بررسی تخصصی مودم هواوی B818: زیبا، قوی، سریع، کاملا به روز و با امکانات کامل

به گزارش یادداشت سریع، روزی که علیرضا پیامی برایم فرستاد و درباره خرید یک مودم 4G یا 5G رده بالا راهنمایی می خواست؛ اصلا تصور نمی کردم رد و بدل شدن چند پیام در تلگرام منجر به نوشتن مفصل ترین بررسی تخصصی مودم سایت شبکه چی شود.

بررسی تخصصی مودم هواوی B818: زیبا، قوی، سریع، کاملا به روز و با امکانات کامل

علیرضا دنبال یک مودم رده بالا و سریع برای کارهایش بود. میان خرید مودم های هواوی B818 و 5G CPE Pro 1 مردد مانده بود. من پیشنهاد دادم فکر خرید یک مودم 5G را کنار بگذارد و در عوض یک مودم 4G LTE رده بالا بگیرد. هنوز برای خرید مودم های فایوجی در ایران زود است و تعیین نیست دقیقا چه زمانی کاربران عادی به این نسل اینترنت دسترسی پیدا می کنند و آن هم با چه تعیینات و شرایطی!

پیشنهاد من انتخاب از بین مودم های هواوی B618 و B818 بود. چندین بار درباره مزایا و معایب، تعیینات، قیمت و گارانتی این دو مدل مودم صحبت کردیم و در نهایت با سبک و سنگین کردن همه جوانب؛ علیرضا تصمیم گرفت مودم هواوی B818 را از یک سایت فروشنده مودم خریداری کند.

علیرضا پیشنهاد داد وقتی مودم به دستش رسید؛ تجربه کاربری استفاده از آن و همین طور چند عکس از تست سرعت اینترنت را برایم بفرستد تا دیگر خواننده ها نیز بیشتر با این مودم آشنا شوند.

اما این دوست عزیز، دلسوزانه، علاقه مندانه و مسئولیت مدارنه، پس از مدتی یک بررسی مفصل و کامل، مملو از نکات ریز و جزئی ولی مهم از مودم هواوی B818 برایم فرستاد. حقیقتا اگر خودم می خواستم این مودم را از نزدیک بررسی کنم؛ نمی توانستم این قدر دقیق و همراه با جزئیات کامل بنویسم.

بارها از علیرضا تشکر کردم و باز باید در اینجا خالصانه و خاشعانه سپاس ویژه ای داشته باشم بابت زحمتی که برای آماده کردن این مطلب کشیدند. حتما آثار این زکات علم را در زندگی خواهند دید و برایشان آرزوی موفقیت داریم.

بیشتر از این شما را منتظر نگذارم و سراغ خواندن بررسی کامل و تخصصی مودم رده بالای هواوی B818 برویم:

مقدمه

مودم هواوی B818، در کلاس LTE Cat 19، آخرین نسل از سری مودم های 4g شرکت هواوی است که اواخر سال 2018 معرفی و در مارس 2019 عرضه دنیای شد و با وجود روی کار آمدن نسل پنجم شبکه تلفن همراه و تولید مودم های 5g (مثل HUAWEI 5G CPE Pro و HUAWEI 5G CPE Pro 2)، همچنان در خط تولید شرکت هواوی وجود دارد.

اگر به وب سایت هواوی گلوبال سر بزنید، متوجه می شوید که در حال حاضر مودم 4g router 3 prime فقط در کشور استرالیا عرضه می شود و شما برای خرید این مودم، به وب سایت رسمی اپراتور optus یا vodafone ارجاع داده خواهید شد.

به طور معمول، مودم های 4g/5g توسط تولیدکننده اصلی به طور مستقیم به فروش نمی رسند؛ بلکه توسط اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت همراه در هر کشور، با تعداد زیاد به شرکت سازنده سفارش داده شده و با لوگو و بعضا اسم جدید و حتی ویژگی های شخصی سازی شده (مثل تغییر باندهای فرکانسی پشتیبانی شده توسط مودم، نصب فریم ویر اپراتور سفارش دهنده بر روی مودم، lock مودم و …) با قیمت های مختلف به دست مصرف کننده نهایی می رسند.

مودم b818 هم توسط اپراتورهای مختلف سفارشی سازی شده است؛ در نتیجه نسخه های متنوعی داره و دلیلی ندارد همه آن ها مورد بررسی قرار بگیرند؛ چون ویژگی های اصلی مودم در همه نسخه ها یکسان است.

ولی به طور کلی این مودم در دو مدل 260 و 263 به بازار عرضه می شود. مدل B818-260 با نام Gigacube CAT 19 یا gigacube 1600 هم شناخته می شود که توسط اپراتور انگلیسی vodafone عرضه شده و مدل B818-263، با نام 4g router 3 prime شناخته می شود.

در توضیح تفاوت های این دو مدل باید به تعداد کمتر فرکانس های پشتیبانی شده در مدل 260، حذف پورت تلفن (RJ11) و وجود پورت usb در این مدل اشاره کرد (در برخی سایت ها تفاوت هایی مربوط به وای فای ذکر شده از قبیل فناوری MIMO 3×3 به جای MIMO 2×2 و قابلیت اتصال حدبیشتر 32 کاربر به طور همزمان به وای فای به جای 64 نفر).

مودمی که من در اختیار دارم، توسط اپراتور استرالیایی اپتیوس (optus) عرضه شده و جزو معدود مودم های رده بالای 4g/5g وارد شده به ایران است که توسط واردکننده های غیر رسمی و در تعداد انگشت شمار وارد شده و به طبع، گارانتی هم ندارد.

آنباکس مودم

ابتدا لازم است یه نکته را یادآوری کنم. تمام مودم های هواوی دارای secure label روی محل بازگشایی جعبه هستند. یعنی یک برچسب مخصوص دارند که برای باز شدن درب جعبه، الزاما باید اونو پاره کرد و اگر مخدوش باشد، خیلی راحت می شود فهمید که جعبه باز شده و پلمپ نیست. به این نکته هنگام خرید توجه کنید.

البته بیشتر اپراتورهای ایرانی برای اینکه خودشان مودم ها را شخصی سازی و لاک کنن، بعد از دریافت مودم ها به صورت پیش فرض کارخانه، پلمپ محصولات را باز می کنند و تغییرات دلخواه شان را اعمال می کنند و بعد دوباره به جعبه برمی گردانند.

اما داخل جعبه مودم هواوی B818 چه چیزهایی هست؟

یک دستگاه مودم B818-263

آداپتور

دفترچه راه اندازی سریع

کابل شبکه اترنت

کابل تلفن

کارت گارانتی

در وب سایت هواوی مورد 4 و 5 و 6 اختیاری ذکر شده (یعنی می تواند در جعبه وجود نداشته باشد). در مورد مودم پیش روی من، 4 مورد اول در جعبه موجود بود ولی خبری از کابل تلفن و کارت گارانتی هواوی یا اپتیوس نبود.

طراحی و ظاهر مودم

طول: 10.3 سانتی متر

عرض: 10.3 سانتی متر

ارتفاع: 22.5 سانتی متر

وزن: 614 گرم

طراحی مودم واقعا چشم نواز است. رنگ سفید یخچالی و ظاهر مدرن و مینیمالیستی دارد (البته اگه تعداد زیاد چراغ های شرایط مودم رو فاکتور بگیریم). برعکس چیزی که در تصاویر به نظر می رسد، طراحی کامپکت و جمع و جوری دارد و وزن حدود نیم کیلویی آن گویای این است که با محصول بزرگ و سنگینی سروکار نداریم.

طراحی مکعبی شکل نسل قبلی یعنی B618 را به ارث برده، با این تفاوت که گوشه ها کمی انحنای بیشتری پیدا کردند. طول و عرض 8 میلی متر و ارتفاع 17 میلی متر بیشتر شده است.

رنگش کمی سفیدتر شده و لوگو هواوی حذف شده و فقط به صورت نوشته در جلوی آن وجود دارد. همین طور نوشته های روی دکمه ها تبدیل به لوگوی معادل شان شدند. مثلا دکمه WPS به شکل آیکون Smart Home درآمده (پروژه خانه هوشمند هواوی). ضمناً پورت های LAN و LAN/WAN از رنگ آبی به خاکستری تبدیل شدند و آداپتور از رنگ مشکی به رنگ سفید تبدیل شده، همینطور خبری از پورت USB نیست.

جنس بدنه از پلاستیک است و پایه مودم با یک نوار از جنس لاستیک پوشیده شده تا از لیز خوردن روی سطوح جلوگیری شود. بدنه اثرانگشت را به خودش جذب نمی کند ولی مشابه چیزی که در B612 داشتیم، مستعد جذب لکه و خط و خش های ریز هست که خیلی سخت از بین می رود.

با در دست دریافت مودم متوجه می شوید که اجزای داخل آن به بدنه به خوبی چسبیدن و شل و ول نیستند، ولی این طور حس می شود که داخل بدنه فضای خالی زیادی وجود داره و اینکه جنس بدنه می توانست بهتر باشد.

البته از یک مودم با آنتن های داخلی بیش از این هم انتظار نمی رود؛ چون جنس و ضخامت بدنه باید به گونه ای باشد که در آنتن دهی تاثیری نگذارد. به طور کلی با وجود اینکه در دست حس اسباب بازی رو القا می کند و نه یک محصول پریمیوم، ولی به اندازه کافی بدنه مقاومی دارد.

چراغ های شرایط و درگاه ها

همونطور که اشاره کردم، تعداد زیاد چراغ های شرایط در جلوی دستگاه، کمی از زیبایی آن کاسته که البته طراحان هواوی متوجه این موضوع شده اند و در نسل جدید مودم های این شرکت فقط 3 چراغ شرایط در جلوی آن ها تعبیه شده است.

این 8 چراغ از پایین به بالا شامل موارد زیر می شوند:

مود (Mode)

به رنگ سبز= متصل به اینترنت از طریق پورت WAN

ثابت به رنگ سبزآبی= متصل به شبکه 4G

ثابت به رنگ آبی= متصل به شبکه 3G

ثابت به رنگ قرمز= عدم اتصال به شبکه

وای فای (WiFi)

ثابت به رنگ سبز= وای فای روشن

چشمک زن سریع به رنگ سبز= در حال اتصال یک دستگاه به وای فای از طریق wps/hilink

چشمک زن آهسته به رنگ سبز= یک دستگاه hilink آماده اتصال به وای فای وجود دارد

خاموش= وای فای خاموش

LAN/WAN

ثابت به رنگ سبز= پورت lan/wan به یک دستگاه lan یا یک پورت ethernet متصل است

چشمک زن به رنگ سبز= درحال انتقال دیتا از طریق پورت lan/wan

خاموش= عدم اتصال

شرایط (status)

ثابت به رنگ سبز= متصل به شبکه

چشمک زن به رنگ سبز= درحال آپدیت فریم ویر (firmware) مودم

خاموش= عدم اتصال به شبکه

پاور (Power)

ثابت به رنگ سبز= مودم روشن است

خاموش= مودم خاموش است

سه چراغ برای نمایش میزان آنتن دهی:

ثابت به رنگ سبز= تعداد بیشتر، آنتن دهی قویتر

چراغ های آنتن دهی، بالای دکمه wps/hi و بقیه چراغ ها، پایین این دکمه قرار دریافتد. برای اتصال دستگاه های دارای وای فای یا دستگاه های خانه هوشمند هواوی (hilink devices) به مودم بدون نیاز به وارد نمودن SSID و رمزعبور تعیین شده برای مودم، چند ثانیه دکمه wps/hi را می گیریم و بعد رها می کنیم. مدت زمان انتظار مودم برای اتصال 2 دقیقه است.

در پشت مودم، پورت ها از پایین به بالا:

درگاه شارژ DC = جهت اتصال آداپتور استاندارد هواوی با خروجی 12 ولت 2 آمپر

پورت تلفن RJ11 = برای اتصال یک تلفن به مودم با استفاده از کابل تلفن برای برقراری تماس از طریق سیم کارت

پورت LAN/WAN گیگابیتی = برای اتصال کابل اترنت جهت ارسال اینترنت به دستگاه های متصل از طریق LAN یا دریافت اینترنت از یک مودم دیگر از طریق WAN

پورت LAN گیگابیتی = برای اتصال کابل اترنت جهت ارسال اینترنت به دستگاه های متصل از طریق LAN

دو پورت TS-9 محافظت شده با درپوش = برای اتصال دو عدد آنتن خارجی از نوع TS-9 به مودم و افزایش گیرندگی سیگنال

همچنین دکمه روشن/خاموش در پشت مودم و پایین پورت TS-9 قرار گرفته است.

پایین مودم (زیر مودم) شاهد برچسب تعیینات مودم به همراه کلید ریست فکتوری و اسلات سیم کارت با اندازه میکرو(اندازه متوسط) محافظت شده با درپوش هستیم. اطلاعاتی مانند مدل، نام شبکه وای فای، رمزعبور پیش فرض وای فای، آدرس آی پی دسترسی به پنل مدیرتی، پین کد WPS و اطلاعات بسیار دیگری را می بینیم.

توجه کنید: برای دسترسی به اجزای داخلی مودم جهت تعمیرات، باید پیچ هایی که زیر نوارهای لاستیکی در پایه مودم پنهان شدند رو باز کنید. یک برچسب کوچک روی یکی از این نوارها وجود دارد که در صورت باز کردن نوار لاستیکی، کنده می شود و دسترسی به پیچ ها امکان پذیر می شود. در نتیجه مخدوش بودن یا عدم وجود این برچسب نشان از دسترسی به پیچ ها و احتمالا تعمیر و دستکاری مودم دارد.

باندهای فرکانسی پشتیبانی شده

B818-263(4g router 3 prime):

4G LTE: B1/3/5/7/8/20/28/32/38/40(2300~2390MHz)/41/42/43

3G UMTS: B1/5/8

B818-260(gigacube cat 19): B1/3/7/8/20/28/32/38/42

شما می توانید با استفاده از عکس بالا (منبع) مقادیر ذکر شده را به Mhz تبدیل کنید تا متوجه شوید کدام باندهای رادیویی از نوع TDD (اینترنت ثابت) و کدام باندها از نوع FDD هستند.

سه اپراطور اصلی ایران به شکل زیر فرکانس های FD-LTE خودشون را ارائه میکنن:

hamrah e avval(MCI): B3(1800Mhz)/B7(2600Mhz)

irancell(MTN Irancell): B3(1800Mhz)/B7(2600Mhz)

rightel: B3(1800Mhz)/B1(2100MHz)

و دو اپراطور اصلی TD-LTE یا همون اینترنت ثابت:

irancell(MTN Irancell): B42(3500Mhz)

mobinnet: B42(3500Mhz)

در نتیجه، هم مدل 263 و هم 260، از باندهای فرکانسی مورد استفاده در ایران پشتیبانی می کنند و می توان هم از اینترنت ثابت TDD استفاده کرد و هم اینترنت همراه FDD.

سرعت تئوری

این مودم در رده LTE Cat 19 قرار گرفته است. یعنی سرعت دانلودی معادل 1.6 گیگابیت یا 200 مگابایت بر ثانیه دارد. البته این سرعت مربوط به سرعت دانلود است و سرعت آپلود این مودم در رده LTE Cat 13 قرار گرفته است که معادل 150 مگابیت یا 18.75 مگابایت بر ثانیه می شود. باید بدانیم همه این مقادیر به صورت تئوری و در شرایط آزمایشگاهی بدست آمدند و قرار نیست یک کاربر واقعا به این سرعت ها برسد.

با این سرعت ها، می توانیم بگوییم هواوی B818 سریع ترین مودم 4G LTE وارد شده به ایران است.

تست سرعت مودم به صورت عملی

مقادیر ذکر شده بالا، در شرایط آزمایشگاهی و ایده آل بدست آمدند. حتی در مجهزترین شهرهای دنیا هم با پیشرفته ترین زیرساخت های 4G نمی توان به این مقادیر رسید؛ چون در زندگی واقعی عوامل مختلفی روی سرعت اینترنت و گیرندگی سیگنال تاثیر می گذارند و سرعت به مراتب کمتری بدست می آید.

من سعی کردم در شرایط واقعی، سرعت اینترنت را با استفاده از این مودم تست کنم.

تست سرعت، در منطقه پوشش داده شده توسط اینترنت 4.5G ایرانسل و همراه اول و اینترنت ثابت ایرانسل انجام گرفت (طبقه سوم از یک ساختمان 5 طبقه). چندین تست در زمان شلوغی شبکه و چندین تست هم در یک زمان خلوت بین ساعت 2 بامداد تا 7 صبح در روزهای مختلف انجام دادم. برای دریافت این تست ها از ابزار speedtest و در حالت multi connections استفاده کردم.

مودم در بهترین نقطه از ساختمان از لحاظ گیرندگی سیگنال قرار گرفت که برای ایرانسل، کنار پنجره اتاقِ نزدیک به خیابان و برای همراه اول دقیقا در مرکز خانه (سالن پذیرایی) قرار داشت. پس برای استفاده از کل پهنای باندی که در اختیارتون قرار گرفته، به این نکته توجه داشته باشید که برای هر اپراطور آنتن دهی متفاوت خواهد بود و باید جداگانه بررسی کنید.

همچنین در تست ها متوجه شدم قرار دریافت مودم در برخی از نقاط خونه، سرعت اینترنت رو به نصف یا کمتر کاهش می داد در حالیکه با بهترین نقطه از لحاظ آنتن دهی، فقط دو متر فاصله داشت! برای بررسی آنتن دهی، از ابزار هواوی برای سنجش کیفیت سیگنال در نرم افزار smart app استفاده کردم که بعدا به آن خواهم پرداخت.

همچنین برای مقایسه، به طور همزمان با یک آیفون X هم تست سرعت گرفتم که در رده LTE Cat 12 قرار گرفته است و دارای فناوری MIMO 4×4 و 2CA (تجمیع فرکانس دو گانه) است. نتایج تست های سرعت را در زیر مشاهده می کنید:

اینترنت ایرانسل، زمان خلوت، تست مودم

میانگین سرعت: دانلود 90 مگابیت، آپلود 40 مگابیت

اینترنت ایرانسل، زمان خلوت، تست آیفون

میانگین سرعت: دانلود 70 مگابیت، آپلود 40 مگابیت

اینترنت همراه اول، زمان خلوت، تست مودم

میانگین سرعت: دانلود 70 مگابیت، آپلود 30 مگابیت

اینترنت همراه اول، زمان خلوت، تست آیفون

میانگین سرعت: دانلود 80 مگابیت، آپلود 40 مگابیت

اینترنت ثابت ایرانسل، زمان خلوت

میانگین سرعت: دانلود 32 مگابیت، آپلود 8 مگابیت

تست سرعت مودم با استفاده از برنامه IDM در حالت 4G و 32 connections و سرور داخلی

اینترنت همراه ایرانسل:

اینترنت همراه اول:

اما در پیک شلوغی شبکه، میانگین سرعت اینترنت در تمامی مقادیر، کمتر از نصف بود. مثلا میانگین سرعت اینترنت همراهِ ایرانسل(fd-lte یا اینترنت موبایل خودمان)، 40 مگابیت برای دانلود و 16 مگابیت برای آپلود بدست آمد.

در توضیح اینکه چرا سرعت مودمی در رده LTE Cat 19 با سرعت آیفون X در رده LTE Cat 12 تقریبا یکسان درآمد، باید بگویم متاسفانه نه در آیفون و نه در مودم، تجمیع فرکانس(CA) رخ نداد و به طور کامل deactive بود.

چون احتمالا در محدوده چند دکل از یک اپراطور نبودم یا اینکه اجازه دسترسی به بیش از یک دکل از طرف اپراتور مربوطه داده نشد.

به صورت تئوری، وقتی هر دو دستگاه که از یک فناوری میمو یعنی MIMO 4×4 بهره می بردند، باید نتایج مشابهی را ارائه بدهند. حتی در حالت 2CA هم تفاوتی ایجاد نمی شد؛ چون رده های LTE Cat 11 و LTE Cat 12 دارای فناوری 2CA هستند (مثل مودم B618). اما تفاوت B818 با آن ها زمانی آشکار می شود که به بیش از دو دکل متصل باشد؛ یعنی 3CA و 4CA.

تست وای فای

وای فای 4 یا 802.11n (فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتز) و وای فای 5 یا 802.11ac (فرکانس کاری 5 گیگاهرتز) به ترتیب سرعتی معادل 300 مگابیت و 867 مگابیت بر ثانیه دارند تا این مودم در وای فای از رده AC1200 باشد.

همچنین قابلیت MIMO 2×2 در هر دو باند رادیویی، کاری مشابه MIMO 4×4 برای اتصال مودم به دکل انجام می دهد. از 4 آنتن داخلی مجزا برای وای فای اختصاص یافته؛ 2 آنتن برای باند 2.4 گیگاهرتز و 2 آنتن هم برای باند 5 گیگاهرتز است.

هر دستگاه برای اتصال به وای فای، 2x2 نقطه اتصال برقرار می کند. به این صورت، سرعت و پایداری وای فای افزایش خواهد یافت. همین طور میشه برای هر آنتن وای فای، یک ssid مجزا تعریف کرد. یعنی همزمان 4 وای فای بطور مجزا. از طرفی تا 64 کاربر می توانند همزمان به وای فای متصل شوند البته بصورت تئوری.

یکی از قابلیت های کاربردی وای فای مودم B818 این است که به طور اتوماتیک با توجه به فاصله دستگاه تا مودم، از باند 5 گیگاهرتز به 2.4 گیگاهرتز و برعکس، سوییچ می کند.

برای مثال دستگاهی که به باند 5 گیگاهرتز متصل هست با دور شدن از مودم و ناپایدار شدن کانکشن، مودم اتصال آن کاربر را به باند 2.4 گیگاهرتز سوییچ می دهد تا خط دهی وای فای افزایش پیدا کند. همونطور که می دانید باند 5 گیگاهرتز علی رغم سرعت بالاتر، محدوده کوچکتری را پوشش می دهد.

البته می شود برای هر باند رادیویی یک نام شبکه (SSID) مجزا تعریف کرد و دو وای فای مجزا داشت. همچنین قابلیت تعریف وای فای مخصوص میهمان هم دارد که محدودیت های تعیینی برای آن تعریف می شود.

با وجود موانع فیزیکی و تداخل سیگنال های متعدد وای فای های همسایه، برد وای فای 5 گیگاهرتز بالای 10 متر و وای فای 2.4 گیگاهرتز بالای 15 متر به صورت تقریبی، جوابگو هست و به راحتی در یک ساختمان 130 مترمربعی قابل استفاده است.

پنل کاربری و راه اندازی مودم

کار با این مودم خیلی راحت و برای راه اندازی آن، کار خاصی نیاز ندارد. کافی است سیم کارت اپراتور را داخل دستگاه قرار دهید (حتما قبل از قرار دادن سی مکارت، مودم را خاموش کنید).

بعد با استفاده از یک گوشی موبایل، QR Code درج شده زیر مودم را اسکن کنید و به جای وارد کردن رمزعبور پیش فرض وای فای به صورت دستی، اجازه بدهید پروفایل تعیینات وای فای روی گوشی شما نصب شود (مثل SSID و Password) و تمام! شما به اینترنت متصل شدید.

مودم به صورت اتوماتیک تنظیمات مربوط به اینترنت سیم کارت را دریافت و نصب می کند و نیازی به تنظیم APN نیست.

بعد از اولین اتصال به مودم و باز کردن مرورگرتان، صفحه change wifi password و change login password برای شما ظاهر می شود که می توانید رمزعبور هر دو را یکسان انتخاب کنید ولی بهتر است این کار را نکنید.

از این به بعد برای انجام تنظیمات و استفاده از آپشن های مودم، باید یا نرم افزار مخصوص خانه هوشمند هواوی را روی گوشی تام نصب کنید (در اندروید به نام AI Life و در iOS به نام Smart Home) یا اینکه با استفاده از مرورگرتان به آدرس IP درج شده در زیر مودم (192.168.8.1) مراجعه کنید و وارد پنل تنظیمات شوید. در هر دو حالت، از رابط کاربری ساده و روان مودم لذت خواهید برد.

چون نمی خواهم این مقاله بیش از حد طولانی و از حوصله خارج شود؛ در یک مقاله جداگانه به طور مفصل پنل کاربری مودم را با تصاویر و به صورت گام به گام بررسی کردیم.

فقط لازم است اشاره کنم تنظیمات و آپشن های مدل های مختلفِ این مودم، با هم متفاوت هستند و لزوما نباید همین موارد نمایش داده شده در تصاویر بالا وجود داشته باشند. مثلا این مودمی که در اختیار من است (optus)، پورت تلفن (rj11) کاملا غیرفعاله و با وجود اینکه از لحاظ سخت افزاری از سرویس های CS ،VoIP و VoLTE پشتیبانی می کند و تنظیمات مربوط به آن در فریم ویروهای پیش فرض هواوی وجود دارد ولی از پنل تنظیمات فریم ویر اپتیوس حذف شده و غیرفعال است.

به طور کلی بهترین و کامل ترین نسخه فریم ویر مربوط به خود شرکت هواوی هست و دیگر نسخه ها انتظار می رود با توجه به امکاناتی که اپراتور عرضه می کند؛ محدودیت هایی را داشته باشند.

اپلیکیشن Smart Home یا AI Life

اپ های Smart Home برای آیفون و AI Life برای اندروید عرضه شدند که محیط کاربری یکسانی دارند. این برنامه برای مدیریت سیستم های خانه هوشمند هواوی توسعه پیدا کرده و با آن می شود تمام دستگاه های ساخت این شرکت که از پروژه خانه هوشمند هواوی پشتیبانی می کنند را مدیریت کرد. در نتیجه، این قسمت برای بقیه کسایی هم که مودم و روترهای هواوی دارند، به درد می خورد.

بیشتر تنظیمات کاربردی پنل کاربری (تنظیمات)، در این نرم افزار هم گنجانده شده و کار با مودم را خیلی راحت کرده است. هواوی در طراحی بخش نرم افزاری مودم های خود واقعا خوب عمل کرده و رابط کاربری پنل تنظیمات و نرم افزار Smart Home به دور از پیچیدگی، با رابط کاربری ساده و روان، در عین حال تمام تنظیمات و قابلیت هایی که یک مودم 4G رده بالا باید داشته باشه را درون خودش جا داده است.

نکته: در صورت روشن بودن فیلترشکن، برنامه های فوق قابل استفاده نیست.

البته برنامه قدیمی تری با نام Huawei Hilink، هم برای آیفون و هم اندروید وجود دارد که می توانید از آن هم بهره ببرید. اما به دلیل این که اپلیکیشن Smart Home نسخه به روزرسانی شده هایلینک به حساب می آید، لزومی ندیدم که به بررسی آن بپردازم.

آیا ارزش خرید دارد؟

این مودم در حال حاضر در بازارهای دنیای با قیمتی حدود 250 دلار خرید و فروش می شود. این در حالی است که در ابتدای عرضه آن، قیمتی 500 دلاری داشته است.

با توجه به عقب ماندگی بازار ایران، احتمالا حالا حالاها این مودم را با تعداد انبوه در بازار نخواهیم دید. ولی شاید انگشت شمار بشود چنین مودم هایی با فناوری به روز را به صورت نو یا استوک پیدا کرد. هر چند منظور از به روز در بازار ایران، فناوری مربوط به دست کم دو سال پیش هست؛ اون هم با قیمت هایی چند میلیون بالاتر از قیمت واقعی!

برای جواب به این سوال، باید ابتدا رقبای b818 در بازار ایران را بررسی کنیم.

در حال حاضر شرایط بازار مودم به قدری آشفته هست که مودمی مثل هواوی B612 با فناوری 6 سال پیش، بهترین گزینه خرید بین مودمهای رومیزی 4g/5g به حساب می آید؛ یکی از معدود مودم های بازار که از MIMO 4×4 پشتیبانی کرده و در رده LTE Cat 6 قرار گرفته است.

گزینه بعدی که ارزش خرید بالایی داره و اخیرا در تعداد بالا وارد کشور شده (توسط گارانتی idh)، مودم هواوی B618 هست که در رده LTE Cat 11 قرار گرفته است و حدود 4 سال پیش معرفی شده است. گزینه بعدی هم که به سختی می توانید در بازار پیدا کنید با ریسک بالای دست دو بودن، همین مودم B818 هست.

در نهایت هم چند مدل جدید از مودم های 5G رومیزی شاید بتونید توی بازار پیدا کنید (مثل Huawei 5G CPE pro) با قیمت های نجومی (و مشابه b818 با ریسک دست دو بودن) که خوب با توجه به عدم فراگیری سراسری نسل پنجم شبکه های مخابراتی و اینترنت همراه در ایران، به هیچ عنوان خریدشان ارزش ندارد.

اگر قیمت ها رو چک کرده باشید، قیمت B612 حدود 4.5 میلیون تومان و B618 حدود 6.5 میلیون تومان به فروش می رسند. B818 هم به دلیل کمیاب بودن، با هر قیمتی به فروش می رسد ولی برخی واردکنندگان غیر رسمی، با برچسب قیمتی بین 8.5 تا 9 میلیون تومان می فروشند.

با وجود برچسب های قیمتی بسیار بالا و اختلاف قیمت حدود 2 میلیون تومانی، به نسبتِ قیمتِ کل، به نظر می رسد در نهایت برای خرید، خود مودم ها تعیین کننده باشند نه قیمت شان.

از یک طرف مودم B612 را داریم بدون قابلیت CA در عمل (به دلیل MIMO نصفه در این حالت)، وای فای ضعیف و قدیمی سری n (باند 2.4 گیگاهرتز)، پردازنده ضعیف و ریسک دست دوم و لاک بودن به دلیل توقف تولید شدن از 4 سال پیش؛ ولی با پشتیبانی از باندهای فرکانسی متعدد از جمله باند 42 برای اینترنت ثابت به عنوان یک امتیاز مثبت.

از طرف دیگر، مودم رده بالای B618 را داریم با پشتیبانی از 2CA، وای فای قدرتمند AC1500، پورت USB و گارانتی معتبر؛ ولی عدم پشتیبانی از باندهای فرکانسی متنوع از جمله باند 42 برای اینترنت ثابت، یک امتیاز منفی براش به حساب می آید.

در نهایت می رسیم به مودم B818 با پشتیبانی از 4CA، پردازنده قدرتمند، فناوری و امکانات به روز و باندهای فرکانسی پشتیبانی شده بسیار بیشتر از B612، از جمله باند 42؛ اما با قیمت بالا، عدم وجود پورت USB و بدون گارانتی رسمی تا این لحظه (ریسک استوک بودن).

سخن آخر

مودم B818 یک مودم زیبا، سریع، به روز و با کیفیت است. با رابط کاربری ساده و روان، در عین حال کامل و با امکانات متعدد. با پشتیبانی از همه فرکانس های رایج، هرجا و با هر سیم کارتی می توانید از آن بهره ببرید.

شاید مقداری برای نظر دادن زود باشد ولی بعد از دو ماه استفاده از مودم، خیلی راضی هستم و مسئله ای با آن نداشتم.

مشکل داغ کردن به هیچ وجه ندارد و بعد از ساعت ها دانلود با حدبیشتر سرعت، افت سرعت پیدا نمی کند. همین طور، کاملا بی صدا است. به این خاطر می گویم که برخی مودم ها نویزی با فرکانس خیلی بالا تولید میکنند (شبیه به سوت) که در دراز مدت باعث سردرد می شود.

البته گاهی اوقات در سرعت های بالای 50 مگابیت و با دقت زیاد تو سکوت مطلق، می شود نویز خیلی کمی با فرکانس متوسط از مودم شنید که به نظرم طبیعی است. آنتن دهی وای فای کاملا راضی کننده است؛ به جز برخی مواقع که کمتر از حالت عادی می شود. همین طور آنتن دهی شبکه تلفن همراه (4g) در مودم، همیشه بیشتر از گوشی های تلفن همراه مثل آیفون X است.

پورت ها با ظرافت زیاد ساخته شدند به این صورت که سیم کارت و کانکتورهای مختلف، کاملا داخل جای خود چفت می شوند.

به طور کلی، به نظرم محصول با کیفیتی است و فارغ از قیمت، به شما پیشنهاد خریدش را می کنم.

اگر …

یک کاربر حرفه ای و پر مصرف هستید که سرعت اینترنت از همه چی مهم تر است

سیگنال دهی شبکه تلفن همراه در منطقه شما کم است

ویدیو استریم می کنید و network sharing انجام می دهید و سرعت وای فای برایتان اهمیت دارد

تعداد زیاد دستگاه برای اتصال به وای فای دارید و برد وای فای مهم است

به ظاهر مودم اهمیت می دهید

راه اندازی سریع و کاربری ساده به دور از پیچیدگی برایتان ملاک است

می خواهید بدون محدودیت از تمامی سیم کارت ها و شبکه های تلفن همراه بهره ببرید

می خواهید در عین سادگی، به طور کامل مودم تان و کاربران متصل به مودم را مدیریت کنید

به روز بودن مودم مهم است

یک مودم پر از امکانات متعدد نیاز دارید

می خواهید یک بار، ولی درست پول تان را خرج کنید که تا مدت ها نیازی به مودم 4g رومیزی جدیدی نداشته باشید

خرید مودم B818 هواوی را پیشنهاد می کنم.

اما اگر…

نمی خواهید زیاد خرج کنید

نیاز به پورت USB برای به اشتراک گذاری پرینتر و هارد اکسترنال دارید

نیاز به وای فای سریع تری دارید

داشتن گارانتی رسمی برایتان مهم است

خرید مودم B818 هواوی را پیشنهاد نمی دهم.

و در آخر، اگر در منطقه ای زندگی می کنید که در محدوده سه دکل یا بیشتر قرار ندارید (جهت اتصال 3CA و 4CA) و در صورتی که به روز بودن مودم خیلی برایتان ملاک نیست و قرار نیست هیچ وقت از اینترنت ثابت بهره ببرید، پیشنهاد می دهم به جای این مودم، هواوی B618 را با گارانتی رسمی خریداری کنید.

چون از لحاظ سرعت شبکه تلفن همراه، هیچ تفاوتی با هم در حالت 2CA و deactivated CA نخواهند داشت. با وجود قدیمیتر بودن و طبعا امکانات کمتر، ولی در عوض 2 میلیون تومان هزینه کمتر می دهید و ضمن اینکه می توانید از درگاه USB لذت ببرید.

دیروز بررسی تخصصی مودم هواوی B818 را منتشر کردیم. بررسی کامل و جامعی درباره یکی از بهترین مودم های 4G LTE دنیا از شرکت هواوی که…

چند روز پیش، مودم رده بالای هواوی B818 را معرفی کردیم و گفتیم چند فروشگاه به صورت محدود و ظاهرا استوک آن را وارد بازار…

هواوی سال گذشته برای اپراتور وودافون مودم B818 را ساخت و با نام Vodafone Gigacube CAT19 به مشتریان این اپراتور مخابراتی عرضه شد. مودم B818…

منبع: شبکه چی
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1447

به "بررسی تخصصی مودم هواوی B818: زیبا، قوی، سریع، کاملا به روز و با امکانات کامل" امتیاز دهید

6 کاربر به "بررسی تخصصی مودم هواوی B818: زیبا، قوی، سریع، کاملا به روز و با امکانات کامل" امتیاز داده اند | 4.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی تخصصی مودم هواوی B818: زیبا، قوی، سریع، کاملا به روز و با امکانات کامل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید