8 ترفند رایج تمیزکاری که هیچ تاثیری در تمیزی ندارند!

به گزارش یادداشت سریع، همه خانم ها و آقایان خانه دار یک روز رویایی را در ذهن خود تصور می کنند و آن هم نظافت آسان و تمیز شدن همه قسمت های خانه در کوتاه ترین زمان ممکن است. دسترسی به این رویا امکان پذیر است. این روزها مواد شوینده مختلف و قدرتمندی در بازار وجود دارد که تمیزکاری را آسان کرده است. همچنین با یک جست وجوی ساده در اینترنت می توانید ترفندهای مختلفی برای تمیزکاری پیدا کنید. همانطور که ما در مطالب رازهای مخفی تمیز کردن مبلمان چوبی، 19 ترفند برای تمیز کردن خانه با مواد طبیعی و 7 روش برای تمیز کردن فر تعدادی از این ترفندها را آموزش داده ایم. اما به نظر شما وجود چند ترفند اشتباه در بین تمام ترفندهای قدیمی امکان پذیر نیست؟

8 ترفند رایج تمیزکاری که هیچ تاثیری در تمیزی ندارند!

امروز در خبرنگاران مگ می خواهیم از ترفندهایی صحبت کنیم که هیچ تاثیری در تمیزی ندارند. تعجب نکنید، تعدادی از ترفندهای تمیزکاری اشتباه هستند و فقط باعث اتلاف وقت و انرژی شما می شوند. این ترفندها را بشناسید و اگر قبلا انجام می داده اید دیگر به سراغشان نروید. به جای آن از ترفندهای تمیزکاری واقعی و کاربردی استفاده کنید تا خانه و آشپزخانه تمیزی داشته باشید.

ترفند اشتباه اول: اسفنج ها در مایکروویو تمیز می شوند

درست است که دمای بالای مایکروویو باعث از بین رفتن باکتری ها می شود و از نظر علمی هم ثابت شده است، اما تحقیقات اخیر نشان داده که باقیمانده باکتری ها دوباره به سرعت رشد می کنند و اسفنج آلوده می شود.

بهترین کار برای تمیز کردن سطوح استفاده از دستمال های پنبه ای یا پارچه های میکروفایبر است که می توانید بعد از هر بار استفاده آن ها را در ماشین لباسشویی قرار داده و بشویید. دستمال مرطوب یکبار مصرف هم گزینه دیگری است که می توانید در نظر داشته باشید. البته اگر از دسته افراد طبیعت دوست هستید دستمال مرطوب را پیشنهاد نمی کنیم.

ترفند اشتباه دوم: نمک از رنگ دهی پارچه جلوگیری می کند

نمک ها را برای آشپزی نگه دارید و در ماشین لباسشویی نریزید. وقتی لباسی را می خرید و مدتی استفاده می کنید دیگر نمک روی آن اثری ندارد. نمک در فرآیند تولید لباس می تواند جلوی رنگ دادن آن را بگیرد، اما بعد از آن اضافه کردن آن موقع شست وشو به لباس ها بی فایده است. پس اگر باز هم لباس های سفید و قرمز را همراه با نمک در ماشین لباسشویی قرار دادید، از تحویل دریافت لباس های صورتی تعجب نکنید.

ترفند اشتباه سوم: اسپری مو لکه جوهر را از بین می برد

این یک ترفند قدیمی است و مربوط به زمانی می شود که اسپری های مو حاوی 100% الکل بودند. در طول زمان فرمولاسیون اسپری ها تغییر کرده و دیگر خاصیت گذشته را ندارند. امروزه در اسپری های مو از مواد نرم کننده و روغن ها استفاده می کنند و میزان کمی الکل در آن یافت می شود. بهتر است برای پاک کردن لکه جوهر از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید.

ترفند اشتباه چهارم: یک اسفنج جادویی در سیفون قرار دهید تا لکه ها به راحتی پاک شوند

اسفنج جادویی نوعی اسفنج است که بدون نیاز به مواد پاک کننده و شوینده، لکه ها و غبار را از روی سطوح پاک می کند. کافی است این اسفنج را کمی مرطوب کنید تا تمام لکه ها را پاک کند.

شما می توانید با کمک آن مداد رنگی را از روی دیوار پاک کنید یا لکه های باقیمانده از صابون رو از روی وان محو کنید اما وقتی در سیفون باشد، هیچ خاصیت تمیزکنندگی ندارند. حتی ممکن است جلوی جریان آب را بگیرد و فرآیند تمیزکاری را با اختلال روبه رو کند. برای از بین بردن لکه های سرویس بهداشتی فقط باید از مایع تمیزکننده و فرچه استفاده کنید.

ترفند اشتباه پنجم: روی پیشخوان و کابینت ها واکس ماشین بزنید تا راحت تر تمیز شود

پاک کردن مواد چرب به مراتب سخت تر از پاک کردن لکه های آب و روغن از روی کابینت ها و پیشخوان است. اگر برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه عجله دارید از یک مایع چربی زدای قوی کمک بگیرید. واکس ماشین هیچ کمکی به شما نمی کند و حتی ممکن است آتش گرفته و برای شما دردسر ایجاد کند.

ترفند اشتباه ششم: آب گرم همه میکروب ها را از بین می برد

آب گرم فقط می تواند بعضی از باکتری ها را از بین ببرد. اگر آب در حال جوش را روی سطح آلوده بریزید و این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید مقداری از باکتری های سطح از بین می رود. آبگرمکن ها معمولا آب را تا 50 درجه گرم می کنند و با استفاده از آب گرم داخل شیر برای ضدعفونی کردن، درپواقع خودتان را گول می زنید.

اگر در منزل بیمار مبتلا به آنفولانزا یا کرونا دارید، باید بعد از بهبود حتما خانه را با کمک یک مایع ضدعفونی کننده مانند سفیدکننده، روغن کاج یا محلول های فنلی (لیزول) ضدعفونی کنید.

ترفند اشتباه هفتم: نوشابه بهترین تمیزکننده سرویس بهداشتی است

آیا منطقی است که سرویس بهداشتی را با نوشابه تمیز کنید؟ اصلا امکان پذیر است؟ معلوم است که نمی شود. بیشتر نوشابه های گازدار کمی اسید سیتریک و اسید فسفریک دارند و در از بین بردن بعضی از زنگ زدگی ها موثر هستند.

اما هیچ وقت یک لیتر نوشابه باکتری ها را از بین نمی برد. فقط یک سطح چسبناک ایجاد می کند تا باکتری ها بتوانند بهتر و بیشتر رشد کنند. برای تمیز کردن سرویس بهداشتی فقط از مایع های ضدعفونی کننده استفاده کنید.

ترفند اشتباه هشتم: برای تمیزتر شدن لباس ها از شوینده بیشتری استفاده کنید

کف بیشتر باعث تمیزتر شدن لباس نمی شود. وقتی برای شستن لباس از میزان زیادی شوینده استفاده می کنید سطج لباس چسبناک می شود. همچنین آثار باقی مانده از شوینده روی لباس مانند یک آهنربا، گرد و غبار را به سمت خود جذب می کند. همین موضوع باعث کدر شدن پارچه ها و حتی ایجاد واکنش های آلرژیک می شود.

بهتر است به جای استفاده از حجم زیادی از مواد شوینده، یک شوینده مناسب انتخاب کنید و از آن به میزان استاندارد استفاده کنید. با این کار هم لباس های تمیزتری خواهید داشت هم پول اضافی برای خرید شوینده در حجم بالا پرداخت نکرده اید.

سخن آخر

ترفندهای مختلفی برای تمیزکاری از قدیم تا امروز وجود داشته اند که خیلی از آن ها را از مادر یا مادربزرگ خود یاد گرفته اید. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که بعضی از آن ها در قدیم کاربرد داشته و الان نتیجه ای ندارد. خیلی از آن ها هم واقعا تاثیرگذار نیستند و فقط یک برداشت اشتباه از خواص مواد مختلف است.

در این مطلب از 8 ترفند اشتباه در تمیزکاری را برایتان گفتیم. اگر شما هم ترفند خانه داری می شناسید که هیچ کاربردی ندارد و بیشتر به یک باور غلط شبیه است، برای ما در قسمت کامنت ها بنویسید.

منبع: thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1790

به "8 ترفند رایج تمیزکاری که هیچ تاثیری در تمیزی ندارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ترفند رایج تمیزکاری که هیچ تاثیری در تمیزی ندارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید