استقبال گرم و مهمان نوازی چین از کیسینجر نشانه چیست؟

به گزارش یادداشت سریع، ایسنا نوشت: هنری کیسینجر، دیپلمات حرفه ای آمریکایی و دوست قدیمی چین به تازگی مورد استقبال گرم این کشور نهاده شد و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین با او دیداری در پکن داشت. سفر کیسینجر به چین به یکی از موضوعات داغ در شبکه های اجتماعی تبدیل شد و کاربران شبکه های مجازی واکنش های متفاوت و مثبتی نسبت به سفر او داشتند؛ اما در این میان بعضی از آمریکایی ها ادعا کردند که این حجم از احترام به کیسینجر یک تله است.

استقبال گرم و مهمان نوازی چین از کیسینجر نشانه چیست؟

روزنامه گلوبال تایمز در مطلبی با اشاره به سفر اخیر هنری کیسینجر به چین نوشت: شی جینپینگ دیداری با کیسینجر در ویلا شماره 5 مهمانخانه ایالتی دیائویوتای پکن برگزار کرد؛ جایی که این دیپلمات حرفه ای آمریکایی 52 سال پیش ژو انلای، نخست وزیر وقت چین را در آنجا دیدار کرد. او در سفر اخیرش بعلاوه با وانگ یی، مقام ارشد سیاست خارجه چین و لی شانگفو، وزیر دفاع این کشور دیداری داشت.

با نگاهی به مصاحبه ها و سخنرانی های اخیر کیسینجر می توان دریافت که او نگرانی های جدی درباره تحولات کنونی روابط چین-آمریکا دارد. شاید به همین علت است که او نسبت به سفرش به چین در سن 100 سالگی اصرار ورزید. مردم چین می دانند که سفر طولانی به چین در راستای روابط واشنگتن-پکن برای یک آدم 100 ساله آسان نیست و به همین علت به کوشش هایش عمیقا مطلع هستند. با این حال، کاخ سفید نسبت به سفر راحت کیسینجر به چین ابراز تاسف کرد زیرا بسیاری از مقامات فعلی آمریکایی نمی توانند به پکن سفر نمایند. در این خصوص، بعضی از تحلیلگران و رسانه ها معتقدند که پکن در حال بازی با کارت دوست قدیمی است و بعضی دیگر ادعا می نمایند که این حرکت بسیار شبیه به استراتژی های چین است.

کیسینجر چگونه مخفیانه برای مذاکرات به چین رفت؟

علت خبرساز شدن سفر کیسینجر به چین

درسهایی برای مذاکره

خرید کتاب کیسینجر مذاکره گر به صورت آنلاین

رؤیای چینی کتاب شد/ وقتی آقای شی با دنیا سخن می گوید

به چشم مردم چین، این ادعاها بسیار پوچ و مضحک هستند. چرا یک شهروند می تواند از مقامات فعلی در واشنگتن سبقت بگیرد و ادب و احترام والاتری دریافت کند؟ آیا واشنگتن چیزی در فکر ندارد؟ طی سال های اخیر، قطعیت و خرد نسبت به چین در آمریکا قویا به حاشیه رانده شده است. سیاست واشنگتن در قبال چین اغلب تحت عنوان سیستم محافظه کاری افراطی و خشم و نفرت در همه زمینه ها و فضایی برای مانور روابط چین-آمریکا به شدت کاهش یافته است.

کیسینجر دوست قدیمی مردم چین تلقی می گردد. او به علت احترام و توجه به چین، نگرانی هایش نسبت به روابط چین-آمریکا و امیدش به همزیستی مسالمت آمیز میان این دو کشور چنین لقبی را به خود اختصاص داده است. به چشم مردم چین، اگر شخصی صداقت و حسن نیتی را نسبت به چین داشته باشد، مردم این کشور او را یک دوست می نامند و اگر روابطش طولانی مدت ادامه یابد، او دوست قدیمی قلمداد می گردد. طی چند دهه اخیر، کیسینجر بیش از 100 بار به چین سفر نموده و هر بار صرف نظر از موقعیت هایی که داشته مورد استقبال این کشور قرار گرفته است. استقبال چین از او بیانگر احساسات عمیق و مداوم، تاکید بر عدالت و احترام به خرد است.

اما با این حال، بعضی در آمریکا از قصد نسبت به واژه دوست قدیمی برداشت غلط دارند و بعضی هم آن را یک تله می خوانند. چنین چیزی فکریت ناسالم جامعه آمریکایی از چین و نبود اعتماد متقابل میان چین و آمریکا را نشان می دهد. تاکید این نکته حائز اهمیت است که احترام به کیسینجر فقط به علت شخص خود او نبوده بلکه به درک سازنده ای که او از روابط چین-آمریکا دارد، مربوط می گردد. امیدواریم که همکاری صادقانه میان آمریکا و چین توسعه یابد و عقلانیت به فاکتور غالبی در روند تصمیمات ایالات متحده تبدیل گردد.

اهمیت ارتباط در روابط چین-آمریکا مهم و حیاتی است. ارتباط واقعی نیازمند احترام به منافع یکدیگر است، نه اینکه بخواهیم یکدیگر را به پذیرش بی قید و شرط هژمونی مجبور کنیم. کیسینجر مدافع سرسخت منافع آمریکاست، اما می داند که ایالات متحده نمی تواند به سادگی منافع آمریکا را با منافع دنیای مساوی تلقی کند. مشارکت چند دهه ای او با چین تمام و کمال نشان داده که احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری دو سر برد نه تنها امکان پذیر است بلکه تنها راه ممکن است. کیسینجر در سال های اخیر نسبت به سطح روابط میان دو کشور (چین و آمریکا) هشدارهایی داده که ناشی از بینش و بیش از یک قرن تجربه اوست.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2450

به "استقبال گرم و مهمان نوازی چین از کیسینجر نشانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال گرم و مهمان نوازی چین از کیسینجر نشانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید