چگونه رمزعبور وای فای خود را تغییر دهیم؟

به گزارش یادداشت سریع، رمزعبور وای فای از شما در برابر سرقت اطلاعات، جاسوسی، حملات سایبری و هکرها محافظت می نماید.

چگونه رمزعبور وای فای خود را تغییر دهیم؟

شاید بی ربط بدانید ولی داشتن یک رمزعبور وای فای قوی باعث افزایش سرعت اینترنت و وای فای شما هم می گردد؛ چون هر فردی نمی تواند به سادگی به مودم یا روتر شما وصل شده و از پهنای باند اینترنت شما استفاده کند.

یک رمزعبور وای فای باید به اندازه کافی پیچیده و سخت باشد تا حدس زدن آن سخت گردد ولی هنوز به اندازه کافی ساده باشد که به یادتان بماند و بتوانید آن را به خاطر بسپارید.

اگر رمزعبور وای فای فعلی شما این استانداردها را ندارد و مثلا بسیار ساده است مانند شماره شناسنانه، شماره تلفن همراه، شماره گوشی همسر یا تاریخ تولد فرزندتان؛ یا رمزعبور وای فای شما را افراد زیادی دارند و احتمال می دهید همواره به آن وصل می شوند؛ به راحتی می توانید آن را تغییر دهید.

مراحل تغییر رمزعبور وای فای براساس مدل مودم یا روتر شما متفاوت است اما یک روندها و مراحل اصلی وجود دارد که در ادامه اشاره می کنیم.

تنها عیب عظیم تغییر رمز وای فای این است که باید پس از تعریف رمز جدید، رمزعبور وای فای را در همه دستگاه هایی که به مودم وصل می شدند؛ از جمله اسمارت فون ها، تبلت ها، لپ تاپ ها، کامپیوترها، تلویزیون و پخش نماینده ها وارد کنید تا دوباره به شبکه بی سیم شما وصل شوند.

مطمئن باشید ارزشش را دارد و باید هر چند وقت یک بار رمزعبور وای فای خود را عوض کنید تا همواره در امنیت کامل باشید و همه پهنای باند اینترنت متعلق به خودتان باشد.

لاگین به فریم ویر مودم

اولین گام برای تغییر رمزعبور وای فای، وارد شدن یا لاگین به فریم ویر یا پنل رابط کاربری مودم و روتر است.

برای این کار، مرورگر وب خود را باز کنید و آدرس IP مودم خود را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید. بیشتر مودم ها از آدرس آی پی 192.168.1.1 استفاده می نمایند.

این آدرس IP را وارد نموده و کلید اینتر را بزنید. اگر این آدرس صحیح باشد؛ باید یک پنجره ورود به سیستم مشاهده کنید که از شما می خواهد نام کاربری و رمزعبور پنل مدیریت مودم را وارد کنید. باید این اطلاعات را داشته باشید و اگر قبلا وارد شدید؛ در حافظه مرورگر شما مانده باشند. اگر هیچ وقت، رمزعبور پنل مدیریت مودم را عوض نکردید؛ احتمالا admin/admin است.

معمولا در پشت بدنه مودم یا در دفترچه راهنما یا جعبه مودم هم آدرس IP و هم اطلاعات لاگین به فریم ویر و پنل مدیریتی مودم نوشته شده است.

اگر آدرس IP مودم را نمی دانید

اما اگر به هر دلیلی نتوانستید آدرس آی پی مودم را پیدا کنید یا آدرس وارد شده در مرورگر وب درست نبود؛ یک روش سریع برای یافتن آدرس IP وجود دارد.

در نوار جست وجوی کلید Start ویندوز 10 عبارت cmd را تایپ نموده و برنامه Command Prompt یا همان ترمینال خط فرمان ویندوز را باز کنید. در ویندوز 8.1 می توانید روی کلید Start راست کلیک نموده و گزینه Command Prompt را انتخاب کنید.

هنگامی که برنامه Command Prompt باز شد؛ عبارت ipconfig را تایپ و اجرا کنید. بخش مربوط به Ethernet adapter یا Wireless LAN adapter را پیدا کنید.

بعد باید دنبال اطلاعات Default Gateway باشید. در اینجا آدرس IP اتصال مودم به اینترنت نوشته شده است.

همچنین، در ویندوز 10 می توانید آدرس IP مودم را به وسیله اپلیکیشن Settings پیدا کنید. وارد جهت Settings > Network & Internet > Status شوید و روی گزینه View hardware and connection properties کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به اتصال شبکه بی سیم را مشاهده کنید. در بخش Ethernet یا Wi-Fi می توانید Default Gateway و آدرس آی پی مودم را پیدا کنید.

وقتی آدرس IP مودم را پیدا کردید؛ این آدرس را در نوار جست وجوی مرورگر وب خود وارد نموده و به پنل مدیریتی مودم لاگین کنید.

تغییر تنظیمات مودم

در پنل مدیریتی مودم خود باید دنبال برگه یا بخش تنظیمات وای فای باشید. معمولا این بخش با نام هایی مانند Wireless یا Wireless Settings یا Advanced Wireless و این ها نمایش داده می گردد.

در ابتدا، مطمئن شوید سیستم رمزنگاری WPA2 برای امنیت وای فای شما انتخاب شده است. اگرچه این روزها استاندارد WPA3 هم عرضه شده ولی احتمالا مودم یا روتر شما فعلا از آن پشتیبانی نمی کند و بنابراین بهترین گزینه WPA2 است.

بعد، دنبال باکس وارد کردن رمزعبور وای فای باشید. رمز جدید را وارد کنید ولی قوانین مهم ساخت یک رمزعبور قوی و مستحکم را نباید فراموش کنید. بهتر است رمزعبور شما به اندازه کافی طولانی باشد و از حروف کوچک و عظیم، اعداد و کارکترهای خاص تشکیل گردد. ابدا نباید رمزعبور را یک شماره معین و معنی دار در زندگی خود قرار دهید. مثلا شماره گوشی موبایل یا تلفن خانه یا شماره شناسنامه همسر و فرزند شما نباشد. می توانید ترکیبی از این ها را به صورت معنی داری برای خودتان انتخاب کنید.

در انتها روی کلید Apply در پایین صفحه بزنید تا تنظیمات شما به مودم اعمال شوند. روی مودم رمزعبور شما تغییر پیدا نموده است ولی حالا تازه کار شما آغاز می گردد و باید روی همه دستگاه ها رمزعبور جدید را وارد کنید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1786

به "چگونه رمزعبور وای فای خود را تغییر دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رمزعبور وای فای خود را تغییر دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید