5 قابلیت جذاب و کاربردی اندروید که iOS به آن ها احتیاج دارد

به گزارش یادداشت سریع، سیستم عامل iOS 14 به نسبت سایر نسخه های سیستم عامل اپل قابلیت های بسیار زیادی را به آیفون ها اضافه کرد و باعث شد کاربران گوشی های اپل با ظاهر کاملا جدیدی روبرو شوند. اما هنوز هم پرچم دارهای اندرویدی برای بسیاری از کاربران جذابیت بیشتری دارند چرا که قابلیت های نسبتا بیشتری به نسبت همتای خود ارائه می دهند. البته در سیستم عامل اپل هم قابلیت هایی وجود دارد که گوگل باید آن را در اندروید به کار گیرد اما در این مطلب به آنالیز قابلیت هایی از گوشی های اندروید می پردازیم که آیفون و iOS باید به آن ها مجهز شوند.

5 قابلیت جذاب و کاربردی اندروید که iOS به آن ها احتیاج دارد

iOS قابلیت های بسیار خوبی دارد. نسخه 14 این سیستم عامل هم بعد از سال ها، تفاوت محسوسی به نسبت سایر نسخه ها داشت و گوشی های اپل را از همواره کاربردی تر و جذاب تر کرد. اما با این حال بر کسی پوشیده نیست اندروید سیستم عامل پرزرق و برق تر و پرامکانات تری است؛ در نتیجه دست کاربران در انجام بسیاری از کارها بازتر است. معمولا اگر از کاربران هر دو سیستم عامل باشید، از لحاظ قابلیت های نرم افزاری احتمالا این اندروید است که شما را بیشتر راضی نگه می دارد؛ هر چند بدیهی است یک سری قابلیت های جذاب هم در iOS وجود دارد و نمی توان این موضوع را انکار کرد.

اپل در حال حاضر شرایط بسیار خوبی را در بازار گوشی های هوشمند دارد و گوشی های این شرکت هم حسابی خوش درخشیده اند. اما یک سری قابلیت هایی وجود دارد که شرکت کوپرتینویی برای بهبود هرچه بیشتر عملکرد خود به آن ها نیاز دارد و امکان استفاده از آن ها هم کاملا فراهم است. منتها نمی دانیم چرا اپل آن ها را به سیستم عامل و گوشی های محبوب خود اضافه نمی نماید. در ادامه به آنالیز این قابلیت ها می پردازیم که امکان استفاده از آن ها در آیفون اصلا دور از انتظار نیست.

حسگر اثرانگشت

حسگر اثرانگشت از قابلیت هایی بود که اوایل دوران خود در گوشی های اپل استفاده شد و کاربران علاقه بسیار زیادی به آن داشتند. این در حالی بود که برای تعبیه آن، اپل حواشی بسیار زیادی را در بالا و پایین بدنه گوشی در نظر می گرفت اما باز هم چیزی از میزان محبوبیت این محصولات نزد کاربران کم نمی شد. با این حال به مرور زمان شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی حسگر را به کناره گوشی و بعد ها درون نمایشگر استفاده کردند و این موضوع باعث کاهش چشمگیر حواشی روی پنل جلویی دستگاه شد.

اپل اما تصمیم گرفت این حسگر را حذف و به جای آن از حسگر تشخیص چهره سه بعدی استفاده کند. اگرچه تشخیص چهره در گوشی های اپل سه بعدی است و دقت، سرعت و کیفیت بسیار بالایی دارد اما باعث شده اپل مجبور گردد یک ناچ نسبتا عظیم را هم روی بخش بالایی نمایشگرهای گوشی خود برای تعبیه آن در نظر بگیرد. در حالی که شرکت های اندرویدی با تعبیه حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر پیروز شدند بخش بیشتری از پنل جلویی را به نمایش اختصاص دهند و تنها چیزی که یکپارچگی آن را بهم می زند یک حفره بسیار کوچک برای دوربین سلفی است.

در دوران شیوع ویروس کرونا که استفاده از ماسک رواج خیلی زیادی پیدا کرد، کاربران گوشی های اپل بیشترین دردسر را با این روش بازگشایی قفل گوشی داشتند. البته پوشیدن ماسک تنها چالش این حسگر نیست. گاهی اوقات که از خواب بیدار می شوید هم گوشی در شناسایی صورتتان مشکل پیدا می نماید (کم پیش می آید) و باید از رمز عبور برای بازگشایی قفل گوشی بهره ببرید. به همین خاطر خیلی بهتر می شد اگر اپل از حسگر اثرانگشت به جای تشخیص چهره در گوشی خود استفاده می کرد چون با این کار نه تنها امنیت گوشی به همان میزان تضمین می شد بلکه دیگر مجبور نبودیم ناچ روی نمایشگر آیفون ها را تحمل کنیم.

با توجه به شنیده ها، به نظر می رسد اپل برنامه دارد برای آیفون 13 و مدل های مختلف آن از حسگر اثرانگشت درون نمایشگر استفاده کند. اگر این خبر واقعیت داشته باشد، کاربران آیفون را بسیار خشنود خواهد نمود چرا که به نظر می رسد اثر انگشت، راه چاره امنیتی مجبوب تری برای کاربران باشد. چرا که این حسگرها در هر کجای گوشی که تعبیه شوند مزاحمتی روی نمایشگر ایجاد نمی نمایند؛ یا در زیر صفحه قرار دارند (مثل بسیاری از گوشی های کنونی نظیر گلکسی ها)، یا روی پنل پشتی (مثل پیکسل) یا با کلید پاور در بغل گوشی ادغام می شوند.

البته حسگرهای اثرانگشت درون صفحه به خاطر اینکه معمولا یک لایه محافظ صفحه هم روی آن ها قرار می گیرد شاید در مواقعی نتوانند آن طور که باید با سرعت و دقت بالا گوشی را باز نمایند اما قطعا تا زمانی که آیفون 13 رونمایی گردد (حتی همین الان) آن قدری شرکت ها در این زمینه پیشرفته شده اند که مسئله ای از این بابت وجود نداشته باشد. خوشبختانه به نظر می رسد علاوه بر حسگر اثرانگشت، به نظر می رسد اپل میخواهد پشتیبانی از رفرش ریت 90 یا 120 هرتز را هم به گوشی های آیفون 13 اضافه کند.

Split-Screen

یکی دیگر از قابلیت های بسیار خوبی که اندرویدی ها مدت هاست از آن بهره مند هستند اما اپل هنوز به دلایلی نامشخص سیستم عامل خود را به آن مجهز نمی نماید، split-screen است. قابلیتی که اجازه می دهد برنامه ها در کنار یکدیگر اجرا شوند که فوق العاده کاربردی است. اپل با iOS 14، قابلیت تصویر در تصویر را به مرورگر خود افزود که اجازه می داد کاربر حین تماشای ویدیو (مثلا از یوتیوب) به انجام کارهای دیگر هم بپردازد در حالی که ویدیو به شکل پنجره ای کوچک در کنار صفحه به نمایش در می آمد.

بر کسی پوشیده نیست split-screen یک قابلیت فوق العاده کاربردی تر است. در تصویر در تصویر، ویدیو در اندازه ای کوچک به نمایش در می آید و شاید برای آن دسته از کاربرانی که دید خوبی ندارند نامناسب باشد؛ یا آن قدری عظیم که بخش زیادی از نمایشگر را اشغال می کرد. حتی در اندروید هم تنظیم اندازه پنجره کوچک ویدیو در تصویر در تصویر گاهی اوقات سخت می شد.

به همین دلیل بهره مندی از یک قابلیت دیگر مثل split-screen باعث می گردد نیمی از صفحه به تماشای ویدیو و نیمی دیگر به انجام کارهای دیگر اختصاص داده گردد. تنظیم اندازه صفحه در این حالت بسیار آسان تر است و به راحتی صورت می گیرد تا یک کدام از اپلیکیشن ها در بخش عظیمتری از نمایشگر به نمایش درآید. حتی اگر صفحه را به حالت افقی یا عمودی بچرخانید، اپلیکیشن ها در همان حالت به شکل چرخش نمایشگر درمی آیند.

این قابلیت در اندروید 12 قرار است به شکل بهتری در گوشی های اندرویدی پیاده گردد به این صورت که دو اپلیکیشن را می توان در یک پوشه قرار داد اما عملکرد پوشه به این صورت است که با لمس آن، دو برنامه هم زمان و در حالت split-screen اجرا می شوند مثل یوتیوب و گوگل کروم. (گلکسی ها الان هم از این قابلیت بهره مند هستند). اما حتی نسخه معمولی آن هم در iOS وجود ندارد. پردازنده A14 قدرتمندترین پردازنده برای انجام فعالیت های مولتی تسکینگ یا چیزهایی نظیر split-screen است و اصلا دلیلی وجود نداشت تا به این لحظه شاهد اضافه شدن این قابلیت به آیفون ها نباشیم.

اسلایدشو در صفحه هوم و صفحه قفل

اپل در iOS از تصاویر زمینه متحرک با انیمیشن بسیار زیبا استفاده نموده که به خصوص در حالت تیره جلوه بسیار زیبایی دارند. اپلیکیشن های زیادی هم با قابلیت مشابه در اندروید وجود دارد اما آنچه که اندرویدی ها از آن بهره می برند، تغییر اتوماتیک تصویر به تصویری دیگر است که هم در صفحه قفل و هم در صفحه هوم می تواند استفاده گردد.

در پیکسل ها daily wallpapers، در گوشی های سامسونگ Dynamic Lock Screen و در گوشی های وان پلاس هم daily lock / home screen wallpapers برای تغییر روزانه تصاویر استفاده می گردد که تازگی و طراوت خاصی به گوشی شما می بخشد. برای مثال در گوشی های سامسونگ می توانید از بین دسته های مختلف نظیر طبیعت، حیوانات، غذا و…، یک کدام را انتخاب کنید که تصاویر مربوط به آن در صفحه قفل به نمایش دربیاید. حتی اگر در این قابلیت ها از تصاویر از پیش مشخص شده استفاده گردد باز هم جالب هستند و انتظار داریم اپل قابلیت مشابهی را برای iOS در نظر بگیرد.

با در نظر دریافت افزایش چشمگیر قدرت پردازشی گوشی های هوشمند، انتظار داریم این قابلیت با امکانات بیشتر و پیشرفته تری در گوشی های آینده استفاده گردد و این اجازه را به کاربران بدهد تا تصاویر شخصی سازی شده خود را ایجاد و در اسلایدها مورد استفاده قرار دهند. قابلیت های پیشرفته از این دست سال هاست که در مک بوک و نست هاب وجود دارد که انتظار داریم هرچه زودتر شاهد حضور آن در گوشی های هوشمند هم باشیم.

اعلانات

گوگل طی یکی دو سال گذشته بخش عظیمی از تمرکز خود را روی بهبود شرایط اعلانات منعطف نموده و تغییرات گسترده ای را در این زمینه به وجود آورد که فعلا در گوشی های اپل به این اندازه به اعلانات توجه نشده. البته این شاید قابلیتی نباشد که کاربران اپل به اندازه دیگر قابلیت های این لیست به آن نیاز داشته باشند اما پیشرفت در بخش های این چنینی هم می تواند در دستور کار شرکت قرار بگیرد و تجربه کاربری را به شکل چشمگیری بهبود بخشد.

با افزایش تعاملات در دنیای مجازی، مدیریت بهتر در اعلانات ضرورت بیشتری پیدا نموده که گوگل مدت هاست در راستای بهبود شرایط در این بخش کارهای خود را شروع نموده. برای مثال گاهی اوقات حین کار با یک اپلیکیشن هستید اما پیامی از دوستتان در یکی از پیام رسان ها دریافت می کنید منتها نمی خواهید از برنامه کنونی خارج شوید. اندروید به شما این امکان را می دهد با کلیک روی حباب مربوط به آن پیام، بدون اینکه نیاز باشد وارد آن پیام رسان شوید به پیام دوستتان پاسخ دهید یا به وسیله خود نوار اعلانات به آن پاسخ دهید.

امکان بی صدا کردن اعلانات هم از همان بخش وجود دارد تا بدین ترتیب کاربر در صورتی که بعد از دریافت پیامی صدایی بشنود مطمئن می گردد پیام دریافت شده مهم است و باید به آن پاسخ دهد. امکان تنظیم صدای خاص برای اعلانات خاص هم وجود دارد تا بدین ترتیب کاربر متوجه گردد هر پیام از طرف چه کسی ارسال شده در حالی که اپل فقط با اپلیکیشن هایی نظیر Calendar و Reminders این اجازه را به کاربر می دهد.

البته ویجت هایی که اپل در نسخه iOS 14 به این سیستم عامل افزود باعث شده اطلاعات خوبی برای کاربران به نمایش دربیاید اما پاسخ سریع به مکالمات باید قدم بعدی اپل در راستای بهبود شرایط اعلانات باشد. بسیاری از ابزارهای مربوط به اعلانات در سیستم عامل iOS در بخش های مختلفی از تنظیمات قرار دارند که یافتنشان سخت است و از طرفی تمام اعلانات هم به گونه ای هستند که کاربر باید ابتدا آن ها را باز کند تا متوجه جزئیات مربوط به آن گردد.

نمایشگر همواره روشن

یکی از قابلیت های بسیار خوبی که آیفون ها از آن بی بهره اند، نمایشگر همواره روشن است. البته می توان حدس زد یکی از دلایلی که اپل در گوشی های خود از این قابلیت بهره نمی برد به خاطر مصرف انرژی باشد چون اپل نمی خواهد ضعف باتری بیش از این به چشم کاربر بیاید. اما بهتر بود اگر این قابلیت در گوشی وجود داشت و کاربر در صورت نداشتن تمایل آن را غیرفعال می کرد. همان طور که می دانید، نمایشگر همواره روشن این امکان را به کاربران می دهد بدون اینکه نیاز باشد وارد گوشی شوند، از اعلانات، ساعت و تاریخ و چیزهایی از این دست آگاه شوند و خب خیلی بهتر بود اگر در آیفون ها شاهد این قابلیت بودیم.

البته شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی برای حل مشکل خالی شدن باتری این گزینه را در نظر گرفته اند که کاربر بتواند نمایشگر همواره روشن را طوری تنظیم کند که به صورت اتوماتیک در زمان هایی که بیدار است فعال گردد. بدین ترتیب هنگام خواب نمایشگر همواره روشن خاموش می گردد چون کاربر در این شرایط از گوشی استفاده نمی نماید و طبیعتا به چک کردن چیزی نیاز نخواهد داشت.

اپل هم می تواند با قرار دادن چنین تنظیماتی، نمایشگر همواره روشن را به گوشی خود اضافه کند تا دیگر نگرانی از بابت خالی شدن باتری وجود نداشته باشد. این قابلیت احتمالا با آیفون 13 در اختیار کاربران اپل قرار می گیرد چرا که به نظر می رسد شرکت میخواهد از روش های جدیدی برای افزایش ظرفیت باتری استفاده کند.

البته به این لیست می توان قابلیت های دیگر را هم افزود. مثلا اینکه اپل فضای بیشتری را برای سرویس های استریمینگ فراهم کند که فعلا بنا به دلایلی قوانین سفت و سختی در این رابطه دارد. همچنین انتظار داریم اپل تنظیمات مربوط به برنامه پیش فرض را کمی بهبود ببخشد تا کاربر بتواند برنامه های شخص ثالث بیشتری را به عنوان برنامه پیش فرض معرفی کند.

به عنوان کاربر گوشی آیفون، اگر تجربه استفاده از یک گوشی اندرویدی را داشته اید، فکر می کنید چه قابلیتی از اندروید باید در iOS هم وجود داشته باشد؟ بدیهی است در این لیست قابلیت های بیشتری هم می شد جای بگیرند اما چیزهایی این چنینی بیشتر سلیقه ای هستند و به نظر می رسد فعلا این 5 مورد اهمیت بسیار زیادی دارند. با این حال تمایل دارید در آیفون 13 یا بهتر است بگوییم نسخه بعدی iOS، چه قابلیتی را مشاهده کنید که اکنون در اندروید وجود دارد؟

  • 10 ویجت آیفون که زندگی شما را آسان تر می نمایند

منبع: Android Central

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1735

به "5 قابلیت جذاب و کاربردی اندروید که iOS به آن ها احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 قابلیت جذاب و کاربردی اندروید که iOS به آن ها احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید