آینده هوش مصنوعی در گوشی های هوشمند: آیا کسی حاضر به پرداخت هزینه خواهد بود؟
به گزارش یادداشت سریع، از اوایل سال جاری و با معرفی سامسونگ گلکسی S24، شرکت های بزرگ تولیدنماینده محبوب ترین گوشی های هوشمند تصمیم گرفتند از ویژگی های هوش مصنوعی به عنوان جاذبه فروش نو استفاده نمایند. هرچند بسیاری از این امکانات ابتدا به صورت رایگان ارائه می شوند، اما در نهایت کاربران مجبور خواهند شد که هزینه های پرداخت نمایند.
در معرفی گلکسی S24، سامسونگ ادعاهایی درباره مزایای هوش مصنوعی عنوان نمود که در عمل و به ویژه در حوزه عکاسی، چندان مؤثر نبودند. بعضی از این قابلیت ها نشان دهنده پتانسیل خوبی بودند، اما برای استفاده مفید احتیاج به آموزش و بهبود بیشتری داشتند. به جز این ویژگی های نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی، گوشی های تازه سامسونگ چیز زیادی برای ارتقاء نسبت به مدل های قبلی نداشتند. این موضوع باعث شده تا خریداران متوجه نشوند که آیا این امکانات هوش مصنوعی در تمام طول عمر گوشی هایشان رایگان در دسترسشان خواهد بود یا نه.
سامسونگ در شرح محصول گلکسی S24 Ultra اعلام نموده که ویژگی های هوش مصنوعی آن تا خاتمه سال 2025 به صورت رایگان در دستگاه های پشتیبانی شده ارائه می شوند. اما آیا کسی پس از آن حاضر به پرداخت هزینه خواهد بود؟
ورود اپل به میدان هوش مصنوعی و احتمال پرداخت هزینه برای ویژگی های تازه
اپل نیز با معرفی Apple Intelligence به میدان آمده. این ویژگی که قرار است اواخر سال جاری به دستگاه های اپل اضافه گردد، در ابتدا رایگان خواهد بود، اما بعضی از کارشناسان معتقدند که اپل نمی تواند این استراتژی را برای همواره ادامه دهد.
طبق تحلیل های موجود، اپل ممکن است تا 20 دلار برای دسترسی به ویژگی های هوش مصنوعی خود هزینه کند. نیل شاه (Neil Shah)، یکی از شرکای تحقیقاتی در Counterpoint Research، معتقد است که هزینه های بالای ادغام هوش مصنوعی باعث می گردد اپل بخشی از این هزینه ها را از کاربران بگیردد. با توجه به اینکه هزینه سرویس Apple One هم اکنون 20 دلار در ماه است، ممکن است کاربران در نهایت مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری شوند.
البته اپل می تواند تصمیم بگیرد تا برای ویژگی های هوش مصنوعی خود هزینه ای دریافت نکند، همانطور که در گذشته بعضی از ویژگی ها را رایگان ارائه داده است. به عنوان مثال، ویژگی Emergency SOS که ابتدا در آیفون 14 معرفی گردید، می توانست یک ویژگی پریمیوم باشد اما برای دو سال رایگان بود و سپس این مدت تمدید شد. اما با توجه به هزینه های توسعه هوش مصنوعی و همکاری با OpenAI، بعید است اپل بتواند این ویژگی ها را برای همواره رایگان نگه دارد.
گوگل و آینده هوش مصنوعی در دستگاه های تازه
گوگل نیز در آستانه معرفی دستگاه های تازه پیکسل خود است که تمرکز آن ها به طور طبیعی بر هوش مصنوعی خواهد بود. هرچند احتمالاً این ویژگی ها در ابتدا رایگان خواهند بود، اما با توجه به رقبای اصلی گوگل که احتمالاً نمی توانند دسترسی رایگان به هوش مصنوعی را به طور نامحدود ارائه دهند، جای تعجب نخواهد بود اگر گوگل نیز در نهایت هزینه ای برای این امکانات مشخص کند.
تردید مصرف کنندگان درباره هوش مصنوعی و آینده پرداخت هزینه
آنالیز ها نشان می دهند که بیشتر مردم نسبت به هوش مصنوعی احساس احتیاط، نگرانی و شک دارند. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف کنندگان نه تنها از هوش مصنوعی ناراضی هستند، بلکه این فناوری باعث نگرانی و ترس در آنها می گردد. این احساسات باعث شده تا نه تنها مصرف کنندگان، بلکه سرمایه گذاران نیز نسبت به ارزش واقعی هوش مصنوعی تردید داشته باشند.
یکی از استدلال ها در خصوص هوش مصنوعی این است که با گذشت زمان و استفاده مداوم، نتایج بهتری ارائه خواهد شد. اما نقدها نشان می دهند که در حال حاضر نتایج به حدی ضعیف هستند که ممکن است کاربران از آن ناامید شوند و تشویق به استفاده از آن نشوند.
با فقدان بهبودهای سخت افزاری چشمگیر و با دانستن اینکه ویژگی های هوش مصنوعی همواره رایگان نخواهند بود، ارتقاء به گوشی های تازه دیگر چندان مجذوب کننده به نظر نمی رسد. شاید بعضی کاربران حاضر به پرداخت هزینه های اضافی برای اشتراک های تازه باشند، اما با افزایش هزینه های خدمات اشتراکی مختلف، این سوال پیش می آید که چه زمانی مصرف کنندگان دیگر تحمل نخواهند کرد و به این روند نه خواهند گفت.
منبع
منبع: یک پزشک