اعتراض سهامداران به قیمت گذاری دستوری ، پشت پرده افت شاخص بورس چیست؟

به گزارش یادداشت سریع، به گزارش خبرنگاران، روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است: ضرر سهامداران، عرضه محصولات در بازار آزاد به قیمت گزاف و سرازیر شدن درآمدهای کلان به جیب واسطه ها از پیامدهای منفی قیمت گذاری دستوری در بورس است و بر همین اساس نهادهای بالادستی برای مقابله با چنین روندی در فرآیندهای بازار رقابتی دخالت نکنند.

اعتراض سهامداران به قیمت گذاری دستوری ، پشت پرده افت شاخص بورس چیست؟

آن طور که سنا گزارش داده بود، حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه نهاد قانون گذار، عموما برای کنترل تورم مقررات وضع می نماید، گفت: این مقررات با اقتصاد رقابتی در تضاد است و قیمت گذاری را از حالت تعادل مبتنی بر عرضه و تقاضا خارج می نماید که باعث اتلاف منابع و ایجاد رانت در فضای مالی می گردد.

وی با بیان اینکه با قیمت گذاری دستوری اهداف به درستی محقق نمی گردد، اضافه نمود: تجربه های متعدد، نشان داده اغلب محصولات مشمول قیمت های دستوری در بورس، راهی بازار آزاد می شوند و با قیمت های گزافی به فروش می فرایند و تفاوت قیمت های ناشی از خرید بورسی این محصولات و فروش آن ها در بازار آزاد، به جیب واسطه ها سرازیر می گردد. با چنین فرآیندی، مردم یک بار، بابت سود دریغ شده از سهامشان به علت قیمت های دستوری و بار دیگر، به دلیل فشارهای تورمی ناشی از گرانی محصولات در بازار، متضرر می شوند.

اما این سخنان قالیباف واکنش متعدد سهامداران را به همراه داشته است. از جمله این کامنت ها را در زیر بخوانید:

اخر کسی نیست به حال ما که دنبال دلار وسکه واحتکار از همه چی نرفتیم ومال وسرمایه خود را به دولت و بورس سپردیم دل بسوزاند که سرمایه ما هر روز باید به جای انکه سودی عایدمردم گردد باید ازدست برود

معلوم نیست کشور بر اساس چه الگو ،و نظرات کی اداره میشه،همه میگن نباید اینطوری باشه،بورس،مجلس،بانک مرکزی،دولت،……اما چرا و کجا و کیا سازندگان این تصمیمات اند؟

چطورتاقبل اینکه مال خودتون وبفرشیدهمچین مقرراتی نبود

ایجاد نهاد بازارگردان برای بازار سرمایه، بدون انکه مقررات آن را به درستی و دقیق تعریف و بر عملکرد انها نظارت جدی صورت بگیرد، باعث ریزش شاخص و ایجاد یک موج بی اعتمادی گسترده در سهامداران شده است. سازمان بورس باید بدون اتلاف وقت سریعا به موضوع عملکرد بازارگردان ها ورود نموده و ضمن برخورد جدی با بازارگردان های متخلف (از جمله در نماد خوردو) مقررات کامل و دقیقتری بر عمکرد انها تعریف نماید.

چرا ایشان بعنوان بالاترین نهاد نظارتی الان این صحبت را مطرح می نمایند.مگر شش ماه قبل وبا شاخص دو میلیون و صد هزار ما قیمت گذاری دستوری نداشتیم؟مگر مسائل مردم فقط در همین صنایع هست؟چرا یکدفعه صنایع دارویی و غذایی ازصف خرید به صف فروش تبدیل میشوند؟ایا عملکرد مدیران بورس در سلب اعتماد سهامداران کاملا بی تاثیر بوده؟….

این مطلب رییس بورس یک سیگنال بسیار قوی و مثبت است

از 21 دیماه تا 21 اسفندماه سهام بیشتر نمادها رشد شارپی دارند

تو استعفا بدی همه چیز درست میشه

بازاری متعادلتر و سر سبز خواهیم داشت.کجایید بیایید حال هموطنان وببینید

اگه راست میگی انصراف بده.

ضرر سهامدارن نتیجه مدیریت خود شما هست آقای قالیباف……

من فقط یک سوال دارم

شما که اینارو میدونستید

چرا ملت را دیمی به بورس دعوت کردید

که حالا زیرش موندین؟!!!!

بسیار خوب. استعفا برای همین مواقع است.

آیا این اظهارات قالیباف تاثیری بر فرایند شاخص کل بازار سهام خواهد داشت و می توان امیدوار به احیای اعتماد سهامداران شد؟

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1471

به "اعتراض سهامداران به قیمت گذاری دستوری ، پشت پرده افت شاخص بورس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض سهامداران به قیمت گذاری دستوری ، پشت پرده افت شاخص بورس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید