تور ارزان ایتالیا: 10 فیلم تماشایی از جریان نئورئالیسم ایتالیا
به گزارش یادداشت سریع، بسیاری دوران ظهور نئورئالیسم ایتالیایی را عصر طلایی سینما در این کشور می دانند. نئورئالیسم با داشتن دغدغه ثبت شرایط اسفبار حاشیه نشینان و ستم دیدگان در دنیا پس از جنگ دنیای دوم، یک تغییر اساسی در حساسیت های هنری سینما محسوب می شد. نئورئالیسم ایتالیایی در گذر زمان ثابت کرد که بخش مهمی از تکامل تاریخی سینماست و در نهایت بر نسل ها و جریان های متفاوتی از فیلم سازان تأثیر گذاشت؛ تأثیری به وسعت موج نوی فرانسه تا سینمای موازی هند.
با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.
روبرتو روسلینی، یکی از پیشگامان این جنبش، زمانی گفت: نئورئالیسم در ابتدا ناخودمطلع و به عنوان سینمای بومی به دنیا آمد. اما بعدها در مواجهه با مسائل انسانی و نابسامانی های اجتماعی در دوران جنگ و پس از جنگ کاملاً خودمطلع شد… من همواره به خودم فشار آوردم که بگویم برای من نئورئالیسم فقط یک موضع اخلاقی بود. موقعیت اخلاقی عبارت بود از نگاه عینی به چیزها و کنار هم قراردادن عناصر مرکب آنها بدون هیچ گونه قضاوتی.
روسلینی مساله را چنین شکافت: موضوع حیاتی یک فیلم رئالیستی دنیا است و نه داستان و وقایعش. هیچ تزی از قبل وجود ندارد. همه آن ها خود به خود و از دل دنیا اثر بیرون می آیند. سینمای رئالیستی چیزهای زائد و تماشایی را دوست ندارد و حتی آن ها را رد هم می نماید. این شکل از سینما میخواهد تا مستقیماً سراغ اصل مطلب برود، در سطح نمی ایستد و به جست جوی روح می پردازد، از فریب ها می پرهیزد و در نهایت، در پی منطق هایی ست که هر کدام از ما با خود داریم. به طور کلی این سبک از فیلم سازی، مسائل را نمایان می نماید و درباره آن ها می اندیشد.
در این مطلب نگاهی به 10 فیلم ضروری از جنبش نئورئالیسم ایتالیا می اندازیم تا حساسیت های هنری یکی از تأثیرگذارترین جتبش های تاریخ سینما را آنالیز کنیم.
1) دزدان دوچرخه (Bicycle Thieves)
- محصول: 1948
- مدت زمان: 93 دقیقه
- کارگردان: ویتوریو دسیکا
- بازیگران: انزو استایولا، لامبرتو مگیورانی، لیانلا کرل و…
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 8/3 از 10
شاهکار بی بدیل ویتوریو دسیکا که احتمالاً مشهورترین اثر در این لیست است، رنج بسیاری که ایتالیای پس از جنگ تجربه می کرد را به خوبی به تصویر می کشد. دی سیکا این کار را با روایت داستان ساده مرد فقیری انجام می دهد که در پی دوچرخه دزدیده شده خود می گردد تا شغلش را ایمن نگه دارد.
دزدان دوچرخه به درستی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین فیلم های تاریخ سینما شناخته می گردد. این فیلم الهام بخش افرادی چون ساتیاجیت رای و کن لوچ بوده. رد پای نگاه پشت فیلم دزدان دوچرخه در تجربیات سینمایی این 2 کارگردان قابل یافتن است.
2) زمین می لرزد (The Earth Trembles)
- محصول: 1948
- مدت زمان: 160 دقیقه
- کارگردان: لوکینو ویسکونتی
- بازیگران: آنتونیو والاسترو، روسا کاتالانو، سالواتوره ویکاری و…
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 8 از 10
زمین می لرزد اقتباسی آزاد از رمان جووانی ورگا است که شرایط تراژیک انسانی را به تصویر می کشد. این فیلم با استفاده از بازیگران غیرحرفه ای، داستان خانواده ای را دنبال می نماید که در یک دهکده کوچک ماهی گیری زندگی می نمایند و سعی دارند تا خود را از فقر نجات دهند.
این فیلم به علت ارزش ها و دستاوردهای هنری اش، نامزد دریافت جایزه شیر طلایی ونیز شد و جایزه بین المللی این جشنواره را از آن خود کرد. اگرچه ویسکونتی محدودیت های سبک نئورئالسیم را شکسته، زمین می لرزد یکی از برترین آثاری ست که به وسیله این جنبش فراوری شده است.
3) آلمان سال صفر (Germany, Year Zero)
- محصول: 1948
- مدت زمان: 78 دقیقه
- کارگردان: روبرتو روسلینی
- بازیگران: ادموند موئشکه، اینگرترود هینز، آلفردو گوارینی و…
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7/8 از 10
آخرین عنوان از سه گانه جنگ روبرتو روسلینی با نام آلمان سال صفر کوشش فیلم ساز برای نمایان ساختن وحشت آلمان ویران شده از جنگ، در قالب میدوم سینماست. این فیلم به عنوان یادآور از ظرفیت وحشتناک انسان در تخریب کردن و پیامدهایی ست که اعمال مخرب بر زندگی مردم عادی دارد.
روسلینی شرح می دهد: رئالیسم یعنی کنجکاوی بیشتر در خصوص افراد و احتیاج انسان معاصر برای به تصویرکشیده شدن حقایق، درست همان طور که واقع شده اند. تا با توجه به علاقه های خاص انسان امروزی به نتایج علمی و تحقیقات آماری، بدون ترحم و در ملموس ترین شکل از آن مطلع شوند.
او این گونه ادامه می دهد: بعلاوه احتیاجی صادقانه وجود دارد که انسان ها به شکلی فروتنانه و بدون به کار گیری تعابیر خارق العاده توصیف شوند تا خارق العاده ها از پی تحقیقات به دست آیند. و در نهایت، میلی وجود دارد که از ما می خواهد خودمان را روشن کنیم و واقعیت را - هر طور که باشد - نادیده نگیریم.
4) برنج تلخ (Bitter Rice)
- محصول: 1949
- مدت زمان: 108 دقیقه
- کارگردان: جوزپه د سانتیس
- بازیگران: سیلوانا مانگانو، ویتوریو گاسمن، دوریس دولینگ و…
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7/6 از 10
برنج تلخ داستان جدا شدن زوجی جنایتکار است که تحت تعقیب پلیس هستند. فرانچسکا(با بازی دوریس داولینگ) به گروهی از تارکان قانون پناه می برد و در آنجا با ویژگی های یک زیست ساده آشنا می گردد که با سخت کوشی و رفاقت تقویت می گردد.
جشنوره فیلم ونیز از برنج تلخ به عنوان یکی از شاهکارهایی که حافظه جمعی کشور از سال های 1942 تا 1978 را تغییر داد نام برد. برنج تلخ در جشنواره اسکار هم نامزد دریافت جایزه در بخش فیلم های داستانی شد.
5) جهت امید (Path of Hope)
- محصول: 1950
- مدت زمان: 105 دقیقه
- کارگردان: جوزپه د سانتیس
- بازیگران: سیلوانا مانگانو، ویتوریو گاسمن، دوریس دولینگ و…
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7/6 از 10
جهت امید که با همکاری فدریکو فلینی نوشته شده است، اقتباسی از رمانی از نینو دی ماریا است. این فیلم شرایط گروهی معدنچی فقیر که اهل سیسیل هستند را به تصویر می کشد. معدنچیان امیدوارند با سفر به فرانسه به همه سختی ها و رنج های خود سرانجام دهند.
جهت امید نامزد دریافت نخل طلای جشنواره کن شد و در نهایت، برنده خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین شد. گرمی در نهایت به خلق آثار کمدی روی آورد، اما جهت امید قطعاً یکی از فیلم های مهم دوره نئورئالیسم ایتالیاست.
6) جاده (La Strada)
- محصول: 1954
- مدت زمان: 108 دقیقه
- کارگردان: پیترو جرمی
- بازیگران: راف والونه، فرانکو تاوارا، النا وارتسی و…
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7/5 از 10
فلینی در طول مدت فیلم سازی اش کوشش زیادی کرد تا از سنت های مرسوم نئورئالیسیم ایتالیا فاصله بگیرد و فرم منحصربه فرد خود را در سینما کشف کند. با این حال، جاده فیلم مهمی در تاریخ جنبش نئورئالیسم محسوب می گردد. چرا که یکی از اولین نمونه کوشش های فلینی برای خروج از قالب های ارتدکس رئالیسم است.
7) فریاد (Il Grido)
- محصول: 1957
- مدت زمان: 116 دقیقه
- کارگردان: میکل آنجلو آنونیونی
- بازیگران: آلیدا والی، دوریان گری، بستی بلیر و…
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7/6 از 10
فریاد کاوش سینمایی آنتونیونی در خصوص بیگانگی است که به وسیله داستان مردی روایت می گردد که پس از ترک خانه و زنی که دوستش دارد، ناامیدانه در پی یافتن فردیتش است. بسیاری از محققان آن را حلقه مفقوده بین سنت های نئورئالیسم و سبک شخصی خود او در پروژه های بعدی اش می دانند.
آنتونیونی این طور می گوید: وقتی فیلمی را فیلم برداری می کنم، هرگز به این فکر نمی کنم که چگونه آن را انجام خواهم داد. خیلی راحت آغاز به ضبط می کنم. تکنیک من که از فیلمی به فیلم دیگر دچار تغییر می گردد، کاملاً غریزی است و هرگز مبتنی بر ملاحظات پیشنی نیست.
8) شغل (Il Posto)
- محصول: 1961
- مدت زمان: 93 دقیقه
- کارگردان: امانو اولمی
- بازیگران: ساندرو پانسری، لوردانا دتو، تولیو کزیچ و…
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7/9 از 10
شغل یکی از برترین آثار اولمی محسوب می گردد. این درام، روایت گر زندگی جوانی ست که به علت فقر اقتصادی خانواده اش مجبور به ترک تحصیل می گردد. او برای گذران زندگی وارد دنیای صنعتی عجیب و غریبی می گردد که رویاها در آن جا کشته می شوند و افراد به ساحتی غیرانسانی فرو می فرایند.
شغل مورد استقبال نهاده شد و جوایز متعددی از جمله جایزه دیوید دی دوناتلو برای برترین کارگردانی و بعلاوه جایزه ساترلند در جوایز موسسه فیلم بریتانیا را دریافت کرد. شاهکار اولمی هنوز با شرایط جوانان نسل جدیدی که نمی توانند از چنگال مدرنیته فرار نمایند، ارتباط برقرار می نماید.
9) آکاتونه (Accattone)
- محصول: 1961
- مدت زمان: 117 دقیقه
- کارگردان: پیر پائولو پازولینی
- بازیگران: فرانکو چیتی، فرانکا پاسوت، سرجیو چیتی و…
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7/7 از 10
بیشتر آثار پیرو پائولو پازولینی خطوط را رد می نمایند و از همین رو نسبت به فیلم های نئورئالیستی تفاوت های عمده ای دارند. با این حال، آکاتونه احتمالاً یکی از نزدیک ترین آثار سینمایی به خصوصیات آرمانی سبک نئورئالیسم است.
10) نبرد الجزیره (The Battle of Algiers)
- محصول: 1966
- مدت زمان: 121 دقیقه
- کارگردان: جیلو پونته کوروو
- بازیگران: ابراهیح حجاج، سمیه کرباش، یاسف سعدی
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 8.1 از 10
این فیلم پونتکورو که محصول مشترک ایتالیا و الجزایر است، وقایع جنگ الجزایر را به تصویر می کشد و شجاعت معترضینی که علیه استعمار در الجزایر می جنگیدند را پوشش می دهد. این فیلم چند سالی در فرانسه توقیف شد اما خوشبختانه از آزمون زمان با موفقیت بیرون آمد و پس از گذشت سا ل ها، به فیلمی مهم در تاریخ سینما و سندی مهم در تاریخ مبارزات ضداستعماری الجزایر تبدیل شد.
پونتکورو درباره این فیلم، این طور به یاد می آورد که: تهیه نماینده ایتالیایی فیلم که ایده را نزدش برده بودم، به من گفت که از هر موضوعی استقبال می نماید اما ساخت این یکی، استثنائاً نشدنی ست. ساخت این ایده یعنی ساختن فیلمی سیاه و سفید که نه معنا دارد، نه بازیگر دارد و نه داستان. او بعلاوه گفت که مردم ایتالیا چندان به سیاه پوستان اهمیتی نمی دهند.
منبع: Far Out
منبع: دیجیکالا مگ