تور برزیل ارزان: پس از 22 سال، دستکش های بیونیک به پیانیست مشهور برزیلی، استاد خوائو کارلوس مارتینز اجازه دادند دوباره بنوازد

به گزارش یادداشت سریع، موسیقی همواره بخشی از زندگی پیانیست مشهور برزیلی، استاد خوائو کارلوس مارتینز، بوده است. چندین دهه، مارتینز تحسین شده ترین پیانیست کلاسیک برزیل بود، از دوران کودکی او با موسیقی انس گرفت و بعد تا نوازندگی با ارکستر های برتر دنیا پیش رفت. او حتی 20 آلبوم از آثار کامل باخ را ضبط کرد که به عنوان بزرگترین سری از ضبط های کیبوردی باخ به وسیله یک هنرمند شناخته می گردد.

تور برزیل ارزان: پس از 22 سال، دستکش های بیونیک به پیانیست مشهور برزیلی، استاد خوائو کارلوس مارتینز اجازه دادند دوباره بنوازد

با تور برزیل ارزان از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

اما او تقریباً در هر مرحله از زندگی اش به موانعی به ظاهر غیرقابل عبور برخورد، می کرد.

در دهه 1950، تشخیص داده شد که مارتینز مبتلا به دیستونی منطقه ای- که به نام yips نیز شناخته می گردد - شده است. این بیماری یک اختلال عصبی است که باعث اسپاسم عضلات به صورت غیرارادی می گردد. او در آن موقع فقط 18 سال داشت و درست زمانی که این اعجوبه در آستانه معروفیت جهانی بود، این بیماری می توانست به زندگی حرفه ای او خاتمه بدهد. با این حال، او توانست این بیماری را تحت کنترل درآورد.

پس از آن،مارتینز در 20 سالگی متحمل یک آسیب ورزشی در حین فوتبال شد که باعث آسیب شدید عصبی بازوی او شد که باعث آتروفی (تحلیل) عضلات انگشتان او شد. اما باز هم این پیانیست مصمم ادامه راه خود بود و کوشش کرد با وجود این آسیب باز هم پیانو بنوازد.

سپس یک شب، زمانی که او برای ضبط به بلغارستان سفر نموده بود، مارتینز مورد سرقت نهاده شد و مهاجمان با یک جسم فلزی به سرش ضربه شدیدی زدند. این حمله منجر به صدماتی در جمجمه و مغز او شد و علیرغم جراحی های متعدد، حرکات دست راستش محدود شد.

مارتینز شرح می دهد: دست هایم را نمی شناسختم و نتوانستم پیانو بزنم، انگار جسدی داخل سینه ام بود.

خوشبختانه او توانست به عنوان رهبر ارکستر به نوع دیگری به کار خود ادامه دهد. گاهی اوقات، او سعی می کرد به آرامی آهنگ های پیانو را فقط با استفاده از شست ها و گاهی اوقات انگشت اشاره اش بنوازد، اما هیچ چیز مثل قبل نبود.

از اوایل دهه 2000، کار مارتینز به عنوان یک پیانیست کلاسیک به خاتمه رسیده بود. اوضاع به همین شکل سپری می شد تا اینکه یک طراح صنعتی مبتکر به نام Ubiratan Bizarro Costa با اختراعی مبتکرانه به او معرفی گردید. اختراعی که می توانست حرکت را به انگشتانش بازگرداند و به نوازنده پرشور اجازه دهد یک بار دیگر به کلید های مورد علاقه اش بازگردد.

در سال 2019، کاستا مجموعه ای از دستکش های بیونیک را اختراع کرد که با نئوپرن پوشانده شده بود و رشته های فیبر کربنی داشت. دستکش های ابداعی با برگرداندن انگشتان مارتینز پس از فشار دادن کلید ها به سمت بالا کار می نمایند و حرکت ظریف را به انگشتان او باز می گردانند.

کاستا می گوید: من اولین مدل های این دستکش را بر اساس عکس های دست های مارتینز ساختم، اما آن ها در آن موقع ایده آل نبودند. در خاتمه یک کنسرت در حومه سائوپائولو، به استاد معرفی گردیدم. او به سرعت متوجه شد که این دستکش ها عملکرد مناسبی ندارند، اما من را به خانه اش دعوت کرد تا پروژه را توسعه دهم.

پس از ماه ها آزمایش، پایان او دستکش هایی ساخت که به مارتینز اجازه می داد تا آرام اما مطمئن دوباره بنوازد. یک ویدیوی تکان دهنده نشان می دهد که چگونه پیانیست اولین بار از دستکش های بیونیک استفاده می نماید.

او در حالی که به آرامی آهنگی را می نوازد، اشک از چشمانش سرازیر می گردد و از اینکه دوباره پای ساز محبوبش نشسته و موسیقی در رگانش جریان یافته، شادمان است.

این نوازنده در آن موقع گفت: اینکه بتوانم دوباره از تمام 10 انگشت خود پس از 20 سال استفاده کنم، آن هم در سن 80 سالگی یک معجزه است.

ممکن است به سرعت، شرایط و مهارت گذشته را به دست نیاورم. من نمی دانم چه نتیجه ای خواهم گرفت. من از نو آغاز می کنم. انگار یک کودک 8 ساله هستم که یاد می گیرد.

اما او مصمم است به راه خود ادامه دهد. و در سال هایی که دستکش های بیونیک استفاده از دست هایش را بازگردانده اند، او بی وقفه تمرین نموده است. هدف بعدی این نوازنده این است که بتواند مانند گذشته یک کنسرت کامل باخ را اجرا کند. ممکن است یک، دو سال طول بکشد.

او می گوید که هرگز تسلیم نمی گردد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2225

به "تور برزیل ارزان: پس از 22 سال، دستکش های بیونیک به پیانیست مشهور برزیلی، استاد خوائو کارلوس مارتینز اجازه دادند دوباره بنوازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور برزیل ارزان: پس از 22 سال، دستکش های بیونیک به پیانیست مشهور برزیلی، استاد خوائو کارلوس مارتینز اجازه دادند دوباره بنوازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید