کرونا و تاثیر آن بر بازار پسته

به گزارش یادداشت سریع، خبرنگاران/کرمان رییس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان گفت: هر سال 50 تا 60 هزار تن پسته استان کرمان به چین صادر می شد اما سال گذشته تنها 8000 تن پسته به این کشور صادر کردیم که به عبارتی این بازار را در سال گذشته از دست داده و پیش بینی می کنیم با وجود بیماری کرونا 50 هزار تن پسته استان در امسال صادر نخواهد شد.

کرونا و تاثیر آن بر بازار پسته

محمدعلی محمدمیرزائیان در نشست آنالیز خسارت های وارده به اقتصاد کرمان بر اثر شیوع بیماری کرونا و آنالیز پیشنهادهایی برای دوران پساکرونا به تاثیر بیماری کرونا در تجارت به ویژه بخش صادرات اشاره و اعلام کرد: پیش از شیوع این بیماری، 30 تا 40 درصد شرکت های صادراتی به دلیل مسائل برگشت ارز، صادرات نداشتند اما سایر صادرکنندگان نیز در دوران کرونا با مسائل بسیاری روبرو شده اند.

محمدمیرزائیان اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از محموله های صادراتی صادرکنندگان بین 20 تا 30 روز در مرزها مانده اند و امکان حمل جاده ای و یا ریلی آنها وجود ندارد، تعدادی از محموله ها به مبدا برگشت داده شده اند و تعدادی دیگر برای صادرات به وسیله حمل و نقل دریایی اقدام نموده اند.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان ادامه داد: بعضی محموله های پسته و خرما صادراتی استان دو ماه است در ساحل مانده و منتظر کشتی هستند و با توجه به اینکه بار آنها مواد فاسد شدنی است، صادرکنندگان با خسارت های زیادی روبرو می شوند.

محمدمیرزائیان توضیح داد: از سوی دیگر طولانی شدن زمان ارسال و ماندن محموله ها در مرزها، گواهینامه های گمرک، استاندارد و قرنطینه های نباتی و... باطل شده اند و بعضی از این محموله ها باید به مبدا بازگردند، تخلیه شوند و مجددا نمونه برداری و به مرزها حمل شوند که هزینه های بسیاری را به صادرکنندگان تحمیل می نماید.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان گفت: هر سال 50 تا 60 هزار تن پسته استان کرمان به چین صادر می شد اما سال گذشته تنها 8000 تن پسته به این کشور صادر کردیم که به عبارتی این بازار را در سال گذشته از دست داده و پیش بینی می کنیم با وجود بیماری کرونا 50 هزار تن پسته استان در امسال صادر نخواهد شد.

وی در رابطه با خرما با بیان اینکه 500 هزار تن از این محصول در انبارها موجود است، توضیح داد: متاسفانه دولت میخواهد برای کنترل خرما مورد احتیاج برای ماه مبارک رمضان، عوارض صادراتی برای این محصول در نظر بگیرد در حالی که چندین برابر احتیاج بازار داخل، خرما وجود دارد و نباید این عوارض وضع گردد.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمان، رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه آنالیز خسارت های وارد شده به صنایع دستی استان ادامه دارد و در روزهای آینده خسارت وارده را اعلام خواهیم کرد، گفت: گردشگری با توجه به همزمانی شیوع ویروس کرونا با ایام نوروز و اوج فعالیت های گردشگری در سطح کشور، بیشترین میزان خسارت را از کرونا پذیرفته است.

محمدرضا بهرامی توضیح داد: برآوردهای اولیه ناشی از خسارت در اسفندماه گذشته و فروردین ماه جاری در حوزه گردشگری برای راهنمایان گردشگری 240 میلیارد ریال، دفاتر خدمات مسافرتی 450 میلیارد ریال، هتل ها، مهمانپذیرها، اماکن اقامتی رستوران ها و مجتمع های بین راهی، 1270 میلیارد ریال و موسسات آموزشی 56 میلیارد ریال بوده است.

وی پیشنهاد اختصاص تسهیلات کم بهره و یا بلاعوض بانکی به فعالان این حوزه، بخگرددگی بخشی یا تمام حق بیمه کارفرما، بخگرددگی هزینه مصرف حامل های انرژی و همچنین مالیات بر عملکرد سال های 98 و 99 را عنوان نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 953

به "کرونا و تاثیر آن بر بازار پسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و تاثیر آن بر بازار پسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید