چرا مردم سوئد با غریبه ها گپ نمی زنند؟

به گزارش یادداشت سریع، مردم سوئد علی رغم ظاهر خارجی خونسرد خود، تقریبا همواره محبت آمیز و مودب رفتار می نمایند و البته منش آنها با رفتار فرهنگ های پر حرف کاملا متفاوت است.

چرا مردم سوئد با غریبه ها گپ نمی زنند؟

در سوئد گپ و گفت های کوتاه و معمول در صورت ضرورت دیده می شوند و مکالمه ابزاری برای تبادل اطلاعات واقعی و معنادار است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، در بسیاری از فرهنگ ها برقراری مکالمه با یک غریبه امری عادی است و حتی می تواند آغاز یک دوستی بین مردم باشد اما برای سوئدی ها این موضوع فرق می نماید.

در سوئد گفت و گوهای کوتاه، کاری بی فایده به شمار می آید و مردم این کشور از آن به عنوان گفت و گوی سرد (kallprat) یا مرده (dödprat) یاد می نمایند.

مردم سوئد از گفت و گو به عنوان ابزاری برای تبادل اطلاعات مهم و ضروری استفاده می نمایند

سوئدی ها برای فرار از چشم در چشم شدن با غریبه ها یا آشنایان هنرمندانه! به صفحه موبایل یا ویترین مغازه ها خیره می شوند. در سوئد هدف از صحبت تبادل معنی دار اطلاعات است و درگیر گفت و گوی کوتاه یا درد دل شدن ارزشی ندارد.

در این کشور کوشش گردشگران و بازدیدنمایندگان خارجی برای ارتباط با یک مغازه دار یا پیشخدمت سوئدی معمولا ناموفق است. حتی اگر این افراد با زبان محلی به مخاطبان سوئدی خود سلام (hej) بگویند احتمالا با واکنشی ساده و سطحی و با همان کلمه سلام روبه رو می شوند. واکنشی که معمولا در لایه های زیرین آن کمی ناراحتی یا بی اعتمادی قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان این احتیاط به خاطر کم جمعیتی سوئد و گستردگی جغرافیایی این کشور است که براساس آن سوئدی ها به ندرت با افراد خارج از حلقه و دایره نزدیک خود صحبت می نمایند. در واقع آنها با جمعیت کم و در سرزمینی گسترده از نزدیکان خود دور می مانند.

این کشور با مساحت حدود 450 هزار کیلومتر مربع یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی و نوردیک (شمالی اروپا) است. سوئد با جمعیت 10.2 میلیون نفری در کنار دانمارک، فنلاند و نروژ از کشورهای نوردیک محسوب می شود.

سوئد زمستان های سرد و طولانی دارد و کشور کم آفتابی است. به گفته یکی از کارشناسان که زندگی اشتراکی در سوئد را تشویق می نماید، عصرهای سوئد (در طول زمستان) بسیار تاریک، سرد و طولانی هستند و مردم تمایل زیادی به بیرون رفتن در طول هفته ندارند. این موضوع می تواند در منزوی تر شدن مردم این کشور تاثیر داشته باشد.

مردم سوئد فرهنگ های پر حرف را نپذیرفته و قبول ندارند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

فرضیه دیگری نیز برای انزجار سوئدی ها از وراجی های کوتاه وجود دارد که به سطح نسبتا کم مهاجرت در سوئد در دهه 1960 باز می شود. حداقل روبرو مردم سوئد با فرهنگ های دیگر نشان داده است که سوئدی ها به صورت تاریخی گفت و گوی غیرضروری و وراجی های روزانه در فرهنگ غیرسوئدی را نپذیرفته و قبول ندارند.

با این وجود مردم سوئد علی رغم ظاهر خارجی خونسرد خود، تقریبا همواره محبت آمیز و مودب رفتار می نمایند و البته منش آنها با رفتار فرهنگ های پر حرف کاملا متفاوت است.

در کشوری که همه چیز بر خلاف سادگی و عملیاتی بودن حرکت می نماید، بهتر است بی دلیل صحبت نکنیم.

منبع: عصر ایران
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1366

به "چرا مردم سوئد با غریبه ها گپ نمی زنند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا مردم سوئد با غریبه ها گپ نمی زنند؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مردم سوئد با غریبه ها گپ نمی زنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید