همه چیز راجع به حمل و نقل عمومی در پاریس

به گزارش یادداشت سریع، در مطلب راهنمای سفر به پاریس بطور مختصر راجع به سیستم حمل و نقل عمومی پاریس صحبت کردیم. به دلیل درخواست های زیاد شما عزیزان، در این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری را در این خصوص ارائه دهیم. با خبرنگاران همراه باشید…

همه چیز راجع به حمل و نقل عمومی در پاریس

بطور کلی سیستم حمل و نقل عمومی شهر پاریس شامل مترو، اتوبوس، قطار شهری، تاکسی، قایق و دوچرخه کرایه ای می گردد. قیمت بلیت ها نیز بسته به ساعات روز، روزهای هفته و بخشی که در آن هستید متفاوت است. در ادامه هزینه استفاده از هر یک از این خدمات را شرح خواهیم داد.

مترو

در ابتدا به سراغ رایج ترین و در عین حال آسان ترین وسیله حمل و نقل عمومی می رویم. چیزی که بسیاری از شما با آن آشنا هستید. مترو بهترین و سریع ترین راه برای جابه جایی در شهر پاریس است. در حال حاضر 16 خط ریلی در شهر وجود دارد. هر خط شماره و رنگ مخصوص به خود را دارد.(مانند خط متروی تهران). وجود رنگ ها و شماره ها باعث می گردد کسانی که برای اولین بار به این نقشه ها نگاه می نمایند بتوانند به راحتی راستا خود را پیدا نمایند.

اپلیکیشن (نرم افزار موبایل) مربوط به راهنمای متروی پاریس را که توسط سازمان حمل و نقل عمومی این شهر (RATP) تهیه شده است می توانید از طریق لینک های زیر دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن (RATP : Subway Paris)

متروی پاریس که با نام Métropolitain شناخته می گردد، پس از متروس مسکو بیشترین تردد را در قاره اروپا دارد و یکی از متراکم ترین سیستم های حمل و نقل در کل دنیا است. به نحوی که به اغراق گفته می گردد هیچ نقطه ای در پاریس نیست که بیش از 500 متر از ایستگاه مترو فاصله داشته باشد.

جالب است بدانید؛ اصطلاح مترو پس از راه اندازی متروی پاریس و از Métropolitain اقتباس شده و در بعضی کشورها (مانند ایران) استفاده می گردد.

باید بدانید که؛ متروی پاریس مگر در ایام خاص (جشن سال نو و نظایر آن) 24 ساعته نیست و از ساعت 5:30 صبح آغاز به کار می نماید و تا ساعت 12:30 یا 1 شب فعال هستند.

متروی پاریس عملا شامل 16 خط است که دو خط آن منشعب شده از خطوط 3 و 7 است. بعضی خطوط مانند شماره های 1 و 7 و 8 و 9 دارای ایستگاه های بیشتری در محدوده مناطق دیدنی شهر است و بالطبع اگر هتل شما در نزدیک ایستگاه یکی از این خطوط باشد احتیاجی به تعویض خط نخواهید داشت.

ذکر این نکته را لازم میدانم که به دلیل بافت قدیمی بیشتر ایستگاه های متروی پاریس، پله برقی یا آسانسور در آن ها وجود ندارد و ممکن است شما در حمل و نقل چمدان ها، کالسکه کودک و نظایر آن با مشکل روبرو شوید.

بلیط متروی پاریس در حالت استاندارد +t نام دارد که به عنوان بلیط چند سفره در مدت 1.5 ساعت از اولین مهرزنی برای مترو، اتوبوس و تراموا کاربرد دارد.

در حال حاضر این بلیط بصورت تکی (1.8 یورو) و ده تایی (14.10 یورو) فروخته می گردد. برای بچه ها زیر 11 سال 50% تخفیف صرفا برای بلیط ده تایی ارائه می گردد. بلیط فوق فقط در باجه ها یا توسط دستگاه های اتوماتیک فروخته می گردد. دقت کنید که در بعضی ایستگاه ها باجه وجود ندارد و دستگاه، اسکناس های درشت قبول نمیکند که این مساله ممکن است سبب تاخیر شما در رسیدن به مقصد گردد.

+t توسط گیت های اتوماتیک کنترل می گردد و در کمال تعجب افرادی را خواهید دید که از روی گیت می پرند تا بدون بلیط سوار شوند. در ایستگاه مقصد بازرسی صورت نمی گیرد و فقط در بعضی گلوگاه ها (مثلا راهروهای باریک) ممکن است به طور ناگهانی با چندین مامور روبرو شوید. پس حتما بلیط خریداری کنید، آن را از طریق گیت اتوماتیک مهر بزنید و تا خروج از ایستگاه در محل امنی نگهداری کنید. چون ممکن است این کاغذ به درد نخور، یکی از همان افرادی را که بدون بلیط سوار شده اند، نجات دهد و شما را به دردسر بیاندازد!

قیمت حدودی بلیط های مترو (لطفا در هنگام سفر تفاوت نرخ یورو و افزایش احتمالی نرخ بلیط مترو را در نظر بگیرید) :

بلیط تک سفره: حدودا 6500 تومان

بلیط ده سفره: حدودا 51000 تومان

بلیط ده سفره (مخصوص بچه ها زیر ده سال): 25000 تومان

بلیط یک روزه بخش 1 و 2: 25000 تومان

بلیط یک روزه بخش 1 تا 3: 33000 تومان

بلیط یک روزه بخش 1 تا 3 مخصوص روزهای شنبه و یک شنبه و تعطیلات رسمی و گروه سنی زیر 26 سال: 14000 تومان

پیشنهاد ما استفاده از بلیط ده سفره می باشد که خیلی ارزان تر برایتان تمام می گردد. محلی ها به این بلیط Carnet می گویند.

بخش ها

ناحیه ایل دو فرانس به 5 بخش تقسیم شده است. منطقه پاریس متروپولیتن بخش 1-5 نام دارد. فرودگاه پاریس در بخش 5 و orly و Versailles در بهش 4 واقع شده است. شهر پاریس در بخش 1 واقع شده است. شما می توانید نقشه بخش های مختلف را (به صورت PDF) از طریق لینک زیر دانلود کنید و در هنگام سفر به همراه داسته باشید.

اعتبار محدوده ای بلیط شما به نوع سیستم حمل و نقلی که استفاده می کنید بستگی دارد.

مترو: یک بلیط تک سفره مترو در هر بخشی قابل استفاده است. استفاده از همان بلیط برای اتوبوس یا تراموا مقدور نیست.

RER: یک بلیط تک سفره RER فقط در بخش یک (پاریس) قابل استفاده است. اگر عدد 2 روی بلیتتان دیدید فکر نکنید که مربوط به بخش 2 است.

اتوبوس: یک بلیط تک سفره t یا t+ فقط برای 1:30 ساعت اعتبار دارد. برای راستاهای اصلی (Balabus، Noctilien، Orlybus، Roissybus و خط 299، 350 و 351) بلیت های تک سفره t قابل استفاده نیستند و باید از بلیط مخصوص (که قیمتشان بر حسب مسافت است) بهره ببرید. این بلیت ها را می توانید در ایستگاه ابتدایی راستا بخرید.

بلیط مخصوص گردشگران

اگر قصد سفر به پاریس را دارید یکی از ارزان ترین راه ها برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شهر، بلیط مخصوص گردشگران است. این کارت به شما اجازه می دهد تا هرچند بار که می خواهید و با هر هزینه ای (بسته به روزی که هست و بخشی که قصد رفتن به آن را دارید) از سیستم حمل و نقل عمومی پاریس، بهره ببرید. نکته مهم این کارت ها این است که از روز اول خرید این کارت می توانید از آن بهره ببرید.

قیمت بلیط بچه ها نصف قیمت بلیط بزرگسالان است.

بخش 1 تا 3:

یک روزه 40000 تومان

دو روزه 65000 تومان

سه روزه 90000 تومان

پنج روزه 127000 تومان

بخش 1 تا 5

یک روزه 85000 تومان

دو روزه 130000 تومان

سه روزه 180000 تومان

پنج روزه 221000 تومان

شما می توانید بلیط مخصوص گردگشری پاریس را از سایت parismetro پیش خرید کنید.

RER

RER هم وسیله مناسبی برای اینکه به سرعت از یک نقطه به نقطه دیگری در شهر برسید است. از RER بیشتر برای رفت و آمد به حومه استفاده می گردد اما برای سریع تر عبور کردن از شهر هم می تواند مناسب باشد. اگرچه خط ها و ایستگاه های آن کمتر از مترو است. هرچند برج ایفل یک ایستگاه مترو در Bir-Hakeim در خط 6 دارد اما نزدیک ترین ایستگاه به برج ایفل، ایستگاه RER است.

تهیه بلیط برای RER مانند بلیط مترو است، اما دقت داشته باشید که اگر به خارج از بخش 1 می روید به جای بلیط +t به یک بلیط ایل دو فرانس احتیاج دارید.

اتوبوس

اتوبوس نیز یکی از بهترین گزینه ها برای حمل و نقل در پاریس است که به شما اجازه می دهد حین جابه جایی، از زیبایی های شهر پاریس هم لذت ببرید. اتوبوس های زیادی در پاریس موجود است که شما را تقریبا به تمام نقاط شهر می رسانند. تنها نکته ای که وجود دارد این است که محل توقف را پیدا کنید. ایستگاه های اتوبوس سخت تر از ایستگاه های وسایل دیگر پیدا می شوند. بلیط ها نیز همان هایی هستند که برای مترو استفاده می کنید. بلیط +t به شما اجازه می دهد تا به مدت 90 دقیقه از اتوبوس ها بهره ببرید. البته بلیط هایی که در اتوبوس خریداری می شوند قابل تبدیل نیستند.

به یاد داشته باشید که متروی پاریس بین ساعات 12:30 تا 1 بامداد و اتوبوس پاریس بین ساعات 9 تا 10 شب تعطیل می شوند و شما می توانید از سرویس اتوبوس مخصوص شب بهره ببرید.

قطار شهری

اگر می خواهید به حومه شهر پاریس که کمی دورتر است یا از طریق RER امکان پذیر نیست بروید، ضروری است که از قطار شهری یا SNCF بهره ببرید. تمام 6 ایستگاه قطار شهری پاریس، قطار برای حومه شهر نیز دارند.

قایق

شاید گشت گذار در شهر با قایق برایتان کمی عجیب باشد، اما باید بدانید یکی از راه های اصلی و مفرح برای جابه جایی در پاریس، قایق است. Batobus یک خط ویژه است که با 8 ایستگاه بر روی رودخانه سن واقع شده است. batobus در هرجایی که نقاط دیدنی باشد مانند برج ایفل، موزه لوور، موزه اورسای، نتوردام و غیره، توقف خواهد نمود. یک بلیط یک روزه برای افراد بزرگسال حدود 58000 تومان است.

پیشنهاد می گردد در هنگام سفر و گشت و گذار در شهر پاریس به قایق هم فکر کنید!

دوچرخه

سیستم کرایه دوچرخه پاریس که تقریبا رایگان است VELIB نام دارد که یکی از بهترین راه ها برای گشت و گذار و جابه جایی در پاریس است. در ترمینال ها یک سیستم چند زبانه برای غیر فرانسوی ها وجود دارد که گردشگران راحت تر بتوانند از دوچرخه ها استفاده نمایند.

دوچرخه ها سه دنده، سنگین و محکم هستند و تنها تنظیمات موجود ارتفاع جایگاه است. روی هر دوچرخه یک قفل ساده وجود دارد تا هرجایی که خواستید توقف کنید. اما به اندازه کافی ایستگاه دوچرخه وجود دارد که احتیاجی به قفل کردن نداشته باشید. فقط کافیست دوچرخه را در ایستگاه قرار دهید و هروقت خواستید دوباره بهره ببرید و به ایستگاه بروید.

تاکسی

رانندگان تاکسی در پاریس به مسلط بودن به خیابان ها معروف هستند. اما تاکسی ها در ساعات شلوغ روز یا سر صبح سخت تر پیدا می شوند. چراغ سفید روی تاکسی ها به این معناست که خالی هستند و چراغ نارنجی نیز به معنای پر بودن است. کرایه ها نیز بسته به ساعات روز و بخشی که در آن هستید متفاوت است.

مسرور می شویم تجربیات و اطلاعات خود را در زمینه استفاده از سیستم حمل نقل عمومی پاریس در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید…

منبع: آژانس مسافرتی آدراپانا
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 707

به "همه چیز راجع به حمل و نقل عمومی در پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به حمل و نقل عمومی در پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید