (ارزش 5.6 میلیارد دلار) شمش و فراوریات فولادی صادر گردد، اما اجرای طرح اخذ اقتصادیات از صادرات فولاد، تحقق این مهم را سخت خواهد ساخت.

تنظیم بازار زنجیره فولاد با اخذ اقتصادیات از صادرات

موضوع تصویب عرضه اجباری سنگآهن در بورسکالا و مشخص قیمت آن بر اساس رقابت، می تواند پیامد آن را به دنبال داشته باشد که قیمت کنسانتره و گندله و آهن اسفنجی کشور به میزان قابل ملاحظه ای افزایش و به مرز قیمتهای صادراتی برسد.

امروز با وجود مازاد 10 میلیون تنی فراوری فولاد نسبت تقاضای داخلی و نیار ارزی کشور و باوجود مخالفت اتاق بازرگانی و انجمن های تخصصی ذیربط، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اقدام به تایید اخذ اقتصادیات از صادرات زنجیره فولاد نموده و معاونت امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت نیز با این پیشنهاد موافقت دارد.

منبع: ایرنا

انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1296

به "خبرنگاران ارزیابی طرح اخذ مالیات از زنجیره صادرات فولاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ارزیابی طرح اخذ مالیات از زنجیره صادرات فولاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید