کشفی که شاید راه چاره یکی از بزرگترین مسائل سیاره زمین باشد

به گزارش یادداشت سریع، پژوهشگران آلمانی در آنالیز های خود، رشته ای از باکتری را کشف نموده اند که می تواند پلاستیک ها را تجزیه کند.

کشفی که شاید راه چاره یکی از بزرگترین مسائل سیاره زمین باشد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از فیز، پژوهشگران مرکز تحقیقات محیط زیست هلمولتز (UFZ) آلمان، به کشفی رسیده اند که شاید راه چاره یکی از بزرگترین مسائل این سیاره باشد. آنها نوعی باکتری را کشف نموده اند که می تواند بعضی از پیوندهای شیمیایی پلی اورتان (Polyurethane) را از بین ببرد.

دکتر هرمان هایپیپر (Hermann Heipieper)، از نویسندگان این پژوهش گفت: این باکتری می تواند از این ترکیبات به عنوان منبع انرژی استفاده کند. یافته های این پژوهش، گام مهمی به سوی بازیافت محصولاتی که از جنس پلی اورتان هستند، به شمار می فرایند.

پلی اورتان، در فراوری محصولات متفاوتی از جمله پوشش لوله های مدفون در خاک و یا در مخازن آب و فاضلاب به کار می رود و کاربردهای بسیاری دارد.

با وجود کاربردهای بسیار پلی اورتان، نمی توان از معایب آن چشم پوشی کرد. بازیافت پلی اورتان، بسیار سخت است و به انرژی زیادی احتیاج دارد. پلاستیک هایی که از پلی اورتان ساخته می شوند، با گرما ذوب نمی شوند و مواد سمی زیادی نیز فراوری می نمایند.

به کار بردن ریزارگانیسم هایی مانند باکتری ها و قارچ ها برای تجزیه پلاستیک هایی که از نفت ساخته می شوند، حوزه پژوهشی گسترده ای را پوشش می دهد اما کمتر پژوهشی به آنالیز پلی اورتان اختصاص یافته است.

پژوهشگران در این آنالیز، نوعی باکتری موسوم به سودوموناس تی دی ای 1 (Pseudomonas TDA1) را معرفی کردند که می تواند به پیوندهای شیمیایی تشکیل دهنده پلاستیک های پلی اورتان حمله کند.

هایپیپر تاکید نمود که پیش از استفاده فنی و تجاری از این باتری، باید آنالیز های بیشتری در خصوص آن صورت بگیرد تا کارآیی آن تایید گردد.

این پژوهش، در مجله Frontiers in Microbiology به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 914

به "کشفی که شاید راه چاره یکی از بزرگترین مسائل سیاره زمین باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشفی که شاید راه چاره یکی از بزرگترین مسائل سیاره زمین باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید